Apr 30, 2007

Last day in Intel

Tanggal 27 April 2007 lalu aku meninggalkan Intel Kulim setelah hampir 2 tahun menimba pengalaman bekerja di situ.



Pengalaman hampir 2 tahun di sebuah syarikat multi-nasional seperti Intel ini banyak mengajarku pelbagai sisi sama ada aspek teknikal, teknologi, pengurusan, komunikasi dan sebagainya. Peluang berurusan dengan manusia dari seluruh dunia; Filipina, China, Costa Rica, Amerika, India memang satu pengalaman yang cukup berharga buat diriku ini.

Bukan sahaja Intel yang terkenal di seluruh dunia sebagai pelopor teknologi perkomputeran telah membuka mataku sebesar-besarnya, bahkan budaya kerja di sini yang menuntutku mengerah sepenuh kudratku. Juga di sini aku dapat berinteraksi dengan kawan-kawan Cina dan India, membuatkan aku benar-benar menjadi seorang bangsa Malaysia. Kawan-kawan sekerja inilah yang menjadi pengubat di kala segala perasaan 'down', geram, sakit hati dan sebagainya memuncak melayan kerenah customer di tempat kerja

Jika ditanya isteriku, pasti banyak yang kurang enak dengan tempat kerjaku ini. Apatah lagi ketika beliau baru berpindah ke sini, mmg banyak yang dilaluinya. Hingga Saiful Bakri sahabat kerjaku mencadangkan padaku agar Nadiah menulis sesuatu, dicadangkan tajuknya pula; "Pengalaman isteri seorang IT engineer". Aku tergelak sahaja mendengar, namun aku salut pada isteriku yang setia bersamaku selama aku di sini.

Tapi bagiku, suka dan dukaku akan sentiasa terpahat dalam memoriku dan akan sentiasa aktif menyegarkan memoriku sepertimana ligatnya processor "Conroe 2 Duo" yang pernah ku terlibat sama menghasilkannya satu ketika dulu...Terima kasih Intel!!

Kini 2 tahun berlalu, meninggalkan Intel dan sahabat sekerja bukan suatu yang mudah. Namun hidup kita harus diteruskan. Banyak lagi peluang di hadapan yang perlu dicapai, untuk ku kejar cita-citaku yang lebih tinggi. Moga hijrah ku ini merupakan suatu yang lebih baik untukku dan keluargaku serta yang lebih penting untuk agamaku. Bukankah kita ini diciptakan-Nya hanya untuk mengabdikan diri kepada-Nya? Hanya rahmat dan kasih-Nya kami dambakan....

1 comments:

zamstings said...

Askum ibnuabuakhi

boleh ana tahu, apa perkembngan ante sekarang?.. masih di intel atau sudah resign?..di mana ibnuabuakhi bekerja sekarang?