Dec 30, 2008

Israel durjana

Semoga ALLAH melaknati Israel!!
Semoga ALLAH melaknati Ehud Olmert!!
Semoga ALLAH melaknati Tzipi Livni!!
Semoga ALLAH melaknati Ehud Barak!!

Ayuh kita berjalan ke Kedutaan US esok. Nyatakan sokongan kita kepada Palestin. Luahkan kebencian kita kepada kekejaman dan kedurjanaan Israel. ALLAHU AKBAR

Olmert - Perdana Menteri Negara Haram Israel

Livni - Menteri Luar Negara Haram Israel

Ehud Barak - Menteri Pertahanan Negara Haram Israel

Dec 25, 2008

Enakmen Ugama Bukan Islam - perlu dikaji semula?

Beberapa hari lepas, saya ikut serta dalam Taklimat Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Dikalangan Orang Islam) 1988 anjuran Jais dan Penasihat Undang2 Negeri Selangor. Tujuan taklimat ini diadakan saya kira adalah untuk memperkenal atau mengingatkan hadirin bahawa sudah ada satu enakmen yang digubal pada 1988 walaupun hingga kini masih belum digazetkan untuk pelaksanaan dan penguatkuasaannya.

Program seminar tu melibatkan Penasihat Undang2 Kerajaan Negeri Selangor dan jemputannya ialah Prof Salleh Buang (Profesor Tamu UTM) dan moderator ialah Tuan Zainurrijal (Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia).


Setelah diterangkan oleh Penasihat Undang2 tentang enakmen ugama bukan Islam ni, ia tak lain bertujuan untuk menyekat/mengawal pengembangan dakyah ugama selain Islam di kalangan orang Islam. Juga matlamatnya untuk mengekang sebarang bentuk penggunaan istilah dalam Islam digunakan oleh orang bukan Islam untuk menerangkan tentang ugama mereka. Antara istilah yang dinyatakan dalam enakmen ini adalah seperti; Allah, Rasul, Iman, Fatwa, Nabi, Syeikh, Dakwah, Ulama, Imam, Ibadah, Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Insyaallah dan beberapa yang lain (kalau begini, saya fikir Adun DAP Sekinchan lah yang pertama sekali boleh didakwa, sebab dia selalu sebut "syukur alhamduwillah..")

Dan apabila tiba sesi soaljawab, beberapa perkara dibangkitkan dan pandangan diutarakan. Audiens dari kalangan Pejabat Agama Daerah, NGO2 dan juga ADUN2 dan Ahli2 Parlimen Selangor. Yang saya minat untuk quote di sini adalah pandangan yang menyatakan undang2 ini dilihat terlalu mengongkong umat Islam itu sendiri. Seolahnya orang Islam itu terlalu mudah untuk dipengaruhi dan dicairkan pegangan aqidahnya. Walhal orang Islam itu sendiri punyai keimanan yang membentengi dirinya daripada diresapi dakyah2 yang cuba disebarkan oleh mubaligh2 ugama selain Islam ini. Persepsi audiens terhadap undang2 ini saya kira pastinya Islam ini adalah satu ugama yang opresif, menekan dan terlalu mengongkong. Pendekatan yang sepatutnya adalah dengan mendidik masyarakat Islam terhadap kefahaman Islam yang sebenar, bukan dengan menguatkuasakan undang2 opresif sebegini.

Pandangan seterusnya yang saya minat juga adalah bagaimana kerajaan negeri pada tahun 1988 dahulu yang menggubal undang2 ini, mereka tidak mahu orang Islam di negeri ini mendapat kefahaman Islam yang sebenar, tapi dalam masa yang sama mereka takut orang Islam ini keluar daripada Islam (murtad). Lalu diguballah undang2 ini, supaya orang Islam terus-menerus 'jahil' Islam yang sebenar, tetapi tidak sampai murtad! Menarik bukan?

Juga dinyatakan tentang penggunaan istilah ALLAH oleh ugama bukan Islam. Dinyatakan bahawa istilah ini merujuk kepada maksud Tuhan di dalam bahasa Arab. Semua orang Arab tidak kira ugama menggunakan Allah untuk merujuk kepada Tuhan. Maka sekiranya istilah Allah ini dihalang penggunaannya di kalangan orang bukan Islam, maka ia akan mengesahkan bahawa Allah itu adalah Tuhan untuk bangsa Arab, dan Islam itu ugama untuk bangsa Arab dan sekaligus menolak keimanan kepada Allah itu meliputi semua manusia tak kira bangsa, keturunana, bahasa, sempadan geografi dan sebagainya. Begitu lah sekiranya kefahaman saya terhadap pandangan beliau ini.

Juga untuk menyokong hujahnya, beliau petik ayat 40 surah Al-Hajj: "Yaitu orang-orang yang diusir dari kampung halamannya tanpa alasan yang benar, hanya kerana mereka berkata, "Tuhan kami ialah Allah." Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Allah pasti akan menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sungguh, Allah Maha Kuat, Maha Perkasa"

Saya tak baca lagi tafsir-tafsir tentang ayat ini, so carilah sendiri ye apa tafsiran ayat tersebut yang berkaitan dengan penggunaan istilah ALLAH. Tapi walau macamanapun, saya fikir ia satu wacana yang sangat menarik dan membina.

Dec 17, 2008

sehari sunat-menyunat

Kali terakhir yang saya ingat pasal sunat-menyunat ni ialah masa saya sendiri kena sunat, lebih kurang 20 tahun lalu (kat klinik kat kampung, sakit woo!!). Lepas tu ialah masa adik laki saya kena sunat. Lepas tu dah takde aktiviti sunat-menyunat yang berkaitan dengan saya mahupun ahli keluarga saya. Tapi hari ahad lepas satu program sunat-menyunat @ sunathon diadakan oleh pejabat pusat khidmat, so runner die takde lain la mesti pemuda.

Tu gamba atas tu ialah peserta pertama yang sedang menjalani 'eksperimen', cubela tengok semua pelatih perubatan tu khusyu' tengok doktor tu 'mengerjakan' adik tu. Agak-agak adik tu tekup muka sebab tengah tahan sakit ke, sebab malu abang2 tu khusyu' melihat?? Gamba courtesy dari bro Azhar.

Pendaftaran semua peserta adalah seramai 45 orang. Tapi di akhirnya jam 4.30 petang, cuma 40 orang yang berjaya disunatkan, yang lagi 4 orang belum cukup 'keazaman' untuk menjadi 'dewasa'. Kerja2 doktor di sebelah pagi agak lancar dan mudah, peserta2 pun semua masih macho dan berjaya disunatkan dengan lancar. Sehinggalah sampai tengahari, ada seorang peserta menangis meraung-raung, semua atau sebahagian besar peserta di sebelah petang makin susah nak disunatkan. Nampaknya psikologi masing-masing dah terganggu bila tengok seorang kawan mula menangis 'kesakitan'. Suasana dalam dewan macam orang kena histeria pun ada, gawat betul.

Rupanya itulah cabaran sebenarnya bila masuk program sunat beramai-ramai ni. Seorang menangis, yang lain pun rasa nak menangis. Dan bila dia dah tengok kawan2 disunatkan lebih awal, sama ada dia cakap besar menggelakkan kawan dia mengerut kesakitan ataupun memang psikologi dia sendiri dah terganggu bila tengok kawan dia disunatkan. Maka jadilah episod2 yang tidak terkawal di sebelah petangnya. So sepanjang hari tu, gelak pun ada, kesian pun ada melihatkan aksi-aksi adik2 ni disunatkan dan juga alasan2 yang diberi kepada mak bapak untuk mengelak disunatkan.

Kesimpulan saya dan Nadiah bila tengok suasana 'hiruk-pikuk' tu, kalau diizinkan Allah kami dapat anak lelaki, biarlah dia disunatkan seawal usia bayi lagi. Tak payah susah2 fikir nak hantar bersunat :-)

Dec 7, 2008

Tanah runtuh - catatan 2 dan Salam Eidul Adha

Tiada apa sangat yang saya lakukan hari ini. Entah kenapa kepala agak pening, walaupun selepas berbuka puasa hari wukuf hari ni, sakitnya agak lambat surut. Namun sepanjang hari terutamanya lewat petang tadi, bunyi helikopter agak kuat. Terasa seperti helikopter sedang mendarat di atas bumbung rumah, hingga bunyi bilah kipasnya pun dapat didengari.

Operasi menyelamat kejadian tanah runtuh hari ini banyak memindahkan penghuni2 yang terperangkap di atas bukit menggunakan helikopter. Melintasi SK Hulu Kelang melalui laluan MRR2 pagi tadi, orang ramai banyak memperlahankan kenderaan, bukan apa cuma nak melihat helikopter yang besar2 mendarat di padang sekolah berkenaan.

Mendengar laporan berita sebentar tadi, nampaknya mangsa yang dikhuatiri tertimbus juga sudah tiada. Keadaan di sana juga sudah agak terkawal dengan laluan alternatif sedang diusahakan. Insya-Allah keadaan akan menjadi lebih baik dan segalanya akan selesai dengan segera. Cuma yang agak menakutkan ialah masih terdapat pergerakan tanah lagi, yang saya kira masih tidak menentu lagi dan berisiko besar terhadap kawasan2 sekitar.

Analisa berita televisyen juga sebentar tadi mempersoalkan mengapakah selepas 15 tahun kejadian Highland Towers, walaupun ketika itu sudah ada arahan untuk menghentikan pembangunan lereng bukit, pembangunan masih terus berjalan sehingga kini? Saya kira persoalan itu wajar diajukan kepada pihak2 berkuasa yang meluluskan pelan2 pembangunan berisiko seperti itu.

Satunya pasti kerajaan negeri sepanjang 15 tahun lalu yang pastinya menerima permohonan dan melalui ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri telah meluluskan pembangunan sedemikian. Keduanya adalah pihak berkuasa tempatan (dalam kes ini MPAJ) yang memberi kelulusan terhadap segala jenis permohonan pemaju, kebenaran merancang, kebenaran membina, pelan, CF dan segala macam kelulusan berkaitan sesebuah projek pembangunan. Seperti yang saya coret sebelum ini, pemaju ni dia kira untung dia saja. Ada permintaan, ada tanah, permohonan lulus, dia buatlah pembangunan. Yang masalahnya ialah pihak yang meluluskan permohonan ni, patutnya teliti dengan baik lokasi pembangunan dan seterusnya pemantauan dan penguatkuasaan harus dilaksanakan. Saya kira di sinilah sepatutnya siasatan dilakukan. Adanya unsur RASUAH? Saya tak berani nak tuduh, tapi sepanjang hampir 9 bulan kerajaan negeri Selangor yang baru ini, banyaklah cerita2 dikemukakan.

2 hari sebelum kejadian ini, sememangnya saya melalui jalan yang tertimbus itu untuk ke Taman Bukit Utama menghadiri satu mesyuarat/dialog bersama penduduk menemani YB Pak Abu. Dan 3 hari sebelum itu juga, kami meninjau beberapa projek di sekitar Taman Melawati. Di lereng-lereng Permatang Kuarza (yang telah digazet menjadi Taman Warisan Selangor). Semuanya sedang dalam pembinaan projek-projek perumahan mewah di atas bukit. Cantik memang cantik. Dari atas bukit boleh nampak semua, seluruh Kuala Lumpur pun boleh nampak. Gerun memang gerun, sebab memang pastinya bukit itu telah dipotong dan distruktur supaya rumah2 boleh dibina. Bahkan dari pondok kawalan keselamatan nak naik ke kawasan perumahan itu adalah bercerun hampir 45 darjah. Dan salah satu projek di Taman Melawati juga, sungai ditambak. Sekali lagi cantik memang cantik, tapi kalau Empangan Klang Gates dilepaskan airnya dengan kuantiti besar, adakah sungai yang sudah diubah itu mampu menampung air besar yang tiba?


Dan bila persoalan ditanya, tak boleh ke apa2 dilakukan sebelum berlaku sesuatu? Mengapa pembangunan berisiko sebegini tidak boleh dihentikan begitu saja? Yang saya pasti perjanjian dengan pemaju sudah ditandatangani, pastinya ada aspek perundangan yang perlu dilihat dan diambilkira. Dan pastinya pemaju tidak mahu berputih mata, manakala kerajaan negeri Selangor yang baru ini sedang mengharungi masa-masa yang mencabar untuk menangani dan menyelesaikan segala macam sampah kesilapan keputusan kerajaan yang lalu.

Semoga keputusan kerajaan negeri Selangor untuk tidak membenarkan sebarang pembangunan di kawasan cerun kelas 3 dan 4 boleh dijadikan satu asas yang baik. Dan iltizam yang tinggi untuk memelihara alam sekitar terutamanya bukit-bukau dan gunung-ganang yang menjadi pasak bumi akan dapat terus menjadi paksi pentadbiran kerajaan ini.

Mudah2an Allah mengampuni segala macam dosa2 kita dan mangsa2 yang terlibat sama ada langsung atau tidak langsung akan memperoleh sedikit keinsafan dari tragedi ini dan diberi kekuatan olehNya.

Selamat Hari Raya Eidul Adha. Moga semangat berkorban dapat kita ambil dan jadikan iktibar dalam kehidupan...AllahuAkbar walillahilhamd..

Tanah runtuh - catatan 1

Penat dan lewat malam tadi saya bermain futsal dengan kawan2. Subuh saya tadi dikejut oleh panggilan bro Zaharin bertanya tentang kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa. Alamak, ada tanah runtuh lagi ke, dekat rumah aku pula tu! Siap solat subuh, saya buka berita tv RTM1, ya memang sah ada tanah runtuh lagi jadi. Dalam 10 hari ni, bencana tanah runtuh saja jadi berita utama. Pertama di Ulu Yam, lepas tu di Jalan Semantan KL dan terkini di Hulu Kelang, tempat kami sekeluarga semua menetap dan bergiat.

Sempat juga saya menyelinap berhampiran tapak kejadian jam 11 pagi tadi. Dan ketika itu MB Selangor dan Exco serta ADUN2 kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Kelang dan Lembah Jaya baru selesai membuat tinjauan bersama Timbalan Perdana Menteri. Dari jauh dapat juga saya dilihat timbunan tanah runtuh yang sememangnya besar dan tinggi itu, agak mustahil kalau nak diikut akal dan pengukuran saya sebagai layman ini bahawa ada mangsa tertimbus masih mampu bernafas. Apapun kita doa agar yang masih tertimbus masih dapat diselamatkan dengan bantuan puluhan agensi2 kerajaan dan profesional serta ratusan anggota keselamatan dan penyelamat.

Orang ramai (termasuk saya lah tu!) memang ramai di kawasan tersebut. Suasana agak 'huru-hara' sikit disebabkan sesaknya kawasan tu. Bahasa mudahnye, "macam kiamat dah haa", tapi kalau itu pun orang dah kata macam kiamat, hari kiamat sebenar pasti lebih dahsyat, wal'iyazubillah. Dan petang tadi hujan turun dengan amat sangat lebat sekali, gerun saya nak fikir bagaimana operasi menyelamat nak dilaksanakan!!

Sebaik melihat keadaan ini, terus saya membuat keputusan untuk mengambil Nadiah dan Insyirah dari rumah saya yg jaraknya tidak jauh dari kawasan kejadian dan menetap sementara di rumah ayah. Tambah pula memikirkan access road ke rumah saya juga dikongsi bersama penduduk Bukit Antarabangsa.

Jika didengar berita radio dan tv, pasti akan mengimbau kembali segala kejadian tanah runtuh yang berlaku khusus di kawasan Ampang Ulu Kelang ini. Bukan sikit korban nyawa dan harta benda dalam tragedi2 ini, namun kejadian sama masih berulang. Dimaklumkan oleh Exco Perumahan Negeri Selangor bahawa kawasan tragedi ini adalah kawasan bercerun kelas 4, iaitu satu kelas di bawah kelas 5 yang sememangnya tidak sesuai untuk dijalankan pembangunan.

Akan tetapi saya fikir disebabkan lokasi kawasan Ulu Kelang ini agak strategik, iaitu hampir dengan Pusat Bandaraya Kuala Lumpur (kalau jalan clear, 5 minit je dah sampai KLCC), dihubungkan dengan Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) nak ke Utara, nak ke Pantai Timur, nak ke Selatan semuanya boleh terus ikut laluan ni, dan terkini dalam pembinaan Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (boleh terus sampai Jalan Duta, cepat ni!!), maka permintaan terhadap pembangunan perumahan adalah sentiasa tinggi. Tak hairanlah banyak orang-orang ternama pun mendiami kawasan ni.

Pembangunan perumahan terkini di kawasan Ulu Kelang ni adalah pembinaan rumah-rumah mewah di atas bukit-bukit di kawasan ini. Beberapa kali saya berpeluang menemani YB Pak Abu untuk meninjau kawasan pembangunan yang semuanya di atas bukit. Nilai rumah2 ni bukan seratus ke tiga ratus ribu, tapi sejuta ke tiga juta ringgit!! Dan kebanyakannya dibeli oleh warga asing, mane lagi, orang Singapore la!! Pemaju mana yang taknak untung, bila ada permintaan, apa pun sanggup dibuat. Potong bukit? Ratakan bukit? Luruskan sungai? Tambak sungai? Semua boleh, asal rumah mewah dapat dibuat. Akibatnya kejadian tanah runtuh seperti yang berlaku hari ni.

Tapi bagi rakyat kebanyakan seperti saya ni (yang sememangnya dari kecil membesar di kawasan Ulu Kelang ni), lokasi kawasan ini yang berdekatan dengan tempat kerja dan segala kemudahan yang lain adalah sebab utama mengapa kediaman di kawasan ini yang dicari. Biarlah atas bukit pun, asalkan tidak perlu jauh daripada tempat kerja. Mungkin begitu fikiran orang yang mendiami kawasan ini. Entah2 perumahan pangsapuri yang saya diami sekarang ini pun berada di kelas 3 atau 4 dan berisiko besar mengalami tragedi seperti di Bukit Antarabangsa, wal'iyazubillah mohon Allah jauhkan..

Dec 5, 2008

Kontroversi Masjid Kota Damansara...suatu masa lalu

Pagi tadi satu majlis perasmian masjid di Seksyen 5, Kota Damansara telah dilakukan oleh Tuanku Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin. Majlis ni juga dibuat bersempena dengan hari keputeraan Tuanku Sultan yang ke-63 pada tahun ni.

Ya ini lah Masjid Kota Damansara yang pernah menjadi tumpuan kontroversi satu ketika dulu. Isu azan, tuntutan memperlahankan suara azan, ISA ke atas Exco Kerajaan Negeri Selangor. Ya, inilah masjidnya. Saya pun tak perasan pada awalnya hingga diingatkan oleh abang. Yang pastinya isunya sudah sejuk dan senyap sekarang ni, walaupun laporan polis yang dibuat oleh pihak2 berkaitan masih belum diketahui hasilnya. Dan yang nyatanya, Sidang Dewan Undangan Negeri Selangor baru2 ini, sudah meluluskan satu usul mengutuk Ketua Pembangkang (bekas MB Selangor) yg kenyataannya telah menyebabkan Exco Kerajaan Negeri itu meringkuk dalam ISA selama 2 minggu.

Pada pengamatan saya, masjid ni taklah terlalu besar. Agak kecil ruang dewan solatnya. Merujuk buku cenderahati, kosnya mencecah RM5juta, dan pembinaannya memakan masa hampir 2 tahun sebelum mula digunakan Oktober lalu. Dalam ucapan Pengarah JAIS yang dapat saya tangkap ialah betapa pemikiran yang melihat syiar Islam seperti masjid ini adalah suatu yg harus menjadi prioriti utama. Dan menekankan betapa mustahaknya masjid menjadi zon bebas dan berkecuali dari sebarang parti politik (mungkin tekanan hebat menjelang musim pemilihan dan mesyuarat agung masjid seluruh Selangor awal 2009). Penekanan terhadap ruh dan memakmurkan masjid melalui majlis-majlis ilmu dan aktiviti-aktiviti untuk menarik masyarakat mendekati masjid dan menghayati dan mengamalkan ajaran Islam dengan sebenar-benarnya tidak saya nampak penumpuannya. Harapnya pentadbiran baru kerajaan negeri Selangor kali ni akan mengubah pemikiran serta membina kefahaman yang lebih tepat terhadap Islam dan konsep-konsep yang dibawanya.

Seperti yang dibaca pada pembukaan majlis oleh adik Mohd Hafiz (qari muda yang jadi johan peringkat antarabangsa baru-baru ni, huh pandai betul mengaji!!) dalam Surah At-Taubah ayat 17 dan 18 tentang ciri-ciri orang yang layak untuk mentadbir dan memakmurkan rumah Allah. Semoga lepas ni, masjid2 akan benar2 makmur dan imarah dan menjadi pusat kegiatan dan pembinaan akhlak dan syakhsiyah umat Islam seluruhnya, Insya-Allah.

Akhirnya, selesai majlis dan dijamu seluruh hadhirin yang datang, kami pun pulang. Perut kenyang, dapat cenderahati surah Yaasin pula, hard-cover tu!! Betul2 besar belanja majlis yg Sultan datang ni!

Dec 2, 2008

Ekspedisi me'rabat' Bukit Tabuh

Selepas perancangan lebih 3 bulan untuk program mendaki Bukit Tabuh ni, termasuklah 2 kali survey trek dan lokasi, akhirnya program yang dirancang berjalan dengan lancar Ahad lepas. Walaupun agak khuatir dengan cuaca hujan dan tak menentu akhir2 ni, tapi berkat doa dan solat hajat mana-mana AJK yang dimaqbulkan, cuaca cantik, program dapat diteruskan.

In fact dalam program sebenar kali ni, dengan 30 orang peserta, 10 orang urusetia dan 4 orang staf dari Pejabat Renjer Daerah Selangor Tengah, kami proceed ke satu lagi puncak yang tak pernah dijejaki sebelum ni. Sebab rasanya dah habis puncak dah yang kami boleh pegi, rupe-rupenye ada lagi yang boleh dicapai!! Itu pun sebab ada 2 orang peserta yang memang kaki 'rabat' bukit, memang extreme abis 2 orang tu.

Apapun yang akhirnya matlamat untuk mendekati golongan muda dan belia yang minat kegiatan rekreasi macam ni baru bermula. Banyak lagi kerja2 dan program2 yang boleh dirangka dan digiatkan lepas ni, InsyaAllah..

Muka ceria dan bertenaga sebelum naik bukit..

Hmm ni nak bersenam ke nak menari ni??

The longest 'Permatang Kuarza' in the world

Kampus UIA Gombak nun di sana

Sebahagian peserta bergambar di puncak

3 beradik (bukan 3 stooges!!) dan seorang sepupu..

Gaya meyakinkan bersama abang renjer hutan

Kediaman bekas Menteri Kewangan, Tun Daim

Cheers!!!

Nov 26, 2008

menangani SB

Dalam seminggu dua ni ada banyak cerita tentang SB, sama ada dengan saya sendiri atau yang dihikayatkan oleh sahabat-sahabat. Biar saya cerita dahulu tentang seorang SB yang konon-kononnya ditugaskan untuk memantau aktiviti politik YB Pak Abu.

Katakan namanya Faizal. Menjelang hujung minggu lepas, dia hantar sms untuk tahu apa aktiviti YB hujung minggu itu. Saya pun dengan separuh minat menjawab, "sabtu rasmi smart solat di masjid sobirin.ahad ada family day di uk perdana". Pendek dan ringkas. Ditanya lagi, "dlm Harakah ada program gmi, YB datang tak? ada aturcara program tak? Wah, dia pun baca Harakah? Saya pun jawab yg saya tak ada dan taktau aturcara program. Ditanya lagi tempat dan jam berapa program mula. Dan seterusnya lah dia melalut tanya tentang program tarbiah PAS Selangor, buat di mana, siapa hadir, jam berapa mula. Hmm memang karut dah SB sorang ni, nk tulis report lah tu! Sememangnya saya tidak terlibat dan tak hadir program tu, ringkas jawapan saya, tak tahu!

Sehingga jam 6.25 petang sebelum program GMI yang dijadualkan berlangsung itu, si Faizul ni boleh tanya lagi, program malam ni jadi ke tidak? walhal dia sendiri tahu bagaimana Ketua Polis Negeri dan juga OCPD Ampang Jaya beriya-iya memberi amaran supaya program malam itu tidak diteruskan dan kesudahannya kita tahu yang 9 orang ditahan dalam majlis tersebut.

Lagi satu cerita daripada seorang sahabat saya yang sedang bertongkat (baru lepas operate lutut). Cerita SB cuba melaga-lagakan sahabat-sahabat dalam Pakatan. Ini semua cerita pasal projek, duit la masyuuk. Si SB tanya sahabat ni tau tak tentang seorang pemuda PKR yang baru dapat satu projek. Sahabat saya yang memang terkenal kuat menyakat ni mengiyakan saja pertanyaan SB tu, katenye memang semua projek dapat kat die, dah kaya raya dah. SB tu tak puas hati agaknya, ditanya lagi, takkan pemuda PAS tak dapat apa-apa kot. Sahabat ni jawabla, kitorang PAS memang tak kisah semua projek2 ni, dunia je semua tu...hehe, gagal lah cubaan SB tu utk merosakkan hubungan kami di sini.

Menarik juga kalau dengar cerita sahabat-sahabat ni pasal SB. Mesti kami gelak terkekah-kekah mendengar kreativiti masing-masing menangani SB. Moral of the story, jangan dilayan sangat SB ni, kang rosak kita dibuatnya..hihi cheers!!

Nov 9, 2008

Bersama Raja Petra Kamarudin - selepas dibebaskan

We manage to catch him immediately after his release by High Court Shah Alam last Friday.

Oct 23, 2008

sidang dewan undangan - "merakyatkan ekonomi selangor"


Lama juga tak menulis, bila dah stop menulis, memang terasa susah skit nak start balik. Ini pun sekadar mencuri sikit masa untuk berkongsi. Minggu ni sedikit sibuk sebab sidang Dewan Undangan Negeri Selangor sedang berlangsung. Bermula hari Isnin dengan pembentangan Belanjawan 2009 Negeri Selangor dengan tema "Merakyatkan Ekonomi Selangor" oleh MB Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Yang tak berkesempatan nak masuk ke sidang dewan, boleh ikuti Live Streaming Sidang DUN Selangor

Banyak juga yang dapat dipelajari dalam seminggu ni, tapi hingga semalam bagi sesi perbahasan Belanjawan 2009 yang sempat saya ikuti ini, tumpuan saya khusyu' kepada YB-YB yang telah menampilkan gaya, isi dan fokus perbahasan yang cukup konstruktif dan menarik. Mereka ialah; YB Amirudin Shari (PKR-Batu Caves) hebat betul berbahas selamba macam berceramah, YB Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa), semestinya YB Pak Abu(PAS-Hulu Kelang) :) dan tak dinafikan YB Subahan Kamal(BN-Taman Templer) yang agak objektif perbahasannya dan tidak menghentam membuta tuli - first term YB ni!!

Itu dahulu nak kongsi, mungkin selepas selesai sidang minggu ni atau jika ditambah hingga minggu depan, Insya-Allah saya kongsi lagi.

Oct 10, 2008

salam eidul fitri dan ma'an najaah untuk abu hanin dan mama hanin!!

Sudah lebih seminggu kita meraikan Hara Raya Eidul Fitri, di kesempatan (walaupun terlambat ni), saya serta isteri dan Insyirah ingin mengucapkan Selamat Hara Raya Eidul Fitri kepada semua sahabat-sahabat, ustaz ustazah, pakcik makcik dan semua sekali. Pohon ampun dan maaf sekiranya ada kesilapan dan kesalahan yang dilakukan selama ini, terkasar bahasa, terguris hati dan sebagainya, harap dapat dimaafkan.

Marilah kita bersama meraikan Syawal dengan penuh kesyukuran dan sentiasa menuruti ajaran sebenar Islam dalam suasana fitrah sebenar.


Tidak lupa juga kepada adik tersayang, Marwah dan suami, Shahrul serta baby comel Hanin yang kembali ke Sweileh, Amman, Jordan selepas lebih sebulan 'bercuti' di Malaysia. Kami di sini doakan agar semua urusan di sana dipermudah dan Insya-Allah beroleh kejayaan. Lepas 2 tahun, habis belajar, balik Malaysia dengan amanah dan tanggungjawab yang lebih besar, Insya-Allah!!

Mesti Insyirah seronok dapat jumpa Hanin lagi nanti!! Selamat berjaya, ma'an najaah buat Abu Hanin, Mama Hanin dan Hanin sendiri!!

Sep 23, 2008

Bersama Raja Petra Kamarudin

Nabi S.A.W meng'amin'kan doa Jibril a.s, "Celakalah orang-orang yang berlalunya Ramadhan tetapi dosanya tak diampunkan". Jadi celakalah orang yang tidak diampunkan dosanya, bahkan menambah pula dosanya menzalimi orang lain di bulan Ramadhan yang amat mulia ini.

Pagi tadi Raja Petra Kamaruddin tidak mengikut jejak 2 tahanan ISA (Teresa Kok dan wartawan Sin Chew) dibebaskan dari Seksyen 73(1) ISA. Tapi beliau diberi perintah tahanan 2 tahun di Kamunting, Perak di bawah Seksyen 8 ISA. Benda yang dia tak dapat masa penahanannya tahun 2001 dulu, kali ini tak dapat dielak lagi (teruk sangat agaknya kebinasaan yang dia buat terhadap keselamatan negara kita kali ni?)

Pada tahun 2001 Raja Petra pernah ditahan di bawah ISA tetapi dibebaskan sebelum tempoh 60 hari siasatan berakhir. Semangat melawan dia memang cukup kuat masa tu, dalam tahanan Polis tu pun dia sanggup buat mogok lapar (alasannya tak mau makan makanan yang disediakan oleh Polis dan jugalah strategi2 tertentu dia dalam tahanan tu, yang kalau ikut Teresa Kok makanannya lebih baik sikit daripada makanan anjing)

Imbauan mogok lapar 2002. Yang paling lembik tu saya lah tu ;-) juga ada Raja Petra (berdiri berbaju hitam serta topi) Turut dalam foto Almarhum Ustaz Fadzil Noor, Dr Wan Azizah, Dr Syed Husin Ali serta semua pemogok lapar 2002

Selepas setahun dibebaskan, pada 2002 ada satu kempen untuk membebaskan tahanan ISA (termasuk ayah), iaitulah Kempen Mogok Lapar. Selain saya yang bersama mogok ini, teman paling rapat sepanjang kempen itu adalah Raja Petra (di samping Chegubard dan lain-lain). Raja Petra menjadi seolah-olah kapitan pasukan (mungkin atas pengalamannya ditahan ISA). Sepanjang hampir 14 hari mogok berlangsung, saya mengagumi semangat dan kekentalan jiwa beliau dan 'hampir-hampir' mengenali watak dan perilaku pejuang ini (masakan tidak, kami berbaring di tilam bersebelahan di hadapan Markaz Tarbiyyah PAS Tmn Melewar, tapi bukan sebantal ya!!). Hari ini beliau dihantar ke Kem Kamunting, saya pohon Allah beri kekuatan kepada beliau di sana dan auntie Marina sekeluarga.

Siri penahanan akta keparat ISA kali ini sememangnya ujian sebenar kepada kerajaan. Kita melihat sikap pemimpin-pemimpin parti komponen dacing itu sendiri. Bermula dengan tok menteri undang-undangnya yang meletak jawatan atas alasan tidak bersetuju, mufti negeri Perlis juga kata Islam tak perlukan akta keparat ISA untuk mempertahankan agama suci ini. Kemudian parti yang pernah terajui pulau pinang juga mempersoalkan akta keparat ini, parti cina pula minta dikaji semula, begitu juga tok menteri luar yang PHDnya adalah atas kajian tentang akta keparat ISA (Freedom Under Executives Power) minta kaji beberapa peruntukan dalam akta keparat ini. Tak ketinggalan juga tok samy parti kongres india minta kerajaan bebaskan tahanan ISA Hindraf, tok menteri pelajaran ketua pemuda parti keris juga tak setuju akta keparat ISA ni guna untuk lindungi yang ditahan daripada ancaman bunuh dan lain-lain pandangan yang mula berlawanan dengan kehendak kerajaan.

Apa makna semua ini? Adakah sememangnya ini pandangan peribadi mereka masing-masing? Adakah dari dulu lagi atau baru-baru ini saja?Atas dasar apakah mereka yang sepatutnya mendokong dasar kerajaan mereka itu sendiri kini mula 'berani' bersuara? Seingat saya, tak pernah akta keparat ISA ini dipertikai secara terbuka dan secara beramai-ramai sebegini, takut beb kena tahan ISA!!

Atau adakah kepala kerajaan sekarang ini sememangnya sudah tidak lagi dihormati oleh pemimpin rakan komponen dacing itu sendiri? Allahu a'lam, tak tahulah saya, walaupun nampaknya begitulah keadaannya. Walau apa, bagaimana dan siapa pun yang menentang akta keparat ISA ini, perjuangan menentang akta keparat ISA ini harus diteruskan. Moga Allah ampuni dosa-dosa saya di penghujung Ramadhan ini dan hindari saya dari golongan-golongan yang celaka...amiin

Sep 16, 2008

ribut ribut....ISA kan ada?

Alkisah 2 hari lepas satu ribut menggila di tengah-tengah hujan lebat di sebuah perkampungan moden di Ampang yang diagung-agungkan sebagai "Kampung Melayu Ampang ujud atas Perjuangan Bangsa/Umno". Bercemperalah penduduk kampung itu ketikamana ribut yang tidak kenal siapa itu membaham atap-atap, bumbung-bumbung rumah penduduk kampung hingga berterbangan atap dan bumbung itu. Habis rumah-rumah yang kebocoran itu dibanjiri air hujan yang sangat lebat, tidak terkecuali juga kereta-kereta yang pecah cerminnya dek diterjah atap dan bumbung yang terbang itu. Tambah mengharukan lagi ialah kedapatan papantanda2 kebanggaan penduduk kampung yang tersungkur hampir menyembah bumi.

Mujur ada yg menahan 'ia' dari tersungkur menyembah bumi

Di tengah-tengah keributan ribut itu, datanglah tok wakil kawasan itu dengan aspirasi berkebajikannya untuk memberi sedikit ketenangan di hati penduduk yang dilanda musibah itu. Nampaknya kehadiran tok wakil itu disambut penduduk dengan penuh wasangka, "ini ribut ni jadi ni sebab Pakatan lah merintah Selangor!!". Berkerut dahi tok wakil, ada juga alasan sebegini? Menambah lagi penduduk kampung itu, "tengok rumah kami semua teruk kena ribut, rumah dia saja yang tak kena apa-apa!!", marah penduduk2 sambil menunjukkan ke rumah seorang penduduk yang disyaki 'penyokong kuat' Pakatan. Tidak cukup lagi, semua yang ditimpa bencana alam ini menuntut gantirugi sepenuhnya di atas kerosakan yang berlaku.

Sewajarnya ribut bencana sebegini kita ambil sebagai satu peringatan daripada Tuhan Maha Pencipta kepada hamba-hambaNya. Berat juga jika angkara ribut ini pun dipolitikkan. Sekadar makluman, rumah 'penyokong kuat' Pakatan itu adalah rumah mertua saya ;-). Jika benarlah analogi penduduk di situ, apa lagi, marilah kita menyokong Pakatan untuk terhindar daripada diserang angin ribut!!

Papan yang itu jatuh, tapi yg satu lagi tu tetap utuh ya??

Itu satu ribut, suasana politik negara kita ribut juga. Pohon Allah makbul dan percepatkan pertukaran kerajaan baru Malaysia, tak tahan lagi melihat ada rakyat di'ISA'kan, tambah lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini. Yang paling tak logik ialah alasan penangkapan reporter tu adalah untuk melindungi beliau daripada ancaman bunuh. Takkan sampai nak kena tahan ISA? Nak lindung, hantarlah polis kawal dia, lepas tu siasat orang yang membuat ancaman tu, macam lah tak tau siapa yang pernah buat ancaman bunuh tu?

Walau apa pun halnye, tiada alasan yang membenarkan ISA, baik dalam dunia demokrasi, hak asasi mahupun Islam sendiri. Pak Menteri pun tak setuju sampai meletak jawatannya, mufti kerajaan Islam hadhari Perlis pun dah menempelak. Jadi fikir-fikir baliklah, cukup-cukuplah guna ISA itu...janganlah kering sangat hati tu lagi-lagi di bulan Ramadhan ni. Bagi saya hanyalah berdoa dan terus mengharap redha dan keampunan Allah di bulan Ramadhan ini!

Sep 12, 2008

jangan lawan taukey

Artikel ni saya petik sebahagian daripada kolum favourite saya dalam Harakah, Mauidzah oleh Tuan Gurun Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam Harakah Bil. 1374 terbaru yang bertajuk "Makmum dahului imam antara golongan terkutuk". Tak lain tak bukan kepada orang-orang yang bersolat jemaah bersama imam, tetapi cenderung untuk kalau tidak mendahului imam pun, tapi pergerakannya sama dengan imam. Kalau saya jadi imam, ada makmum macam ni, sakit hati, nak je ketuk kepala tu, tak reti nak sabar. Jadi tulisan ni saya kira sesuai untuk dikongsi di sini. Moga ada manfaat bersama.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Perlu difahami bahawa makmum tidak boleh mendahului imam, sama ada ketika rukuk dan sujud atau ketika bangun daripada kedua-duanya dan seluruh kaifiyat yang lain dalam solat jemaah.
Tidak sayogia makmum bergerak serentak sama pergerakan imam. Makmum mestilah menyusul kemudian sedikit pergerakan imam.
Inilah makna mengikut imam, disiplin dan syarat yang diajar oleh islam, terhadap mematuhi orang yang layak memimpin.
Tiada yang lebih layak menjadi pemimpin melainkan Nabi Muhammad S.A.W dan orang yang mematuhi jejaknya.
Ada pendapat ulama menghukumkan batal solat orang yang mendahului imam.
Namun Imam Ghazali sendiri tidak menghukumkan demikian kerana kedudukan perkara tersebut sebagai khilaf ulama.
Setiap makmum mesti mengetahui bahawa perbuatan mendahului imam boleh membawa kepada batal solat, oleh yang demikian turutlah benar-benar sebagai membuktikan kepatuhan.
Nabi Muhammad S.A.W mengecam hebat perbuatan makmum mendahului imam melalui sabdanya yang bermaksud: "Tidakkan mereka merasa gerun, makmum yang angkat kepala mendahului imam, pada hari akhirat kelak Allah SWT akan tukar kepalanya menjadi kepala khimar. Atau hendaklah dia sedar bahawa perbuatan mendahului imam itu dikutuk oleh Allah SWT"
Makmum mendahului imam dikutuk oleh Tuhan kerana ia menunjukkan tiada kepatuhan terhadap imam. Dalam solat atau kepimpinan dalam masyarakat, sedangkan kesetiaan itu amat dituntut dalam Islam bagi membuktikan kesatuan ummah.

Sep 9, 2008

spesialnya Ramadhan al-mubarak

Hujung minggu lalu khusyu' saya mendengar siri taujihat berkenaan Ramadhan dari Ustaz Nik Abduh Nik Abd Aziz. Pertama sebelum iftar di rumah Ustaz Riduan Md Nor dan keduanya sebelum majlis iftar di bangunan Perkim, Jalan Ipoh. Perbahasan yang dikupas cukup menyegarkan.

Al-Quran dalam surah Al-Baqarah ayat 183 menjelaskan puasa kita adalah untuk mendapat taqwa. Dan sifat orang bertaqwa dalam surah Al-Baqarah ayat 3 ialah orang-orang yang mempercayai perkara ghaib dan yang mendirikan solat. Di mana melalui solatnya itulah dia membuktikan keimanannya kepada perkara ghaib yang sememangnya tidak dia jelas dan lihat dengan mata kepala kita perkara ghaib itu.

Sebagaimana dalam ayat 183 juga dinyatakan yang puasa ini bukanlah syariat Allah yang beri untuk ummat Nabi Muhammad saja, bahkan telah lama diperintahkan kepada ummat terdahulu. Yang bezanya cuma kita ditentukan untuk berpuasa selama 30 hari dan di bulan Ramadhan. Dan mengapa bulan Ramadhan yang Allah pilih? Bukankah bulan-bulan Haram itu lebih mulia lagi, sejak Allah cipta langit dan bumi lagi telah dijelaskan mulianya 4 bulan Haram ini. Pastinya ada kelebihan Ramadhan ini yang tiada pada bulan lain.

Disebabkan diturunkan Al-Quran pada bulan Ramadhan, puasa berkait rapat dengan Al-Quran. Maka kita diseru memperbanyakkan bacaan Al-Quran di bulan ini, sebagai tanda kita berterima kasih kepada Allah yang menurunkan Al-Quran. Sebab Al-Quran ini adalah petunjuk buat orang bertaqwa. Jadi siapa yang berhajat petunjuk, kena berpuasa sebab puasa memberi ketaqwaan kepada kita.

Begitulah hubung kait kitaran antara Ramadhan, Al-Quran, petunjuk dan ketaqwaan. Moga kita mendapat petunjuk dan juga mendapat ketaqwaan.

Sep 8, 2008

080908 - Insyirah sudah setahun

Hari ni 8 September 2008, Insyirah dah genap usia setahun. Dah tumbuh 8 batang gigi, dah pandai berjalan (dengan lasak sekali!), dah makan macam-macam makanan (tanpa henti!), dan juga dah pandai panggil 'abi' dengan tepat (pastinya ummu insyirah kurang berpuas hati!). Apapun perjalanan Insyirah masih jauh di depan. Pohon doa atok opah, wan aki, pakcik makcik, abang kakak, ustaz ustazah semua semoga Insyirah menjadi seorang anak yang solehah dan juga seorang mujahidah Islam, Insya-Allah.


Setahun yang lalu dan setahun kini...begini tidurnya!!


Setahun yang lalu dan setahun kini...begini tangis rengek manjanya!!


Jadi anak abi dan ummi yang solehah ya Insyirah!!

Sep 4, 2008

Ramadhan dan Tazkirah

Salam Ramadhan.

Bulan untuk mendidik jiwa dan nafsu kita seperti yang Al-Quran ajar dalam Al-Baqarah ayat 183, supaya kita beroleh ketaqwaan daripadanya.

Dalam Forum Ihya' Ramadhan di tengah padang MPAJ selesai Subuh pagi merdeka lepas, Ustaz Fauze Hussin pesan, Ramadhan adalah Syahrul Jihad (Bulan Jihad). Banyak kisah jihad diceritakan, termasuk kisah jihad syuhada' Memali kira-kira 20 tahun lalu.

Pesan Ustaz Nik Abduh pula, Ramadhan adalah Syahrul Quran (Bulan Al-Quran). Umat Islam dekat dengan Al-Quran dalam bulan Ramadhan. Bulan ini Al-Quran diturunkan oleh Allah dari Luh Mahfuz ke langit dunia, dan seterusnya diturunkan selama 23 tahun kepada Rasulullah.

Pesan YB Zaki Kelabore pula, kisah seorang sahabat, Sa'ad bin Mu'az yang meletakkan kepentingan Islam dan jamaah lebih daripada kepentingan peribadi (dalam kes sahabat ini ialah untuk bernikah) dibalas oleh Allah dengan ganjaran syahid hingga bergegar 'Arasy Allah dengan tangisan para malaikat selepas syahidnya Sa'ad.

وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ
"Dan berilah peringatan kerana peringatan itu bermanfaat untuk orang-orang beriman" (Az-Zariyat : 55)

Ayat ini Allah ajar kita tentang tazkirah atau peringatan. Kita pun selalu dengar yang manusia ni pelupa dan perlu sentiasa diperingatkan. Dan tazkirah itu suatu yang bermanfaat dan merupakan tuntutan dalam agama. Dan dalam bulan Ramadhan ni, tazkirah adalah suatu yang amat sinonim sebab banyak masa makan kita di siang hari boleh diisi dengan tazkirah. Tak dilepaskan juga adalah tazkirah semasa solat Tarawih di malam hari.

Dulu saya di Intel Kulim selama 2 kali Ramadhan, mesti dapat tugas tambahan (entah, sebab saya ni Pemuda PAS kot??), iaitu untuk menyusun jadual tazkirah Zohor dan tazkirah Asar. Disebabkan saya yang susun, turn saya untuk bagi tazkirah adalah yang paling sikit (biasalah ngelat sikit! bagi kat orang yang lebih berumur bagi tazkirah lebih)

Dan tahun ni, saya tolong ayah untuk menghidupkan aktiviti Ramadhan kali ini di surau dan masjid di bawah kawasannya, bukan apa sangat, cuma untuk minta diadakan tazkirah masa solat Tarawih dan galakkan untuk jemput imam hafiz untuk solat Tarawih. Barulah Ramadhan lebih terisi dan bermakna sikit.

Kalau masih ingat, Ramadhan tahun lepas kerajaan Negeri Selangor keluarkan pekeliling ke surau dan masjid yang menghalang tazkirah diadakan dan mewajibkan solat Tarawih 20 rakaat. Mungkin kesan arahan ni masih membekas dan badan Pengerusi dan AJK sebahagian masjid dan surau di Selangor ni, walaupun tahun ni tiada arahan sedemikian dikeluarkan lagi bahkan digalakkan pula untuk mengadakan tazkirah kepada jemaah yang hadir.

Jadi satu yang amat menjengkelkan apabila Pengerusi dan beberapa AJK tertinggi sebuah surau di sini telah overrule keputusan sebelumnya untuk memanggil ustaz-ustaz pentazkirah dan juga imam hafiz. Semuanya dikenselkan. Jadilah imam solat Tarawih yang biasa dan membaca surah-surah biasa (surah lazim). Dan tiadalah slot-slot tazkirah atas alasan mereka, "..tazkirah ni budaya PAS..."

Hmm nampaklah sangat karat pekat likat keris dacing mereka ini. Hingga tazkirah yang dituntut dalam Al-Quran ini pun dianggap salah, dan bukan ajaran Islam, tetapi ajaran PAS?? Pelik betul bila dengar alasan yang diberikan. Namun dari satu perspektif, terserlah jelas yang sememangnya apa yang diamalkan dan didukung oleh 'orang-orang PAS' selama ini adalah apa yang sebenar-benarnya dianjurkan oleh Islam. Allah pelihara kami dari kejahilan...amiin

Aug 26, 2008

rupanya memang hanya 'berani'

Cubaan saya untuk bersangka baik ternyata meleset. Ketika saya menulis dan mengangkat pelajar-pelajar UiTM yang 'berani' mengadakan demonstrasi menghentam MB Selangor beberapa minggu lalu, sangkaan saya adalah mereka ini memang melakukannya atas keberanian sendiri (walaupun ketika menulis itu pun saya sudah dapat tahu dari sumber dalaman di kampus UiTM Shah Alam, bergema corong-corong pembesar suara rasmi kampus yang meminta para pelajar turun, maknanya ada arahan supaya mereka turun!!)

Rupa-rupanya 'berani' mereka itu sememangnya berani yang begini; 'berani' dan bukan BERANI yang sebegini yang sebenarnya. Terbaru ialah siri-siri demonstrasi para pelajar di kampus-kampus UiTM di seluruh negara yang diadakan mungkin datangnya arahan daripada pihak pentadbiran universiti sendiri. Tetapi yang pastinya di sebuah kampus di negeri Perak ini, memang ada arahan@ugutan diberikan. Jika tidak, kemudahan (subsidi makanan) akan ditarik.

Maka sekonyong-konyonglah para pelajar yang tak tahu apa-apa itu turun membantah, lembik dan tidak bermaya; "HIDUP MELAYU, HIDUP MELAYU" menurut sumber saya itu. Imej di bawah ini adalah memo yang dikeluarkan oleh pentadbiran kampus dan disampaikan kepada saya oleh sumber saya di kampus terbabit.

Memo mengarah/mengugut pelajar untuk turun berdemo

Lebih jelas: daripada siapa tu ya?

Lebih jelas: lihat arahan 'diwajibkan' dan 'tindakan menarik kemudahan'

Dan bila sudah ada bukti sebegini, saya tidak hairan lah komen presiden pelajarnya tempoh hari apabila Timb. Menteri Pengajian Tinggi menyatakan pelajar yang berdemo itu boleh dikenakan tindakan Auku sekiranya didapati bersalah oleh pihak pentadbiran universiti. Nak bersalah macam mano jang, dah dia yang keluarkan arahan??? Alahaaaai uitm.....

Aug 20, 2008

muktamar, permatang pauh, 11 bulan dan berjalan

Tajuk posting kali ini adalah khusus untuk anak abi dan ummi, Insyirah. Genap umur Insyirah 11 bulan pada 8 Ogos 2008 lalu, Insyirah betul2 bersungguh-sungguh untuk berjalan. Insyirah bukan saja dapat 'berjalan' sampai ke Ipoh, jadi pemerhati Muktamar Tahunan PAS ke-54 di Stadium Indera Mulia, Ipoh, juga sampai ke Hari Penamaan Calon Pilihanraya Kecil Parlimen Permatang Pauh di Maktab Perguruan Tuanku Bainun, Penanti.

Dan di celah-celah ribuan penyokong Pakatan Rakyat di Padang MPTB, Penanti, Insyirah berjalan merata, walaupun ruang untuk dia berjalan sedikit terhad, habis semua orang keliling disentuhnya. 2 hari lepas, ummi Insyirah belikan sandal baru untuk Insyirah, huh lagi galak nak berjalan, dalam rumah pun taknak lepas sandal tu, sampai merengek-rengek bila abi nak cabut....seronok betul tengok perkembangan Insyirah. Tahniah lah kepada Insyirah!! Moga jadi anak yang bijak cerdik dan solehah...amiin..

Beberapa hari sebelum perjalanan jauh, Insyirah semangat nak baca Yaasin ;-)


Sebagai pemerhati di Perasmian Muktamar Tahunan PAS ke-54, Ipoh


Baru nak test rumput padang Maktab Tuanku Bainun, Penanti

Ok, dah steady nak meround padang

Dah boring kot, sikit je boleh jalan, botol mineral pun jadi toy

Di celah ribuan penyokong Pakatan Rakyat di Permatang Pauh

Insyirah di usia 11 bulan...cerdik dan solehah

Aug 12, 2008

apabila mahasiswa sudah 'berani'

Apabila pagi tadi sejumlah besar mahasiswa UiTM Shah Alam berhimpun dan berarak dari Dataran Shah Alam ke Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor dan menyerahkan memorandum kepada wakil MB Selangor, saya katakan, "waaa, mahasiswa yang masih di bawah Auku sudah 'berani' sekarang!!"

Isunya adalah apabila MB Selangor menyuarakan pendapatnya supaya 10% kuota kemasukan ke universiti ini dibuka kepada bukan bumiputera. Banyak pandangan yang sempat saya dengar sepanjang hari ini, sudah semestinya dari corong Radio 24. Antara yang bersuara termasuk Presiden Persatuan Pelajar UiTM (yg juga ketua perarakan pagi tadi) dan juga Dato Seri Naib Canselor UiTM.

Tapi bukanlah isu pendapat sesiapa yang ingin saya coretkan di sini. Tetapi lebih kepada tindakan dan 'keberanian' lah yang saya boleh katakan di sini terhadap perhimpunan dan perarakan pagi tadi. Walaupun mahasiswa ini masih tertakluk di bawah Auku, namun atas sebab-sebab tertentu terhadap isu ini, mereka 'berani' menyuarakan pendapat dan bantahan terhadap kenyataan seorang Menteri Besar sebuah kerajaan negeri (yang mana kampus utama UiTM ini terletak di dalam negeri MB ini). Dan tiada pula sebarang kejadian tangkapan atau tindakan dikenakan terhadap mahasiswa-mahasiswa yang ramai ini atas nama Auku. Itu yang menjadi kekaguman saya, nampak kerajaan negeri lebih terbuka menerima perbezaan pendapat yang tidak bersetuju dengannya.

Walhal sebelum-sebelum ini sudah banyak mahasiswa yang berusaha menyuarakan pendapat dan bantahan mereka terhadap kerajaan seperti isu ISA, isu pilihanraya kampus dan sebagainya, namun mahasiswa ini yang akan menerima tindakan universiti akibat pendapat yang disuarakan, alasannya mahasiswa punyai Auku yang mengawal batang tengkuk mereka. Maka berlakulah siri-siri tangkapan dan sehingga didakwa di mahkamah, kes ISA 7 yang famous satu ketika dulu membabitkan himpunan mahasiswa membantah ISA.

Implikasi tindakan atas nama Auku ini lah yang banyak membuatkan mahasiswa sedikit kendur daripada menyuarakan pendapat mahupun bantahan terhadap apa-apa tindakan di pihak kerajaan. Siapa tak takut kena buang atau kena gantung universiti? Saya pun takut beb masa mengaji universiti dulu. Itupun sempat juga 'buat kesalahan Auku' barang sekali dua, tapi yang paling high-profile ialah masa buat mogok lapar lah tahun 2002 dulu!! Tapi alhamdulillah, tak kena apa-apa, sempat juga naik dewan konvokesyen :-)

Ini juga yang baru-baru ni diperkatakan tentang usaha untuk meminda Auku bagi membolehkan para mahasiswa lebih aktif terlibat dalam perkembangan semasa dalam dan luar negara, maknanya sedarlah juga di pihak kerajaan yang Auku selama ini memang ada keburukannya! So kalau begini rupa 'berani' MPP UiTM dan mahasiswa di sana untuk isu ini, lagi bagus kalau lepas ni mereka lebih 'berani' lagi memperjuangkan isu-isu secara menyeluruh, dan bukan setakat apabila kena batang hidung mereka saja.

Jadi harap-harapnya lepas ni dan lepas Auku dipinda (jika berlaku), para mahasiswa di seluruh negara akan lebih berani menyuarakan pendapat secara ilmiah dan bebas dan betul-betul berani membela isu-isu yang menjadi kepentingan masyarakat...student power!!

Aug 11, 2008

berjalan dan mendaki bukit tabuh

Semalam tercapai hasrat saya selama ini untuk mendaki Bukit Tabuh, Ulu Klang. Bukit yang letaknya tak jauh dari rumah saya, yang saban hari saya lihat sejak dari kecil sampai dah ada anak sorang ni, akhirnya dapat juga saya daki.

Bersama 5 orang lagi geng dan ditemani 3 orang dari pejabat renjer Gombak, kami mulakan pendakian yang amat mencabar dan menguji tenaga kelelakian kami...hehehe...kepada set-set Gombak Setia dan Batu Caves, sorila kami di Hulu Kelang tak layan badminton dah, kami naik bukit terus, baru ada challenge!! (Saja nak sakat, padahal memang Hulu Kelang takda player badminton pun!)

So cerita lanjut tengok foto-foto ni ajelah.... :-)

Mizi, Zaharin, Mizan, Abg Zul, Habib dan cameraman...

Cabaran pertama, kena redah sungai dulu

Tu curam tu...macam komunis masuk hutan tu

Hehe sempat thumbs up lagi, kita tengok lepas ni....

Alamak, mengah dah ni, amacam ni abg zul

Ok steady lagi, kontrol napas!!

Salah satu pendakian yang mencabar..ada tali lagi

Dengan background kawasan Taman Melawati

Ini sebelah Kg Kemensah, sudah licin kena tarah...

Ini kawasan Taman Melawati...cantik lagi

Nak tau apa dia? Ni kain rentang perasmian Taman Warisan Selangor sempena Selangor Maju 2005 dulu...

Tu dia, sikit punya baik posing abg zul kita...

Tu dia empangan Klang Gate...pertama kali dapat tengok

Puncak ni boleh view arah UIA Gombak

View pertama empangan..

Brader-brader renjer yang sempoi..

Tu salah satu puncak Bukit Tabuh ni juga, puncak Ranjau ke Deboi..tak sure

Besar sungguh empangan ni

Subhanallah, cantik empangan Klang Gate ni

Cantik kat atas ni...

Alahai, baru sekejap dah sibuk nak telefon bini.. :-p

Puncak dah ni, sama Zaharin dan Habib

Bergaya dari jauh saja la, tak berani mai sini...

Hanya yang cekal saja dapat menyeberang ke sini..

Nice view...

Unik, macam ada line putih membelah!!

Batu-batuan kristal

Alahai, nak berlakon pun janganla senyum weih...


Nice...

Rilek...macam piknik tepi tasik...

Semua kami bersama renjer...

Layan mandi sungai la dah penat mendaki..

2 paip besar dari Dam Klang Gate dihantar untuk diproses di KL..

Itulah puncak yg kami daki, nampak kain rentang putih tu, tinggi tak?