Jul 7, 2007

3 hari memuhasabah diri di hospital

Alhamdulillah bengkak dah makin surut, rasa berdenyut dan ngilu juga dah makin kurang. Hmm bagus juga bila dah lama tak sakit-sakit ni, bila sakit baru kita sedar yang lemahnya diri ini. 3 hari duduk kat Hospital Kuala Lumpur, bukan sakit apa, cuma kena tahan wad untuk buat operation buang 4 batang gigi geraham bongsu yang makin lama makin menyengat sakitnya.

Dan Alhamdulillah pembedahan pada 2 Julai lepas berjalan lancar, saspen juga bila nak kena bius dengan general anaesthetic ni, ada juga kes bius yang overdose sampai koma dan terus meninggal. Kesan bius tu masih terasa sikit-sikit, selain rasa sakit pada gigi yang kena operate tu, tapi insya-Allah lepas ni sakit gigi ni tak ganggu lagi dah harapnya.

Sepanjang 3 hari saya di HKL, duduk di wad rakyat marhaen, pilu juga melihat betapa ramai lagi orang yang dihimpit masalah kesihatan. Tambahan pula wad13 tu memang khas wad pembedahan (sebab lokasinya berdekatan dengan main operation theatre) memang ramai pesakit yang keluar masuk wad untuk menjalani pembedahan. Bila melihat penderitaan orang lain, barulah kita sedar yang ujian dan penderitaan kesakitan yang kita hadapi ini taklah seteruk orang lain. Bukankah satu tarbiyah yang baik itu ialah melawat orang yang sakit di hospital?

Teringat kembali ketika saya dimasukkan ke hospital pada tahun 2002 lalu akibat dehydration (atas kempen mogok lapar solidariti tahanan ISA - termasuk ayah saya) ada seorang ustaz datang melawat sambil memberi tazkirah dan menyatakan yang dia sememangnya memperuntukkan sedikit masanya dalam seminggu untuk ziarah orang sakit.

Hmm sakit-sakit begini, teringat saya pesan Nabi SAW, "Ingat 5 sebelum 5.....masa sihat sebelum sakit" Ya saya akan sentiasa memanfaatkan masa sihat sebelum sakit. Lihatlah apa yang diperolehi jika sakit, 3 hari di hospital, lepas tu 4-5 hari pula nak pulih sedikit dari kesan sakit tu. Akhirnya amanah yang ditanggung tak tertunai, pohon maaf kepada sahabat-sahabat di atas kelewatan mengkoordinasi informasi untuk program Ekspedisi Dakwah ke Sg Lima dan Pulau Ketam pada esok hari, ditambah pula dengan pertembungan dengan program seminar jentera pilihanraya pemuda selangor, mudah-mudahan ada yang ke ekspedisi dakwah dan ada yang ke Melewar. Allah rahmati kita semua....

1 comments:

azwanxtechsis said...

alhamdulillah diberi kesihatan oleh Allah awj. Moga2 dengan nikmat kesihatan ini dapat mempergiatkan lagi aktiviti2 jemaah.