Jan 1, 2008

2008

Tahun masihi 2007 melabuhkan tirainya sebentar tadi. Selamat datang diucapkan kepada tahun masihi 2008 pula. Yang mana saya secara tak sengaja melihat keputusan sms polling di saluran berita ntv7 jam 8.30pm tadi; yang keputusannya 75% merasakan bahawa tahun 2008 bukan merupakan tahun yang lebih baik daripada tahun sebelumnya. Saya pun tak faham apakah mesej yang cuba disampaikan oleh penghantar2 sms ini dan mengapa mereka mempunyai perasaan sebegitu, wallahua'lam..

Dan mengakhiri tahun 2007 ini, saya seperti tahun2 yang lepas akan ke KLCC...ops jangan salah sangka, saya bukan ke sana untuk ber'countdown' dan meraikan kedatangan tahun baru, tapi untuk tujuan XPDC Dakwah edaran risalah dakwah. Memang terlalu ramai manusia yang datang ke KLCC, sama ada rakyat Malaysia, mahupun rakyat asing (dan besar bilangannya yang saya lihat adalah warga Indonesia!!).

Apa yang saya lihat pada sambutan tahun ni ialah banyak pihak seolah-olah berebut untuk menganjurkan sambutan tahun baru dan konsert-konsert hiburan. Di Kuala Lumpur sahaja (seperti diberitakan dalam akhbar The Star), ada 8 lokasi sambutan tahun baru ini; Dataran Merdeka, KLCC, Bukit Bintang, Bangsar/Telawi, Stadium Merdeka, Mid Valley dan KL Sentral. Hebat ya??

Edaran risalah dakwah (tentang gejala sosial yang melanda masyarakat) yang kami edarkan kepada orang ramai selesai awal. Dan ketika detik 12 tengah malam 1 Januari 2008, orang ramai mula menumpukan perhatian kepada ruang udara sekitar KLCC itu untuk acara kemuncak sambutan. iaitu tembakan mercun bunga api.

Fuh berdentam-dentum dan terang benderang langit KLCC!! Saya perhatikan jam besar di Menara Maxis itu sehingga jam 12.08 barulah tembakan mercun itu selesai. Entah berapa banyak duit dihabiskan untuk tembakan mercun selama 8 minit itu?? Ada sahabat terus menjawab, RM8 juta lah, seminit sejuta, wah kaya aku kalau dapat kontrak supply mercun ni...sahabat seorang lagi pula agak emosional, "habis duit kat bakar mercun, banjir kat Pahang tak dibantunye...."

Saya pun sebenarnya agak bingung, entah apa yang terlalu special dengan sambutan tahun baru masihi ini yang boleh menghimpun ratusan ribu manusia...nampaknye tahun 2007 ni ditutup dengan himpunan ratusan ribu manusia yang pelbagai ragam dan rencam!! Melihatkan sambutan sebegini (lihat foto amatur di bawah), dengan masyarakat yang seolah-olah terlalu dahagakan hiburan, jelaslah masih banyak lagi tugas dakwah yang perlu kita laksanakan....

KLCC menjelang 1 Januari 2008

Berkumpul mendengar taklimat sebelum XPDC Dakwah

Muslimat pun turut serta!!

Konsert Nasyid Akil Hayy di Masjid KLCC, tapi yg di luar lebih menarik perhatian!!

Asyik sungguh pasangan ni menyaksikan percikan bunga api!!

Tengokla couple tu, bukan main lagi berpeluk sakan..

0 comments: