Sep 16, 2008

ribut ribut....ISA kan ada?

Alkisah 2 hari lepas satu ribut menggila di tengah-tengah hujan lebat di sebuah perkampungan moden di Ampang yang diagung-agungkan sebagai "Kampung Melayu Ampang ujud atas Perjuangan Bangsa/Umno". Bercemperalah penduduk kampung itu ketikamana ribut yang tidak kenal siapa itu membaham atap-atap, bumbung-bumbung rumah penduduk kampung hingga berterbangan atap dan bumbung itu. Habis rumah-rumah yang kebocoran itu dibanjiri air hujan yang sangat lebat, tidak terkecuali juga kereta-kereta yang pecah cerminnya dek diterjah atap dan bumbung yang terbang itu. Tambah mengharukan lagi ialah kedapatan papantanda2 kebanggaan penduduk kampung yang tersungkur hampir menyembah bumi.

Mujur ada yg menahan 'ia' dari tersungkur menyembah bumi

Di tengah-tengah keributan ribut itu, datanglah tok wakil kawasan itu dengan aspirasi berkebajikannya untuk memberi sedikit ketenangan di hati penduduk yang dilanda musibah itu. Nampaknya kehadiran tok wakil itu disambut penduduk dengan penuh wasangka, "ini ribut ni jadi ni sebab Pakatan lah merintah Selangor!!". Berkerut dahi tok wakil, ada juga alasan sebegini? Menambah lagi penduduk kampung itu, "tengok rumah kami semua teruk kena ribut, rumah dia saja yang tak kena apa-apa!!", marah penduduk2 sambil menunjukkan ke rumah seorang penduduk yang disyaki 'penyokong kuat' Pakatan. Tidak cukup lagi, semua yang ditimpa bencana alam ini menuntut gantirugi sepenuhnya di atas kerosakan yang berlaku.

Sewajarnya ribut bencana sebegini kita ambil sebagai satu peringatan daripada Tuhan Maha Pencipta kepada hamba-hambaNya. Berat juga jika angkara ribut ini pun dipolitikkan. Sekadar makluman, rumah 'penyokong kuat' Pakatan itu adalah rumah mertua saya ;-). Jika benarlah analogi penduduk di situ, apa lagi, marilah kita menyokong Pakatan untuk terhindar daripada diserang angin ribut!!

Papan yang itu jatuh, tapi yg satu lagi tu tetap utuh ya??

Itu satu ribut, suasana politik negara kita ribut juga. Pohon Allah makbul dan percepatkan pertukaran kerajaan baru Malaysia, tak tahan lagi melihat ada rakyat di'ISA'kan, tambah lagi di bulan Ramadhan yang mulia ini. Yang paling tak logik ialah alasan penangkapan reporter tu adalah untuk melindungi beliau daripada ancaman bunuh. Takkan sampai nak kena tahan ISA? Nak lindung, hantarlah polis kawal dia, lepas tu siasat orang yang membuat ancaman tu, macam lah tak tau siapa yang pernah buat ancaman bunuh tu?

Walau apa pun halnye, tiada alasan yang membenarkan ISA, baik dalam dunia demokrasi, hak asasi mahupun Islam sendiri. Pak Menteri pun tak setuju sampai meletak jawatannya, mufti kerajaan Islam hadhari Perlis pun dah menempelak. Jadi fikir-fikir baliklah, cukup-cukuplah guna ISA itu...janganlah kering sangat hati tu lagi-lagi di bulan Ramadhan ni. Bagi saya hanyalah berdoa dan terus mengharap redha dan keampunan Allah di bulan Ramadhan ini!

1 comments:

webmaster said...

Kalau tengok gambaq yang ke 2 tu, ini semua angkara petugas2 PAS yang termasuk ribut, angin, taufan, ahli2 dll.