Jun 5, 2008

aaargh sakitnye hati

Tiada apa yang lebih menyakitkan hati saya selepas mengetahui harga petrol dan diesel dinaikkan sehingga RM2.70 seliter berkuatkuasa hari ini. Terduduk dan termenung sekejap saya mendapat satu sms semalam tentang kenaikan harga bahan api ini.......aaargh sakitnye hati

Sebelum mengetahui berita buruk ini, saya terdengar seorang pemanggil radio yang merayu-rayu kerajaan tidak menaikkan harga minyak, rupa-rupanya harga minyak memang sudah dinaikkan....aaargh sakitnye hati

Kenaikan harga petrol mendadak sebegini, dengan kadar kenaikan yang tinggi pasti memberi kesan maha hebat kepada seluruh lapisan pengguna dan rakyat di negara ini. Pusing kot mana pun kehidupan kita akan terjejas, sedangkan naik 30sen dulu pun dah teruk nak adjust, ini pula naik sampai 2.70sen....aaargh sakitnye hati

Kalau sekarang saya pam minyak penuh satu tank buleh la RM60-70, lepas ni mau cecah ke RM90-100. So kiraan saya dalam sebulan lebih kurang RM120-150 extra atas musibah kenaikan harga minyak ni. So dalam setahun lebih kurang RM1,500 perbelanjaan tambahan untuk minyak, rebet yang "konon-kononnya" nak bagi tu pun cume RM625. Itu saya, macam mana rakyat yang berpendapatan lebih rendah lagi...aaargh sakitnye hati

Setiap kali berlaku kenaikan harga minyak, saya terus fikir kita sebagai rakyat Malaysia ni juga mempunyai hak untuk menikmati kekayaan sumber bumi Malaysia iaitu petrol dan gas asli. Tapi seakan-akannya kita tak merasa nikmat tersebut. Siapa yang dapat merasa kekayaan yang diuruskan oleh Petronas tu? Pasti kita sedih bila baca ini Petronas biaya Orkestra RM3.5 juta sebulan. Kita ni sebagai rakyat biasa dapat bape ringgit je sebulan, tapi orang-orang tertentu yang sapu bersih kenyang senang lenang kekayaan negara...inilah pemikiran pemimpin-pemimpin kerajaan hari ni, tak faham saya......aaargh sakitnye hati

Malam tadi sahabat2 mengirim sms kepada saya, "Terima kasih krn mengundi BN. sbg penghargaan,kami hadiah petrol dgn harga lebih tinggi yg pertama dlm sejarah - ikhlas BN". Sahabat lain pula mengirim, "BN = bencana negara". Pagi tadi pula di sebuah kedai fotostat, mamat fotostat tu maki hamun sumpah seranah Abdullah Ahmad Badawi dengan gelaran penipu, nak balas dendam kepada rakyat yang menolak umno-bn dlm pru12 lepas dan sebagainya....hmm huru-hara satu negara dek musibah harga petrol ni. Tapi Abdullah Ahmad Badawi suruh kita berjimat cermat, saya pun fikir ade ke orang membazir minyak petrol?? tuang-tuang saje-saje dalam longkang?? ini apa punya tak cermat punye nasihat......aaargh sakitnye hati

Apapun saya terima sms untuk membantah kenaikan harga minyak pada Sabtu, 12 Julai 2008 di KLCC jam 3 petang....tapi kita lihatlah seterusnya reaksi seluruh lapisan masyarakat atas Bencana Negara ni dalam beberapa hari atau beberapa minggu atau beberapa bulan selepas ini...moga Allah beri kekuatan kepada rakyat untuk berjuang mempertahankan hak rakyat!!

1 comments:

muhammad said...

Hahaha..
Pak Lah seorang yang pemurah ...
Jangan lupa kita buat HARTAL!

ridwanto