Dec 21, 2009

Mutiara Berharga Dr Yusuf Al-Qardhawy

Penuh sesak Masjid Shah Alam semasa Prof Dr Yusuf Al-Qardhawy hadir menyampaikan syarahan perdana beliau. Malaysiakini sebut 4,000 orang, tapi bagi saya paling sedikit hadir ialah 10,000 orang!! Walaupun saya tiba sedikit lewat sejurus sesudah solat Maghrib, ruang yang ada hanyalah betul2 di hadapan jemaah muslimah dan menatap skrin putih yg disediakan. Tapi bagus juga ruang itu, puas melihat paparan skrin yg besar dan cukup luas untuk Insyirah bermain!!

Jemaah muslimin

Dr Yusuf Al-Qardhawy dalam syarahannya telah menyampaikan beberapa perkara penting yg wajib kita hayati dan praktiskan. Beliau menceritakan tentang peristiwa hijrah dan menekankan kepada perlunya meneliti sumber sahih tentang peristiwa ini. Yang mana akhirnya dijelaskan KESABARAN Rasulullah dalam menyebarkan dakwah adalah kemenangan pertama umat Islam.

إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita." Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.(At-Taubah:40)

Seterusnya disebut tentang Islam adalah agama yg berasaskan faham berJEMAAH, Al-Quran juga menegaskan semangat berjamaah ini. Kita disarankan oleh Rasulullah untuk berjemaah, di mana Nabi SAW temui ciri-ciri berjamaah seperti sanggup mempertahankan Nabi seperti mempertahan kaum mereka sendiri di kalangan Aus dan Khazraj. Maka peristiwa hijrah adalah titik permulaan terbangunnya masyarakat Islam yg pertama.

Jemaah muslimat

Kemudian asas pembinaan masyarakat Islam di Madinah adalah dengan pembinaan masjid, pembinaan pasar dan mempersaudarakan Ansar dan Muhajirin. Dikisahkan tentang perihal Abdul Rahman bin Auf dipersaudarakan dengan Saad bin Rabi'. Saad menawarkan isterinya kepada Abdul Rahman, namun ditolak dengan baik dan hanya diminta bantuan untuk beliau ke pasar dan memulakan perniagaan pertamanya. Dan akhirnya diriwayatkan Abdul Rahman bin Auf menjadi orang Islam terkaya dan sering membantu perjuangan Nabi SAW menegakkan Islam. Ketika beliau meninggal, harta yg ditinggalkannya banyak dan diceritakan bagaimana ketulan-ketulan emas tinggalannya terpaksa dibelah dengan kapak!

Prof Dr Yusuf Al-Qardhawy

Masyarakat Islam yang dibentuk oleh Nabi SAW ini adalah masyarakat yg memaparkan perilaku yg sangat luhur dan mulia. Bagaimana satu kisah di mana Abuzar memanggil seseorang dengan panggilan, "Wahai Anak Hitam" dan didengari oleh Rasulullah. Lantas Rasulullah menegur Abuzar kerana masih mempunyai sifat jahiliyyah. Mendengar teguran Nabi, Abuzar terus baring dan menyelak bajunya dan meminta sahabat yg dihinanya tadi untuk membalas perbuatan beliau.

Juga kisah pengakuan zina oleh Ma'iz dan Al-Ghamidiyyah yang sangat masyhur itu yg sekaligus menepis dakwaan yg mengatakan Islam itu begitu keras sekali menghukum pesalah dan zalim pula hukumannya.

Diterjemah oleh Ustaz Abd Ghani Shamsuddin

Dan yg akhir pelajaran yg disampai dan amat ditekankan oleh Dr Yusuf Al-Qardhawy adalah perihal fitnah. Diambil kisah Ifk iaitu fitnah ke atas Ummul Muslimin, Aishah r.a. Bagaimana golongan munafik berperanan besar dalam penyebaran fitnah ini. Dan disebut juga bagaimana seorang budak yg dipelihara oleh Saidina Abu Bakar ra sendiri turut sama memanjangkan lidah fitnah tersebut, maka tidak hairanlah jika seseorang yg rapat dengan kita boleh tanpa segan silu melancarkan fitnah ke atas kita.

Golongan munafik ini menganggap fitnah ini sesuatu yg mudah, namun di sisi Allah, fitnah ini adalah satu perkara yg sangat besar dan mengundang azab yg pedih. Tambahan pula, jika suatu tuduhan itu tidak disertai dengan 4 orang saksi, maka penuduh itu adalah dianggap kazibun, iaitu pembohong.

Puas dua org puteri ni main di ruang solat masjid yg luas

Syarahan yg beliau sampaikan ini dilihat mempunyai makna tersendiri kerana di awal syarahannya, beliau ada menyebut nama sahabatnya iaitu Anwar Ibrahim yg dikhabarkan sehari sebelum itu, seorang bapak menteri agama telah menghadap istana memohon agar org bernama Anwar Ibrahim ini tidak berucap sebelum syarahan oleh ulama' tersohor ini. Namun Syeikh menyampaikan isi syarahannya yg sekiranya difahami dengan mendalam adalah bertujuan membela sahabatnya ini.

Juga keesokan harinya Syeikh sendiri ke Ibu Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut untuk meluangkan masa dengan seorang lagi sahabatnya, Tok Guru Abd Hadi Awang. Dan ada lagi catatan2 penting yg dikongsikan oleh Ustaz Imran dalam pertemuan ini, ada catatan penulisannya dalam Harakah Jumaat ini.

Secara tak sengaja bertembung dengan beliau semasa laluan beliau nak pulang

Dan ketika di masjid Shah Alam itu, mata saya ternampak wajah penguasa agama negeri Selangor di belakang Syeikh. Waah, kali ini beliau berkopiah, tidak seperti biasa bersongkok hitam. Terdetik dalam hati saya, tidak pula ditangkap Syeikh ini kerana menyampaikan syarahan agama tanpa tauliah ya??? Nakal betul pandangan saya terhadap penguasa agama negeri Selangor ini belakangan ini.

Di akhir majlis ini dapat saya bertemu dengan sahabat-sahabat yg dah lama tak bertemu. Lucu melihat gelagat Solah yg sangat-sangat manja dengan ayahnya. Dan juga melihat keriangan yg amat sangat pada kedua-dua Insyirah dan Ilhan dapat bermain-main di ruang solat masjid yg amat luas itu. Dari jauh lagi dah boleh cam suara Ilhan menjerit dan bunyi Insyirah berlari tanpa henti-henti itu!!

Agak jelas keuzuran beliau

Dec 19, 2009

Awal Muharram dan Islam

Alhamdulillah dipanjangkan umur lagi ke tahun baru hijriyyah 1431H, buat bekal ilmu dan amal menuju ke akhirat dunia kekal abadi.

Awal Muharram seperti biasa disambut dengan sambutan Maal Hijrah di hari cuti umum. Dan pastinya menarik apabila ulama' tersohor, Prof Dr Yusuf Al-Qardhawy diundang ke Malaysia untuk menerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah.

Dan lebih seronok lagi apabila mendapat kesempatan mendengar Syarahan Perdana beliau di Masjid Negeri Selangor, Shah Alam pada malam ini, insya-Allah peluang sebegini tak akan dilepaskan.

Timb. YDP Agong, Sultan Abd Halim dalam ucapan semasa sambutan Maal Hijrah semalam juga telah menyebut tentang meletakkan kepentingan syariat mengatasi segala perkara yang lain kerana dengan itu kita akan terselamat daripada pelbagai gangguan, tohmahan, pergeseran dan perpecahan. Kenyataan yg sangat baik, moga-moga ada susulan daripada apa yg diucapkan ini.

Banyak juga isu-isu semasa umat Islam di Malaysia ini yang disentuh oleh Sultan-sultan dan Raja-raja belakangan ini. Juga menarik untuk dilihat keluhan Raja Perlis tentang label Perlis negeri Wahabi. Elok juga untuk direnung semula pergeseran dua kelompok pegangan ini kerana apa yg selalu dibangkitkan adalah perkara-perkara ranting dan furu' pada pandangan saya. Maslahah perpaduan ummah itu lebih penting.

Dan sikap keterbukaan dan berlapang dada lah yg paling tepat apabila baginda menyeru supaya muzakarah dilakukan dan jangan diambil tindakan mahkamah apabila suatu tuduhan dilemparkan kepada pihak yg dituduh, kerana jika tidak, penyelesaiannya tak akan kunjung tiba.

Saya pula, dek tidak menemankan ayahanda YB Pak Abu ke perasmian sebuah lagi masjid di Klang, mendapat Jumaat pertama di tahun baru ini di bawah panas terik matahari 1.15 petang! Surau bertaraf Solat Jumaat itu sedang dalam pembinaan tambahan, maka ruang solatnya mengecil. Berasak-asaklah anak kariah di situ, tambahan pula hari cuti. Habis lencun baju dan kain pelikat dibuatnya mendengar khutbah tok khatib yg sentimental, namun cukup mengesankan.

Mungkin hikmah peristiwa hijrah Rasulullah dan kaum Muhajirin di tengah panas terik matahari ditunjuk dan dirasai semalam, ku bersyukur pada-Mu Ya Allah!! (ayat penyejuk hati, dan juga badan!!)

Dec 13, 2009

Manual Mentadbir Rumah Allah

Semasa perasmian Masjid Bandar Diraja Klang di tengah-tengah bandar Klang baru-baru ini, perkara yg menangkap pendengaran saya dari ucapan aluan penguasa agama Islam di negeri Selangor adalah berkaitan isu tauliah. Mungkin inilah peluang majlis rasmi yg turut dihadiri oleh Sultan Selangor, untuk disebut secara tegas perihal tauliah penceramah agama di negeri ini.

Adapun dalam ucapan perasmian oleh Tuanku Sultan, banyak disebut peranan masjid di dalam masyarakat dan juga betapa dengan terbinanya masjid yg indah dan gah ini akan menjadi 'mercu tanda' kepada Islam. Di samping itu, dipesan juga supaya jangan hanya masjid menjadi binaan yg indah dan gah di mata masyarakat, tetapi fungsi dan peranannya perlu diperkasakan.

Sejak proses pemilihan jawatankuasa masjid ditentukan oleh ahli-ahli qariah sesebuah masjid itu sendiri pada tahun lepas, pasti ada perubahan yg dapat dilihat. Kegiatan masjid sehari-harian menjadi imarah atas sebab pentadbir-pentadbir masjid itu sendiri berkelayakan dan mempunyai minat dan faham untuk memakmurkan rumah Allah itu.

Manual pentadbiran masjid itu dinyatakan sendiri oleh Allah dalam surah Taubah ayat 17-18:

مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَن يَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِينَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ
Tidaklah pantas orang-orang musyrik itu memakmurkan mesjid-mesjid Allah, sedang mereka mengakui bahwa mereka sendiri kafir. Itulah orang-orang yang sia-sia pekerjaannya, dan mereka kekal di dalam neraka.(Taubah:17)

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ Hanyalah yang memakmurkan mesjid-mesjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan salat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapa pun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.(Taubah:18)

Manual pentadbir-pentadbir masjid ini perlu difahami sepenuhnya oleh mereka yg telah diamanahkan ini. Sesungguhnya tidak dinafikan pentadbir masjid ini adalah golongan yg cintakan masjid dan secara individu dan peribadinya menepati ciri-ciri yg dinyatakan Allah dalam ayat di atas. Namun di sisi yg lain, iaitu terdekat dengannya iaitu ahli keluarganya tidak menghayati aspirasi yg sama dengan si ayah atau si suami mereka.

Tidaklah berat jika sekadar ahli keluarga tidak turut sama mencintai masjid sepertimana ketua keluarga mereka, namun seringkali terjadi si isteri atau si anak khususnya yg perempuan tidak menjaga batas2 aurat mereka. Pada pandangan saya ia adalah suatu yg tidak manis bagi seseorang yg hampir dengan rumah Allah tetapi ahli di rumahnya kelihatan secara zahirnya berlawanan dengan usaha yg dilakukannya di masjid.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.(At-Tahrim:6)

Berbalik kepada Masjid Bandara Diraja Klang itu, pembinaannya tertangguh selama hampir 4 tahun dengan kos cadangan asal adalah hampir 2 kali ganda daripada kos pembinaan yg diluluskan, menurut bekas Exco Agama Islam terdahulu. Juga cadangan asal ialah untuk masjid ini dibina di atas Sungai Klang, ala-ala masjid terapung. Namun atas sebab2 teknikal, ia hanya dibina di tebing sungai, syukur juga ada masalah teknikal, kalau hujan lebat, apa akan jadi pada masjid ini.

Namun begitu senibina dan hiasan dalamannya memang nampak cantik dan terasa gah dan bangga mempunyai sebuah masjid sedemikian. Cuma ruang solatnya agak kecil, ini antara persoalan utama dalam kebanyakan pembinaan masjid baru di negeri ini mutakhir ini. Pasti kos pembinaan yg tinggi telah pergi kepada hiasan dan peralatan lain berbanding keluasan ruang solat utama itu sendiri.

Dan disebabkan lokasinya yg strategik di tengah pusat bandar, ramailah jemaah sama ada tempatan ataupun warga asing. Sehingga makanan tengahari sempena majlis perasmian itu tidak cukup untuk menjamu semua yg hadir sama ada majlis perasmian mahupun solat jumaat.

Kesian juga saya lihat ramai yg kecewa pulang dengan tangan kosong dan perut kosong. Selesai makan, saya kembali ke atas untuk ke tandas dan kelihatan ruang tetamu-tetamu khas menjamu selera kelihatan meriah dan agak lapang. Pasti ada banyak makanan tambahan dan lebihan yg wajar dijamu juga kepada jemaah di bawah yg tidak berpeluang menikmati jamuan tengahari itu.

Pun begitu saya lihat kebanyakannya masih setia menunggu sehinggalah Sultan Selangor meninggalkan masjid itu. Dan pemerhatian saya, itupun yg diharapkan sangat dari awal majlis, iaitu untuk melihat sendiri dengan mata kepala mereka, wajah dan batang tubuh Sultan mereka.

Dec 10, 2009

BTN dan soal perkauman melampau

Kursus Biro Tata Negara (BTN) tiba-tiba heboh diperkatakan apabila kerajaan Negeri Selangor mula membantah pelaksanaannya ke atas kakitangan awamnya dan yg berkaitan. Jika sebelum ini banyak sudah diperkatakan tentang pengisian kursus ini, namun bila ia keluar daripada sebuah kerajaan Negeri yg sah, maka ia menjadi isu negara.

Apabila desakan supaya kursus ini dimansuhkan terus, kabinet membuat keputusan untuk merombak kurikulum kursus ini supaya ia benar-benar mencerminkan sifat dan aqidah 1Malaysia yang sedang dipegang oleh kerajaan kini. Dengan keputusan ini nampak sahih lah yang kursus BTN ini sememangnya mengandungi pengisian2 yg tidak sepatutnya disampaikan dan yg pasti bersifat perkauman Melayuwiyah Assobiyyah.

Kemudian berperang pula bekas memanda menteri dan seorang bapak menteri tentang keputusan untuk merombak kurikulum kursus ini. Tuduh-menuduh tentang siapa yg lebih perkauman, siapa bapak perkauman, kenyataan paling bodoh dan semuanya habis terkeluar seolahnya mereka berdua ini sememangnya sudah sekian lama mempunyai perselisihan. Dan akhirnya diakui juga bahawa parti keris itu sememangnya satu parti perkauman.

Dan seperti biasa bapak menteri ini selalu dibiar berhadapan berseorangan dengan kritikan bekas memanda menteri ini terhadap keputusan 'kerajaan'. Walhal keputusan merombak kurikulum kursus BTN ini adalah keputusan kabinet menteri, tetapi yg berperang dengan kritikan bekas memanda menteri ini adalah bapak menteri yg seorang ini saja. Apa pula pendirian memanda menteri dan timbalan memanda menteri 1Malaysia terhadap serangan terbaru ini...hairan juga, senyap saja.

Teringat saya dengan kursus BTN yg pernah saya hadir semasa masih menuntut di UTM dulu. Konon diwajibkan kursus ini kepada saya dan kami ketika itu bagi melayakkan diri menjadi AJK Haluan Siswa pelajar baru sesi pengajian akan datang. Selepas berbincang akan kemaslahatannya, kami pun turut serta menyertai kursus 5 hari 4 malam ini dengan pelbagai bekalan persiapan minda terhadap pengisian2 brainwash seperti yg biasa disebut di luar daripada kursus ini.

Dan ternyata sepanjang mengikuti kursus ini ternyata benarlah apa yg disebut-sebut di luar. Daripada ceramah ekonomi, keselamatan dan ada dua lagi modul yg tidak saya ingati, semuanya diisi dengan serangan-serangan kepada pihak pembangkang dan tokoh2 tertentu dalam negara ini dan yg pastinya bersifat perkauman Melayuwiyah Assobiyyah ditambah lagi dengan lagu yg pertama kali saya dengar dan 'terpaksa nyanyikan', Anak Kecil Main Api.

Dalam satu kesempatan memanggil seorang jurulatih di kediaman jurulatih, ternampak saya bahan2 risalah berbaur perkauman serta seolah bahan2 kempen pilihanraya untuk parti dacing dan parti keris. Makin yakinlah saya yg kursus BTN ini sememangnya senjata ampuh untuk membasuh pemikiran dan fahaman peserta kursus.

Satu modul terakhir yg tidak akan saya lupakan dalam kursus BTN ini yg begitu keras menerapkan semangat perkauman adalah 'permainan' jual-beli tawar-menawar sebuah kapal layar. Kami diminta melukis sebuah kapal layar di atas sehelai kertas dan selepas itu diminta untuk menjual kapal layar itu kepada rakan peserta yg lain dengan harga yg paling tinggi. Ketika dewan hingar dengan proses tawar-menawar tersebut, satu lagu klasik Melayu yg mendayu-dayu dimainkan sebagai lagu latar.

Saya dan teman-teman, Che Mat Khomeini, Humaidi Botol dan lain-lain sudah sedar tentang 'permainan' ini hanya duduk di tempat kami tanpa melakukan proses jual-beli tersebut. Sehinggalah jurulatih memecah suasana hingar tersebut dengan menyalahkan peserta2 yg sedang berjual beli itu sebagai begitu murah sekali menjual maruah dan harga diri bangsa Melayu. Macam2 lagilah yg di'khutbah'kan dengan penuh emosi sambil memainkan sentimen Melayu di ambang bahaya dan lain-lain.

Kami memerhati sekian banyak peserta lain mula teresak-esak dan tersedu-sedan tanda proses membasuh pemikiran mereka supaya bersifat perkauman (atau istilah bapak menteri, bloody racist) sudah berjaya menguasai sebahagian para peserta. Dan lebih teruk lagi ada seorang peserta yg tidak dapat mengawal emosi marahnya kepada bangsa lain, seperti dirasuk mencapai sebatang kayu dan mula mengamuk, entah apa dan kepada siapa yg nak diamuknya.

Begitulah betapa perkaumannya kursus BTN ini dan mudahnya sentimen perkauman ini menyerap ke dalam pemikiran para peserta. Sokongan saya kepada digantikan saja kursus ini kepada kursus lain yg lebih baik modul dan pengisiannya.

Nov 4, 2009

Tangkap menangkap adalah legasi pentadbiran lama

Sekali lagi Selangor menjadi tumpuan negara. Kali ini disebabkan kes penangkapan bekas mufti Perlis, Dr MAZA di Hulu Kelang beberapa hari yg lalu. Alasan tiada tauliah ketika menyampaikan ilmu digunakan sebagai alasan untuk penangkapan tersebut.

Ironinya ketika tangkapan sudah dibuat dan notis supaya hadir ke Mahkamah Syariah Gombak sudah dikeluarkan, tiada sebarang direction yg diterima si tertuduh pada hari yg diperintahkan beliau hadir. Semua pun maklum bagaimana beliau menunggu di perkarangan Mahkamah Syariah itu berjam-jam tanpa 'sebarang petunjuk'. Tiada sesi mengambil keterangan, tiada sesi soalsiasat bahkan tiada pendakwaan dibacakan. Jadilah bekas mufti ini seperti seorang 'bodoh' di mahkamah pagi itu. Saya ada di perkarangan mahkamah itu dari pagi sehingga beliau dilepaskan setelah penantian yg sia-sia selama hampir 4 jam.

Kebiasaannya apabila sesuatu operasi itu dilakukan tanpa melalui prosedur rasmi, banyak pihak yg tidak akan tahu apa yg sepatut dan sebenarnya berlaku. Bila skrip yg dirancang pihak2 tertentu sudah lari daripada skrip asal, maka babak seterusnya sukar untuk dilaksanakan. Begitu juga dalam kes ini, apabila pada malam tangkapan itu berada di sana dua orang wakil rakyat Selangor (ADUN Hulu Kelang dan Ahli Parlimen Ampang), ketua operasi tangkapan itu sukar untuk berunding dengan wakil rakyat ini yg meminta tangkapan tidak dilakukan. Beliau sibuk menjawab panggilan telefon (entah dari penulis skrip agaknya) yg datang bertalu-talu dan tidak dapat menggunakan pertimbangannya untuk berunding dan mengawal suasana pada malam itu.

Dan apabila tangkapan dan penahanan terhadap Dr MAZA tidak berjaya dilakukan pada malam itu, jadilah babak di mahkamah seperti yg saya sebutkan itu. Seolah-olah tiada sesiapa yg tahu dan mahu menguruskan kes yg sudah tersebar ke seluruh negara ini. Akhirnya petang itu baru Pengarah JAIS membuat kenyataan apa sebenarnya yg menjadi kesalahan sehingga Dr MAZA ini ditahan. Jatuh imej Jabatan Agama Islam bila jadi macam ni, patutnya buatlah kerja kemas sikit, paling kurang kalau belum sedia dengan pertuduhan, tak perlu timbulkan lagi perkara sebegini.

Jika benar bahawa kesalahan bekas mufti ini hanyalah kerana tiada tauliah dan bukan disebabkan tuduhan2 itu dan ini terhadap 'pengajaran' dan 'pegangannya', maka wajarlah untuk kita meneliti semula prinsip asas terhadap peraturan ini. Apakah ruh di sebalik penggubalan peraturan ini, yg saya percaya pada masa ia digubal dan digazetkan tidak lain dan tidak bukan untuk mengadakan satu kawalan dan sekatan terhadap kalangan penceramah agama yg popular yg menyampaikan kuliah dan ceramah agama di negeri ini.

Penangkapan kerana tiada tauliah berlaku di masa kerajaan lalu, dan kini beralih kerajaan pun ia masih tetap berlaku. Ruh perubahan dan islah itu masih belum meresap ke jabatan2 kerajaan dan dalam kes ini ke JAIS sendiri.

Dalam bersembang dengan ayahanda YB, kalau dulu (masa kerajaan lama) bila berlaku suatu isu, jabatan2 tertentu di bawah JAIS ini akan diminta membuat thorough study dan seterusnya menyerahkan hasil kajiannya kepada JAIS yg seterusnya akan dibawa kepada MAIS. Dan selepas itu pun MAIS akan membawa kes ini kepada pihak Exco Agama Kerajaan Negeri Selangor. Maknanya pihak kerajaan negeri melalui Exco Agama masih mempunyai laporan atau pandangan dalam menangani sesuatu isu.

Namun kini ia sudah berubah sejak kerajaan negeri diperintah oleh Pakatan. Pasti kita ingat kira-kira sebulan lalu, ada kenyataan yg memberi autoriti kepada hanya 5 pihak ini dalam memperkatakan perkara2 berkaitan agama Islam; Sultan Selangor, MAIS, JAIS, Mufti dan Mahkamah Syariah. Exco Agama selaku pihak eksekutif dalam kerajaan negeri Selangor tidak termasuk di sini. Jadi tak hairanlah bila berlaku perkara2 penangkapan sebegini yg tidak menepati ruh perubahan dan transformasi kerajaan negeri Selangor yg baru.

Banyak pihak yg mempersoalkan kaedah tangkapan yg digunakan dalam isu ini, dan bukannya kaedah berbincang, atau mana2 pendekatan yg lebih terbuka berbanding pendekatan menangkap yg kiranya satu tindakan opresif dan menekan yg diwarisi kerajaan lama. Persoalan juga timbul mengapa di tengah riuh kontroversi beliau atas cadangan pelantikan sebagai YDP Yadim, dan juga ribut memorandum bantahan oleh beberapa kumpulan NGO, beliau ditahan? Jika benar sekalipun apa yg menjadi pegangan dan yg dibawanya itu 'salah', tetap tidak menghalang beliau untuk mendapat keadilan yg dijanjikan Islam.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
(Al-Ma'idah:8)

Inilah prinsip dan ajaran yg perlu kita pegang di zaman yg penuh fitnah ini.

Oct 30, 2009

Sabar mendengar celaan orang yang mencela

Semalam dalam saya menyemak longgokan borang2 pendaftaran Skim Mesra Usia Emas Kerajaan Negeri Selangor di pejabat yang masih belum diproses pendaftarannya, saya memilih beberapa keping borang permohonan untuk saya uruskan.

Kebanyakan permohonan yang masih belum diproses ini adalah disebabkan tidak mempunyai dokumen sokongan mencukupi dan juga permohonan yang tidak disahkan taraf pemastautinnya di negeri Selangor.

Terus saya hubungi nombor telefon pemohon atau penama atau penjaga yg tertera pada borang tersebut dan meminta mereka menghantar salinan dokumen sokongan yg diperlukan untuk diproses pendaftarannya.

Dan yg nak dijadikan cerita di sini ialah ketika saya buat panggilan telefon bagi permohonan sepasang suami isteri warga emas. Pada mulanya yg mengangkat adalah si isteri, apabila dijelaskan tujuan saya, lantas dia beri gagang telefon kepada suaminya. Dan bila diterangkan niat saya hendak mendapatkan dokumen sokongan yg tidak lengkap bagi permohonan mereka, terus si pakcik ni angin tak tentu pasal.

Terus disebut-sebut janji-janji pilihanraya umum lalu. Dari bantuan untuk ibu tunggal, kepada bantuan untuk warga emas (entah dia tak perasan yg saya hubunginya utk urusan warga emas??), kepada hadiah anak masuk universiti dan entah apa lagi yg dirungutkannya dengan nada yg kasar dan tinggi sekali.

Berkerut juga dahi saya nak jelaskan satu persatu kepada pakcik ni. Gaya percakapannya dah macam mesingan yg sedang memuntahkan peluru tanpa melihat sasaran. Ditambah lagi, "saya dah undi kamu dulu, ni dah 2-3 tahun takde apa-apa pun?". Diulang lagi ayat ini berkali-kali kepada saya.

Sudah begitu saya mengalah, biarlah orang tua ini melepaskan geramnya sehabisnya, lagipun sebagai orang muda biarlah kita hormati orang tua. Disumbatnya segala ketidakpuasan hatinya melalui panggilan telefon percuma yg diterimanya itu kepada saya yg membuat panggilan. Bila peluru bedilannya sudah habis, dia tenang sebentar dan akur untuk menghantar dokumen sokongan pendaftaran skim ini ke pejabat tanpa perlu saya berkata apa-apa lagi. Bukankah itu janji Allah buat yg sanggup memikul bebanan dakwah ini?

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
Hai orang-orang yang beriman, barang siapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.
(Al-Ma'idah:54)


Tak perlu juga saya sebut apa yg sudah dinikmatinya dan janji mana yg sudah dilaksanakan dan yg mana belum dilaksanakan sejak kerajaan baru negeri Selangor mentadbir. Bukan mendoakan, tapi antara suami isteri warga emas ini, jika si isteri yg pergi dahulu, ingin sekali saya ke rumah pakcik ini dan bersama YB Pakabu menyampaikan sumbangan manfaat penyertaan skim ini terus kepada pakcik ini. Mudah-mudahan dia dapat melihat dengan mata kepalanya sendiri apa luahan perasaan dendamnya kepada saya dalam telefon semalam.

Kepada kerajaan negeri pula, cepat2lah cuba laksanakan program2 mengikut janji pilihanraya lalu. Beri keutamaan daripada program2 yg tiada dalam manifesto. Tidaklah kami di bawah ni panas telinga dan panas hati kena maki hamun dengan orang2 seperti pakcik ni tadi. Moga ada hikmah terbaik di sebalik 'cacian' ini...

Oct 22, 2009

mencari idea menjalankan kempen jauhi pergaulan bebas dan zina


Memanjangkan posting Ustaz Tantawi pada Isnin lalu berkenaan Kempen Jauhi Pergaulan Bebas dan Zina. Ia mungkin bertitik tolak daripada keputusan dan suasana di Bagan Pinang yg menyaksikan penghayatan terhadap Islam yg rendah di kalangan masyarakat di sana khususnya anak-anak muda.
2. Lajnah Dakwah dan Pembelaan Islam Dewan Pemuda PAS Pusat yang dipengerusikan oleh al Fadhil Ustaz Riduan Mohd Noor akan mengambil tanggungjawab ini untuk menyediakan " plan tindakan berkesan " bagi menjayakan kempen tersebut
Mesyuarat akan diadakan minggu hadapan selepas pengerusi ini selesai segala urusannya minggu ini. Jadi sesiapa yg punyai idea dan cadangan tentang bagaimana kreatif dan secara out-of-the-box kempen ini harus berjalan, bolehlah panjangkan kepada saya. Boleh saya utarakan di dalam mesyuarat nanti.
5. Kerjasama erat dan sistematik juga akan diadakan dengan beberapa NGO yang aktif membenteras perlakuan sosial melampau malah mengundang kecelakaan moral dan kebejadan akhlak dikalangan masyarakat negara kita
Juga diketahui umum tentang JIM / Wanita JIM yg sudah lama menjalankan kempan "Anda Bijak Jauhi Zina". Bukan untuk bersaing tapi untuk tambah merancakkan lagi usaha murni ini. Sebab saya dimaklumkan pengerusi, kempen ini juga akan ditambah lagi dengan kempen terhadap arak dan mungkin beberapa gejala sosial yg tidak sihat.

Jadi siapa yg ada idea bolehlah dikongsikan dengan saya. Biar kita usahakan sesuatu, pasti akan ada hasilnya. Bukankah bantahan kita terhadap konsert Beyonce itu ada hasilnya? Walaupun hanya ditangguh, tidak mustahil ia akan dibatalkan terus. Biar penganjur2 ini tahu bahawa perkara2 yg tiada faedah dan manfaatnya ini ada yg membantahnya....

p/s: Takziah buat sahabat saya Ustaz Ramadhan Fitri (yg juga pernah bersama satu lajnah dengan saya sebelum ini) dan isteri yg kehilangan anak tersayang, Nur Fatima pagi ini. Moga Allah memberi kesabaran dan ketabahan buat mereka. Al-Fatihah

Oct 15, 2009

Bagan Pinang dan kisah tentang orang mabuk

Selama beberapa hari berada di Bagan Pinang terutamanya di estet Ladang Bradwall, ada beberapa pengalaman dan kisah yang boleh dikongsikan di sini. Adapun analisa keputusan prk itu tidaklah saya berhajat untuk ketengahkan, pasal saya pun tak tau apa yg sebenarnya jadi di Bagan Pinang, bacaan politik masih cetek...

Sebaik proses penamaan calon di MPPD selesai, petang itu kami bergerak ke Estet Bradwall untuk meninjau keadaan di ladang itu. Di situ kami berkenalan dengan seorang India bernama Robert sementara menunggu jirannya, Ravi yg sudah dikenali baik oleh petugas2 yg sampai lebih awal. Beliau kelihatan mesra dan mudah berbicara serta cenderung kepada parti pembangkang dan langsung menceritakan beberapa permasalahan dan ketidak puasan hatinya terhadap beberapa perkara.

Robert di hadapan rumahnya

Selang beberapa hari selepas itu, beliau telah ditahan lokap atas kesalahan memukul rakan/jirannya seorang Cina. Kejadian berlaku pada waktu malam dalam keadaan beliau yg mabuk apabila melihat jirannya itu duduk di atas motosikalnya dan menyangka ada orang hendak mencuri motosikalnya. Terus dihempuknya jirannya itu sehingga terlentang.

Diceritakan lagi, jirannya itu tidak bercadang untuk membuat laporan polis atas semangat sudah kenal dan baik dengan Robert dan tahu keadaan Robert yg mabuk ketika itu. Tetapi muncul pihak ketiga, iaitu pengurus estet yg mengugut Cina tersebut supaya membuat laporan polis. Terpaksalah beliau membuat laporan polis dan akhirnya Robert ditahan di dalam lokap polis. Tidak cukup lagi, tahanan asal selama 3 hari juga ditambah sehingga 7 hari supaya Robert tiada di estet untuk membantu kempen-kempen PAS di sana.

Itu kisah orang India mabuk, tak tau lah apa yg diminumnya sehingga hebat sekali kesan arak yg diminumnya itu. Selain itu kes-kes serangan yg berlaku terhadap petugas PAS termasuklah teman-teman Pemuda Gombak juga diceritakan akibat daripada kesan meminum arak sehingga hilang pertimbangan aqal yg waras.

Kisah di Kg Bagan Pinang di markaz Pemuda Pusat, dan juga kisah malam terakhir di Telok Kemang semuanya adalah serangan daripada anak-anak muda Melayu Islam yg mabuk kesan meminum arak. Dan sesungguhnya anak-anak muda Melayu Islam yg sekian lama larut dengan hiburan dan kenikmatan hasil daripada Pesta Pantai Port Dickson inilah yg telah menyokong dan memenangkan calon mereka itu.

Begitulah kesan arak yg mana ditegaskan bahawa arak ini adalah ibu segala maksiat. Bila diri sudah dikuasai oleh pengaruh arak, segalanya tidak mustahil. Nampaknya banyak lagi usaha yg perlu dilakukan untuk mengembalikan masyarakat khususnya anak-anak muda Melayu Islam yg kerjanya merempit sini sana seminggu yg lalu di Bagan Pinang kepada ajaran Islam, surau masjid yg mati perlu diimarahkan semula. Ada teman yg entah geram dengan pengundi atau kecewa dengan kekalahan ini terus berkata, "biaq depa suma kena langgaq dengan tsunami kat pantai tu"

Usaha menerang dan menyampaikan sebegini harus diberi tumpuan

Ceria anak2 estet ini tidak mengenal warna kulit..Islam untuk Semua

Apalah nasib mereka ini selepas ini...

Sep 22, 2009

Salam Eidulfitri

Saya dan isteri, Nadiah dan anak-anak, Insyirah dan Ilhan mengucapkan Salam Eidulfitri, minal a'idin wal faizin, kullu am waantum bikhair kepada semua sahabat-sahabat, pakcik makcik serta semua pengunjung blog ini. Pohon maaf atas salah silap selama ini. Moga madrasah Ramadhan benar2 melahirkan insan yg bertaqwa kepadaNya..Insya-Allah.



Sep 17, 2009

Cabaran beribadah Ramadhan ini

Ramadhan dah sampai ke penghujung. Hanya tinggal beberapa hari saja lagi dan beberapa malam saja lagi untuk kita memanfaatkan dengan sebaiknya peluang ganjaran daripada Allah ta'ala.

Tahun ini cabaran di bulan Ramadhan ini agak berlainan. Hasrat untuk meningkatkan amal di 10 malam akhir dengan aktiviti tahunan iaitu beri'tikaf di masjid tidak berjalan dengan begitu baik. Kebiasaannya jam 12 malam saya akan keluar menuju ke masjid-masjid di sekitar Hulu Klang ini atau ke Masjid UIA, tapi tahun ni semuanya bermula lebih lewat daripada itu.

Semuanya disebabkan si anak-anak, Insyirah dan Ilhan masing-masing menjadi segar bugar menjelang lewat malam. Kuat sungguh stamina mereka bermain dan tidak mahu tidur. Akhirnya saya sendiri tertidur ketika menidurkan Insyirah dan terjaga beberapa ketika selepas itu. Macam kisah dalam filem Pendekar Bujang Lapok pula bilamana Sudin, Aziz dan Ramlee masing-masing berusaha untuk bangun dari bilik tidur untuk bertemujanji dengan anak Pendekar Mustar. Begitulah saya berusaha bangun dan keluar rumah tapi dihalang oleh rengekan Insyirah yg meminta baring di sebelahnya sehingga dia tertidur.

Tak mengapa asalkan kita dapat bangun dan menghidupkan malam-malam akhir Ramadhan ini. Malam 27 Ramadhan yg kalau mengikut ada sesetengah hadis sahih telah disebut secara jelas dan spesifik oleh Rasulullah SAW adalah malam Al-Qadr telahpun berlalu. Namun pandangan2 yg menyatakan bahawa tiada sesiapa pun yg mengetahui bilakah malam yg dijanjikan ganjaran 1000 bulan amal itu perlu juga dipegang. Maka baki-baki malam Ramadhan ini sebaiknya tidak disiakan.

Insya-Allah tahun depan jika diberi kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan lagi, bolehlah usaha beri'tikaf ini ditingkatkan. Ilhan pun insya-Allah dah besar dan tak menangis-nangis lagi macam sekarang bila nak tidur. Insyirah pun insya-Allah dah besar dan tak terlalu susah nak ditidurkan.

Jadi bolehlah kami sekeluarga beri'tikaf di mana-mana masjid tahun depan, insya-Allah. Sebagai percubaan, esok malam akhir Ramadhan kami nak beri'tikaf di Masjid UIA (masjid yg mesra kanak-kanak dan juga baby) dan paginya terus bertolak balik ke kampung....semoga madrasah Ramadhan ini bukan saja mendidik kita tetapi juga perkenalan untuk anak-anak mengenali dan mendekati surau, masjid, puasa, solat. Ramadhan Kareem..

Sep 10, 2009

kebijaksanaan menghormati perbezaan agama

Semalam beberapa orang yg terlibat dalam satu demonstrasi di hadapan bangunan pentadbiran kerajaan negeri Selangor kerana membantah pemindahan kuil di Shah Alam yg begitu hangat diperkatakan beberapa minggu kebelakangan ini telah didakwa di mahkamah. Demonstrasi itu menjadi kecoh dan popular kerana ada kepala lembu yg diarak ke hadapan bangunan tersebut.

Antara dakwaan di mahkamah semalam adalah berkaitan unsur hasutan keagamaan dan juga berhimpun secara haram. Sesiapa yg melihat video rakaman suasana demonstrasi itu pasti tertumpu kepada kepala lembu yg dibawa peserta demonstrasi itu.

Tindakan beberapa orang peserta demo itu yg seolah-olah begitu marah dan seperti melepaskan kemarahannya dengan memijak-mijak kepala lembu tersebut adalah satu tindakan yg sangat melampau pada pandangan saya.

Jika kita lihat sebagai seorang Islam, apakah tindakan memijak-mijak kepala lembu, walaupun ia hanyalah kepala lembu yg sudah bercerai daripada badan lembu dan tidak bernyawa pula adalah satu tindakan yg baik? Atau adakah ia satu tindakan yg berakhlak? Bukankah kepala lembu yg merupakan anggota tubuh seekor lembu itu juga adalah makhluk ciptaan Allah? Yg mencipta kita sekalian makhluk termasuklah si pemijak kepala lembu itu?

Begitu banyak manfaat lembu untuk manusia yg Allah kurniakan, tetapi di sini ia dipijak-pijak walau atas alasan apa sekalipun.

Dari pandangan penganut Hindu pula, tindakan ini pasti mengundang kemarahan mereka. Bukan saja kepala lembu itu diarak sebegitu, dipijak-pijak sedemikian sudah pasti cukup menaikkan darah mereka.

Di sinilah tidak bijaknya para peserta demo tersebut. Sekalipun sudah dinyatakan motif dan simbolik di sebalik kepala lembu dan tindakan yg dibuat ke atas objek itu bukanlah bertujuan menghina penganut Hindu, namun tindakan yg tidak disertai dengan memikirkan kesan-kesan akibat tindakan itu tetap dilihat oleh penganut Hindu sebagai sesuatu yg menghina agama mereka.

Bukan saja penganut Hindu saja terasa agama mereka dihina, saya sebagai seorang Islam juga berasa agama saya dihina. Memang tindakan melampau mereka itu amat memalukan saya sebagai seorang muslim, tetapi ada satu lagi perkara yg jelas menghina Islam. Itulah kain rentang "TAKE BEER, TAKE BEER, TAKE BEER". Kain rentang ini adalah satu bukti jelas peserta demo tersebut bermotif politik kepartian, untuk mengenakan PAS dalam isu ini.

PAS yg menggunakan slogan ALLAHU AKBAR yg membawa makna membesarkan Allah sentiasa menyeru lafaz TAKBIR ini dilaungkan. Bahkan bagi setiap muslim juga berTAKBIR dalam solat 5 kali sehari semalam, dan tidak kurang juga berzikir bertakbir 33 kali selepas solat. Maka tindakan menyamakan atau menggantikan TAKBIR sebagai TAKE BEER adalah suatu yg bukan saja cuba menghina PAS, tetapi lebih teruk lagi adalah menghina Islam...sungguh saya terkesan melihat kain rentang tersebut!!

Yg pasti, 'tokoh2 agama' dan para mufti tidak menyanggah tindakan2 tidak beradab ini, sama ada memijak kepala lembu mahupun melaungkan slogan Take Beer itu..satu lagi bukti ia adalah bermotif politik kepartian.

Adapun saya tidaklah menyokong pendakwaan atas nama berhimpun dalam satu perhimpunan haram itu dilakukan terhadap mereka. Bukankah hak untuk berhimpun, berucap dan sebagainya terjamin di sisi Perlembagaan Malaysia dan juga satu hak asasi bagi setiap manusia.

Asalkan himpunan itu berjalan secara aman, ia seharusnya dibenarkan. Dan dalam himpunan tersebut, polis juga seolah-olah 'faham' akan peruntukan perlembagaan apabila tiada sebarang sekatan jalan, mahupun gas pemedih mata apatah lagi semburan water cannon dihalakan kepada mereka sepertimana yg selalu pihak pembangkang nikmati selama ini. Adakah ini boleh dijadikan juga bukti bahawa demo itu sememangnya bermotif politik kepartian?

Akhirnya teringat saya kepada filem The Kingdom of Heaven, selepas kota Baitul Maqdis berjaya ditawan oleh Sultan Solahuddin Al-Ayyubi, satu scene yg dipaparkan adalah bagaimana Sultan Solahuddin sendiri ketika melangkah masuk ke kota itu mengangkat kembali satu tanda salib yg terjatuh ke atas lantai.

Tidaklah digambarkan beliau menendang atau memijak tanda keagamaan agama Kristian itu, bahkan menghormati kepercayaan keagamaan agama lain pula. Justeru, kita yg terdidik dengan akhlak dan keperibadian Muslim seharus dan sewajarnya sentiasa menghormati dan bersikap toleransi dengan agama lain, tambahan pula kita berada di bulan Ramadhan al-Mubarak yg sangat mulia ini.

Semoga Allah terus memberi hidayah dan pedoman kepada kita. Selamat memburu Lailatul Qadr....

Sep 7, 2009

nuzul Quran

17 Ramadhan hari dinuzulkan (diturunkan) Al-Quran dari Luh Mahfuz ke langit dunia mengikut pandangan ulama. Dan seterusnya selama 23 tahun Al-Quran disampaikan kepada Rasulullah SAW sebagai satu mukjizat kenabian Rasulullah SAW.

Justeru Ramadhan adalah satu bulan yg mulia kerana dinuzulkan Al-Quran padanya. Yang Allah tidak kurniakan kepada umat terdahulu. Itu tandanya Allah kasihkan umat Nabi Muhammad SAW. Sebab itu juga banyak amalan-amalan di dalam bulan Ramadhan ini hanya disunatkan dan tak diwajibkan, tarawih, sahur, qiamullail dan lain-lain sebagai tanda Allah nak uji keikhlasan kita beramal ibadah. Kerana dengan memperbanyakkan amalan sunat akan mendekatkan diri kita dengan Allah, menurut satu hadis qudsi.

Disebabkan Al-Quran ini satu mukjizat, maka berapa banyak kali kita baca, diulang lagi bacaan, didengar bacaannya juga tidak pernah kita merasa bosan dan jemu bahkan ia suatu yg menggembira dan menyeronokkan. Boleh ke kita baca dan ulang baca mana-mana buku sepertimana kita mengulang bacaan Al-Quran berulang kali?

Seperti yg kita maklum, orang Arab jahiliyyah sebelum diutuskan Nabi begitu hebat bersyair. Dikisahkan kehebatan mereka bersyair memuji-muji perkara2 seperti memuji arak, memuji wanita dan lain-lain boleh bermula dari awal pagi sehingga tengahari tanpa sebarang teks. Kerana Allah berfirman penyair-penyair ini dibisikkan ke telinga mereka oleh syaitan.

Jadi apabila Nabi SAW yg dalam selawat ke atas baginda ada kita nisbahkan dengan "nabiyyil ummiy", iaitu bersifat ummi yg tidak tahu membaca dan tidak tahu menulis, adalah suatu kebanggan pada baginda pada ketika itu. Orang yg tidak tahu membaca dan tidak tahu menulis tetapi menyampaikan ayat-ayat Allah yg begitu indah. Sehingga baginda SAW dituduh sebagai seorang ahli sihir. Walhal penyair2 arab jahiliyah tahu apa yg disampaikan Nabi itu bukan suatu syair.
وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِينٌ
Dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya (Muhammad) dan bersyair itu tidaklah layak baginya. Al Qur'an itu tidak lain hanyalah pelajaran dan kitab yang memberi penerangan,
(Yaasiin:69)
Maka di dalam bulan Ramadhan ini lah sebaiknya kita mentelaah isi kandungan Al-Quran, mahupun mendengar pengajaran-pengajaran daripada Al-Quran, majlis tazkirah dan kuliah di bulan Ramadhan ni kan banyak? Takkan tak ada masa, bukannya nak sarapan, lunch, mahupun minum petang di bulan Ramadhan? Peringatan syurga neraka itu juga suatu yg perlu dan sepatutnya suatu yg menyegarkan kita.

Dikisahkan dalam Peristiwa Israk Mikraj (kalau tak silap saya), Rasulullah SAW melihat seorang lelaki apabila di memaling kepalanya ke kanan, dia tersenyum riang. Dan selepas itu dia memaling kepalanya ke kiri dan kelihatan amat takut dan sedih sekali. Terus Rasulullah bertanya kepada Jibril a.s siapakah lelaki itu. Jibril menjawab itulah Abu Basyar, iaitu bapa manusia, Adam a.s.

Dan Jibril menjelaskan mengapa beliau berbuat demikian. Kerana di kanannya beliau melihat anak cucu cicitnya berada di dalam syurga. Dan di kirinya pula melihat anak cucu cicitnya di dalam syurga. Kemudian Allah memerintahkan beliau membahagi anak cucu cicitnya kepada dua, iaitu yg akan ke syurga dan yg akan ke neraka. Ditanya Adam kepada Allah ta'ala, berapa banyakkah ke syurga dan berapa banyak ke neraka?

Maka Allah menjawab, bahagikan SATU ke SYURGA, dan 999 ke NERAKA. Ke manakah kita kelak? Maka Ramadhan inilah kesempatan terbaik untuk kita terus-menerus berdoa kepada Allah kerana sepanjang Ramadhan ini, pintu langit terbuka luas untuk kita panjatkan doa munajat kita kepada Allah.

Walaupun rezeki, ajal dan kesudahan kita syurga atau neraka itu telah ditetapkan oleh Allah sejak ruh kita ditiupkan lagi, namun dengan keimanan, amalan dan doa yg kita pohon kepada Allah, moga-moga kita akan beroleh kesudahan yg baik kelak.

Oleh itu marilah kita manfaatkan Ramadhan kita yg masih berbaki ini dengan sebaiknya. Nuzul Quran ini juga punyai banyak pengiktibaran yg patut kita teladani daripada Al-Quran. Dan demi sesungguhnya, bukan sekadar mudah2an, kita akan beroleh taqwa sepertiman yg Allah janjikan di dalam ayat puasa Ramadhan yg famous sekali, Al-Baqarah ayat 183.

Wallahu ta'ala a'lam...

Aug 31, 2009

ujian sakit ramadhan ini...

Lama tidak menulis apa-apa, semuanya kerana terlantar kesakitan, demam panas, batuk, selsema yang agak berat selama lebih 3 minggu. Alhamdulillah sebaik 1 Ramadhan lalu, keadaan saya beransur baik. Jadi sedikit perkongsian dan perkhabaran buat sahabat2 yg bertanya dan pasti tidak bertemu saya berminggu-minggu.

Dan sebaik masuk hari kedua demam panas saya, Ilhan pula kena demam campak. Teruk sungguh keadaan bagi seorang bayi yang belum cukup 6 bulan apabila diserang demam campak. Penuh muka, leher dan badannya dengan bintik-bintik merah yg besar. Malamnya hanya menangis, tidak tidur dan tidak juga menyusu. Mukanya pula masam mencuka, langsung tiada senyum riang seperti biasa, kesakitan pastinya!

Lembik dan tidak bermaya Ilhan

Beberapa hari selepas itu pula, kakak Insyirah pula dijangkiti demam yg sama. Keadaannya tidak begitu teruk dibandingkan dengan si adik. Mungkin antibodi bagi seorang budak berusia 2 tahun sedikit kuat berbanding adiknya. Bintik-bintik merahnya tidak begitu besar dan banyak berbanding Ilhan, tetapi dilihatnya tetap tidak selesa walaupun agak ceria berbanding Ilhan.

Insyirah taknak pakai baju..kegatalan satu badan

Dalam keadaan saya yg demam, batuk dan selsema, anak-anak yg sakit dijaga oleh ummi dan adik2nya (berminggu saya menumpang di rumah mertua atas permintaan ummi bagi memudahkan urusan beliau menjaga saya dan anak2 yg kesakitan). Dan demam campak mereka semakin reda dan mula kering selepas lebih seminggu. Bagi saya pula, setelah beberapa kali berulang ke klinik, memakan pelbagai jenis ubat, membuat x-ray dan juga ke hospital, alhamdulillah tiada apa-apa yg serius (termasuk tidak positif H1N1!) dikesan. Mungkin sekadar sedikit ujian kesakitan setelah sekian lama tidak sakit sebegini berat.

Ilhan mula ceria bila sakit sudah reda

Ya setiap kali menjelang Ramadhan ataupun di dalam bulan Ramadhan itu sendiri, saya akan diuji dengan sedikit ujian kesakitan. 2 tahun lalu ketika nak menyambut kelahiran Insyirah kira-kira seminggu sebelum Ramadhan, saya diserang sakit perut yg teruk. 2 tahun sebelum itu juga (ketika masih bujang) semasa berpuasa di bulan Ramadhan, juga diserang sakit gastrik yg teruk. Semuanya saya percaya sebagai satu ujian utk menguji tahap keimanan kita.

Selepas 3 hari kesihatan saya beransur baik dan keadaan Insyirah dan Ilhan juga semakin baik, ummi pula dijangkiti demam campak. Begitu cinta dan sayang sekali anak2 kepada umminya, ummi yg pernah kena demam campak semasa kecil pun masih boleh dijangkiti oleh demam anak2. Pohon kepada Allah agar saya tidak dijangkiti pula!

Itulah ujian sebenar Ramadhan kali ini, menjaga Insyirah dan Ilhan sementara menunggu ummi benar-benar pulih daripada demam yg dijangkiti daripada anak2. Kata seorang ustaz dalam tazkirahnya tempoh hari, orang yang sedang sakit itu sebenarnya di dalam rahmat Allah. Moga-moga sakit kami sekeluarga ini melimpahkan kami dengan rahmat dan kasih sayang Allah. Di samping memberi peluang memuhasabah kembali kehidupan ini.

Semoga semua cepat sihat agar Ramadhan kali ini boleh dimanfaat sepenuhnya dengan amal ibadah..Insya-Allah. Maaf juga tak dapat jemput berbuka puasa di rumah dan majlis iftar juga tak dapat dihadiri ummi dan anak2, taknak menyebarkan virus demam campak kepada orang lain. Terima kasih buat yg mendoa dan membantu urusan semasa kami sekeluarga sakit..

Insyirah rajin bertilawah sempena Ramadhan ini

Aug 9, 2009

pemikiran politik dari timbangtara

Saya ada membaca kisah ini sebelum ini dalam sebuah buku berkaitan sistem politik dalam negara Islam tulisan Muhamed S El-Awa. Namun ia disegarkan lagi oleh Cikgu Radzi dalam penyampaiannya semasa tamrin semalam yg terus mengaitkannya dengan satu pemikiran politik yg perlu diambil kira oleh sekalian sa'asatul ibaad (yg sedang saya nikmati penulisannya)

Ia berkaitan kisah timbangtara (arbitration) di antara Khalifah ke-4, Saidina Ali dengan Muawiyah bin Abu Sufyan ketikamana pasukan Saidina Ali di ambang kemenangan di dalam Peperangan Siffin sebelum tentera Muawiyah menjunjung Al-Quran di hujung tombak sebagai tanda menghulur perdamaian.

Dalam proses timbangtara itu, Saidina Ali mewakilkan sahabat Nabi, Abu Musa Al-Asyaari manakala Muawiyah mewakilkan Amru bin Al-As. Hasil perbincangan yg dilakukan antara dua wakil pihak yg bertelagah ini, satu keputusan telah dicapai bersama, iaitu untuk 'melucutkan' jawatan kedua-dua Saidina Ali (yg ketika itu adalah Khalifah yg sah dibai'ah) dan Muawiyah (yg ketika itu adalah de facto Gabenor Damsyik yg dilantik oleh Saidina Uthman bin Affan)

Apabila tiba saat untuk mengumumkan keputusan tersebut, Amru bin Al-As menawarkan kepada Abu Musa untuk membuat pengumuman terlebih dahulu atas alasan Abu Musa mempunyai tahap keimanan dan pengorbanan yg lebih tinggi berbanding beliau. Lantas Abu Musa bangkit dan mengumumkan bahawa beliau dan Amru telah setuju melucutkan jawatan Ali dan Muawiyah dan memberikan jawatan khalifah kepada Abdullah bin Umar Al-Khattab kerana beliau tidak terlibat dalam peperangan tersebut.

Selepas itu Amru bin Al-As bangun dan menyatakan bahawa Abu Musa telah melucutkan Saidina Ali sedangkan aku telah memastikan kedudukan Muawiyah. Sebaik pengumuman ini dibuat oleh Amru, Abu Musa terus mempertikaikan Amru kerana didakwanya telah mengkhianati dan melakukan 'penipuan'. Maka berlakulah ketegangan di situ dalam banyak riwayat.

Namun apa yg ingin dikaji daripada peristiwa ini adalah apakah punca sebenar pertikaian di antara Saidina Ali dengan Muawiyah sehingga akhirnya berlaku timbangtara ini. Juga apakah sebenarnya locus standi kedua-dua pihak ini dan bagaimanakah personaliti Abu Musa dan juga mungkin Amru bin Al-As di dalam proses ini.

Riwayat yg banyak menyatakan pertikaian antara Ali dan Muawiyah adalah disebabkan pembunuhan Saidina Uthman yg mana Muawiyah (dan juga sahabat2 lain termasuk Ummul Mukminin Aisyah RA) menuntut agar si pembunuh Saidina Uthman dikenalpasti dan dikenakan hukum Qisas. Muawiyah yg ketika itu adalah Gabenor di Damsyik menuntut supaya urusan menghukum pembunuh Saidina Uthman diselesaikan terlebih dahulu sebelum urusan melantik dan memberi bai'ah kepada Khalifah dilakukan, oleh itu beliau enggan memberi ketaatan dan bai'ah kepada Saidina Ali yg telah dibai'ah oleh masyarakat Islam di Madinah.

Hujah Saidina Ali bahawa beliau adalah Khalifah yg sah. Tatkala Muawiyah tidak mahu menyatakan taat setianya kepada Khalifah, maka beliau telah melakukan satu kesalahan iaitu menentang Khalifah dan juga bai'ah yg diberikan oleh masyarakat Madinah kepada beliau. Maka orang ini wajib ditentang sepertimana Surah Hujurat ayat 49
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
Dan jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan itu berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah; jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah), maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.


Justeru pertikaian sebenar yg berlaku antara kedua pihak ini adalah sama ada bai'ah kepada Saidina Ali patut diberi sebelum atau selepas tindakan dikenakan terhadap pihak yg membunuh Saidina Uthman. Dan bukannya atas sebab siapa yg lebih berhak menjadi Khalifah.

Tambahan pula sebaik sahaja Saidina Uthman dibunuh, jawatan Gabenor di Damsyik itu adalah atas hak Khalifah. Muawiyah sebelumnya dilantik oleh Saidina Umar Al-Khattab memegang jawatan itu dan terus disambung lantikannya oleh Saidina Uthman setelah Saidina Umar dibunuh. Apabila Saidina Ali diangkat menjadi Khalifah, riwayat menyatakan yg Saidina Ali belum mengesahkan jawatan Gabenor di Damsyik itu. Maka persoalan yg timbul adalah atas kapasiti apakah keputusan yg dicapai oleh Abu Musa dan Amru untuk melucutkan jawatan Ali dan Muawiyah? Keputusan melucutkan jawatan Saidina Ali sebagai Khalifah adalah logik, namun atas jawatan apakah Muawiyah itu hendak dilucut? Maka keputusan ini adalah tidak relevan jika mengambilkira kedudukan Muawiyah.

Dan yg terakhir yg menarik untuk dikaji adalah mungkin persoalan seorang sahabat Nabi, Abu Musa Al-Asyaari yg 'diperdaya' di dalam proses timbangtara ini. Persoalan ini sebenarnya adalah berlawanan dengan peribadi Abu Musa berdasarkan pengalaman2nya, kebijaksanaannya, kefahamannya terhadap Islam serta kepercayaan yg telah diberi semasa zaman Nabi SAW sendiri. Nabi telah melantik beliau sebagai Gabenor, Saidina Umar juga melantik beliau sebagai Gabenor di Basra, dan diteruskan oleh Saidina Uthman.

Dengan kefaqihan beliau dalam meriwayatkan lebih 360 hadith Nabi SAW yg meletakkannya sebaris dengan Umar Al-Khattab, Ali bin Abi Talib, Abdullah bin Mas'ud dan Umu Salamah, ditambah pula beliau adalah seorang hafiz Al-Quran semasa zaman Nabi SAW lagi.

Jadi persoalan beliau terlalu naif sehingga begitu mudah 'diperdaya' oleh Amru bin Al-As dalam proses timbangtara ini sebenarnya merupakan suatu persoalan pendekatan dan pemikiran politik yg diaturkan oleh Amru bin Al-As itu sendiri.

Kisah hidung patung gereja Kristian yg dihadapi oleh Amru bin Al-As sebagai seorang Gabenor kemudiannya wajar memberi gambaran perilaku tindakan dan pemikiran politik dalam proses timbangtara ini. Dan sememangnya suatu yg menarik untuk dikaji bagi menajamkan lagi ilmu siasah syar'iyah yg diresolusikan bersama tengahari tadi. Moga Allah bimbing kita ke jalan yg benar...

Jul 28, 2009

AYUH KE HIMPUNAN MANSUH ISA 1 OGOS 2009


Momentum ke Perhimpunan MANSUH ISA pada 1 Ogos 2009 ini semakin memuncak. Selepas kejayaan Himpunan BERSIH pada November 2007 dan Himpunan PPSMI pada Februari 2009 berjaya dari segi angka kehadiran dan kesan politiknya, himpunan MANSUH ISA kini dipertaruhkan untuk jangkahayat akta celaka ISA ini.

Sempena ulangtahunnya yg ke-49 pada 1 Ogos ini, akta celaka ISA ini semakin dituntut pemansuhannya. Bagaimanapun ada pula golongan-golongan yg masih tegar menuntut akta celaka ini dikekalkan.

Natijahnya mereka juga hendak berhimpun menyatakan sokongan kepada kecelakaan akta ini. Apa itu pewaris? perkasa? pribumi? semuanya secara tiba-tiba memilih tarikh 1 Ogos 2009 ini untuk sama berhimpun. Dan secara tiba-tiba tempat ditujunya juga ke Istana Negara untuk penyerahan memorandum. Secara tiba-tiba juga masa berhimpun ditukar dari jam 11 pagi ke 2 petang. Betul-betul tepat atas perancangan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menganjurkan perhimpunan ini.

Terang dan jelas bahawa GMI terlebih awal menyatakan hasrat untuk berhimpun membantah akta celaka ini. Terlebih tepat lagi tarikhnya sudah dihebah dan diwar-warkan akan berlaku pada 1 Ogos 2009, ia berlaku berbulan-bulan menjelang tarikh ini. Kerahan sudah dibuat, hebahan sudah disebarkan, pencinta keadilan dan pembenci kezaliman ISA semua sudah maklum akan tarikh, masa, lokasi dan tujuan himpunan ini.

Dan sekali lagi secara tiba-tiba puak-puak penyokong akta celaka ini ingin berhimpun sama. Hendak berhimpun? himpunlah, tapi carilah tarikh dan masa yg lain. Apa perlu dipilih tarikh yg sama, destinasi yg sama dan terkini masa berhimpun yg sama? Dan kenyataan-kenyataan mereka yg ingin menunjukkan kekuatan mereka yg menyokong akta celaka ini adalah suatu yg meragukan. Tambahan pula dibawanya persatuan silat, apakah tujuan sebenar mereka bertembung tarikh, destinasi dan masa himpunan mereka??

Dan syarat untuk mereka membatalkan himpunan mereka adalah jika GMI juga membatalkan himpunan MANSUH. Apa punya 'cerdik' syarat yg dikenakan, nampak jelas tindakan mereka ini hanya berniat untuk membuat kekacauan. "Kami himpun untuk tunjuk kami juga kuat dan hebat. Kami boleh batal jika anda juga batal"

Sanjung saya pada penganjur yg telah menyebarkan panduan himpunan ini termasuk antaranya untuk mengelakkan pertembungan dan provokasi daripada pihak yg menyokong akta celaka ini. Mudah-mudahan himpunan ini berjalan dengan baik dan semuanya dilindungi Allah, Insya-Allah. Gangguan gas pemedih mata dan water cannon adalah biasa, namun jika ada (wal'iyazubillah) gangguan daripada puak-puak pro akta celaka ini, mohon dihindarkan.

Seruan akhir, AYUH KITA KE HIMPUNAN MANSUH ISA 1 OGOS 2009!!

Jul 17, 2009

korban politik

Saya menerima sms dari salah seorang pembantu peribadi Exco Kerajaan Negeri Selangor untuk berkumpul di hadapan Plaza Masalam, Shah Alam yg menempatkan Pejabat SPRM Selangor esok pagi.

Dalam sms itu menyeru semua PA-PA YB untuk menzahirkan bantahan terhadap tragedi yg menimpa mendiang Teoh Beng Hock semalam. Dengan katanya lagi apa yg menimpa Teoh boleh jadi juga menimpa kita semua, PA sekelian. Wah berderau juga darah ni membaca ayat terakhir tu.

Saya pernah beberapa kali sebelum ini bersama dengan mendiang Teoh dalam beberapa sesi taklimat dasar2 yg disampaikan oleh Exco2 Kerajaan Negeri Selangor. Dan kebiasaannya beliau adalah antara yg akan bersuara dan bertanya itu dan ini.

Walaupun Bahasa Melayu nya tidak begitu fasih dan sukar ditangkap maksudnya dengan segera, namun beliau sememangnya kerap bangkit bersoal jawab. Itu yg membuatkan saya teringat akan beliau, walaupun sering bertanya soalan, tapi tutur katanya amat lembut dan sopan sekali.

Entahlah saya pun tak tahu apa sebenarnya yg berlaku atas tragedi ini. Tapi melihatkan foto2 yg diterbitkan, sayu pula hati melihat kejadian ini. Tambahan pula beliau akan mendaftarkan perkahwinannya esok hari. Terasa seperti sungguh tidak berbaloi tugas-tugas yg dilakukannya selama ini, membantu seorang wakil rakyat yg juga seorang Exco melaksanakan khidmat kepada rakyat dan masyarakat dan kesudahan hidupnya seperti itu.

Tiada sebarang spekulasi atau analisa yg ingin saya simpulkan di sini atas tragedi tersebut. Cuma harapannya ialah supaya siasatan yg dilakukan adalah benar2 adil dan bebas. Tetapi jika beginilah tekanan dan cabaran dan risiko yg dihadapi untuk berkecimpung di dalam dunia politik di negara ini, ia pasti akan mengundang beribu-ribu kali pertimbangan untuk menyertainya.

Pun begitu sebagai seorang Muslim yg berimankan dengan Aqidah Perjuangan, ayat ini pasti menjadi sandaran dan pasak perjuangan (Al-Ankabut:2-3):
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِين
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta

Dan akhirnya masyarakat yg kini sudah semakin celik politik dan tahu hak dan peranan masing-masing pasti akan terus mempersoalkan tindakan agresif, pantas dan 'efisien' SPRM dalam membanteras rasuah di kalangan ahli-ahli politik di luar parti dacing dan keris. Walhal aduan-aduan dan laporan2 terhadap ahli politik dacing dan keris sentiasa sepi dan tiada respon.

Apapun terpulang kepada mereka dalam menentukan siapa yg harus dan perlu disiasat, tetapi berpada-padalah. Tidak perlu nyawa mana-mana pihak dijadikan korban...Ya Allah beri kekuatan kepada kami...

Jul 15, 2009

bersatu atau celaru?


Memetik sedikit kandungan booklet 'Wehdatul Fikri Asas Kecemerlangan Jamaah' oleh Drs Syed Mohamed Syed Hassan:

1. Kerja dan usaha mewujudkan sebuah jamaah yg kompak, kukuh, lengkap dan teguh adalah suatu ibadah (ketaatan) kepada Allah. (As-Saff:4) Hal ini menunjukkan bahawa usaha mewujudkan sebuah jamaah yg tersusun rapi adalah jalan untuk mendapatkan Cinta Allah. Sebaliknya keengganan untuk mewujudkan jamaah yg demikian atau sebarang tindakan yg boleh menyebabkan sesebuah jamaah itu lemah adalah kerja yg dibenci oleh Allah.

2. Saidina Ali r.a dalam satu atharnya pernah menyatakan kira-kira bermaksud: "Kebenaran tanpa penyusunan (organisasi dan perancangan) dapat dikalahkan oleh kebatilan yang mempunyai penyusunan". Cita-cita mencapai kemenangan tidak secara mutlak bergantung kepada kebenaran yg diperjuangkan. Usaha melengkapkan syarat untuk mencapai kemenangan mestilah diberikan keutamaan. Inilah sunnatullah. Sunnatullah biasanya berlaku di atas program yg kita rancangkan.

3. Para pejuang kebatilan sanggup memberikan sebarang pengorbanan (moral / material) hatta menggadai nyawa bagi memenangkan perjuangan mereka. Kita yakin bahawa perjuangan mereka adalah batil dan perjuangan kita adalah haq. Keyakinan sedemikian sewajibnya diterjemahkan dalam bentuk usaha dan kerja bersungguh-sungguh bagi mewujudkan sebuah organisasi yg tersusun rapi. Keyakinan tanpa dibuktikan dengan amal adalah sia-sia.

4. Sentiasalah ingat bahawa kekalahan kita yg pertama ialah sikap memandang remeh dan mudah kepada sebab-sebab dan faktor-faktor yg boleh membawa kemenangan. Ada antara kita merasakan imej Islam sudah cukup bagi menuju matlamat. Aspek-aspek teknikal sering diabaikan.

5. Organisasi yg berwibawa ialah organisasi yg diperlengkap dengan semua sumber kekuatan semaksimum mungkin bertujuan menghadapi musuh2 yg sentiasa ungin melenyapkan Islam, umat dan gerakannya

6. Adalah suatu perkara yg sungguh malang jika ahli gerakan mengambil sikap menunggu-nunggu datangnya isu2 ajaib atau kedatangan pahlawan keramat untuk memenangkan Islam dan perjuangannya. Sedangkan mereka sendiri tidak bekerja keras ke arah mewujudkan sebuah organisasi yg layak dianugerahkan Allah ta'ala dengan kemenangan.
وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ
Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu) kamu menggentarkan musuh Allah, musuhmu dan orang-orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan Allah niscaya akan dibalas dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan).
(Anfaal:60)

7. Cubaan dan ujian paling berat dan paling berbahaya ialah keculasan, kemalasan dan menganggap tidak perlu wujud sebuah organisasi yg berkesan, mantap, teguh dan kukuh untuk perjuangan yg berat ini.

Apa yg berlaku hari ini pasti suatu ibrah yg paling besar buat semua peringkat, atas, bawah, kiri, kanan, depan dan belakang. Pertembungan fikrah yg hebat akhirnya telah menatijahkan pertembungan amal yg tidak kurang hebat. Bila tiada wehdatul fikri, tiadalah wehdatul amal.

Pasti ramai yg terus membanding-bandingkan situasi Manek Urai dengan Pengkalan Pasir penghujung tahun 2005 lalu. Situasinya sangat berbeza, ketika itu sangat genting, namun fikrahnya bersatu atas kepimpinan ulamak yg tidak dipolemikkan. Atas sifat wehdatul fikri ini, wehdatul amal dari seluruh ahli jamaah dari seluruh negara digembeling dan 'dibenarkan masuk membantu'. Walau tewas, fikrah dan amal terus bersatu menuju kejayaan pada 2008 atas asas kesatuan dan jamaah yg kompak, kukuh, lengkap dan teguh (seperti di point pertama)

Kali ini menangnya saya percaya tetap satu kemenangan, tetapi moral dan semangatnya pasti jatuh. Mujur tidak tewas, jika tidak pasti pertembungan fikrah akan berlarutan yg seterusnya menyukarkan usaha ke arah wehdatul fikri dan amal berlaku. Moga Allah serlahkan hikmah dari kejadian ini dan upaya dan kebijaksanaan pimpinan amat ditagih...

Jun 28, 2009

meneroka penguasaan terhadap media baru

Blog, Facebook, Youtube, WebTV dan pelbagai media komunikasi baru kini menjadi fenomena dan sumber informasi alternatif di kalangan masyarakat.

Pendedahan terhadap media baru ini dan seterusnya menguasainya pasti merupakan satu kunci ke arah menguasai pasaran sumber maklumat yang semasa dan terkini. Pasaran yang amat luas untuk melebarkan rangkaian untuk dakwah, politik, ukhuwwah dan banyak lagi.

Dengan kemahiran2 ini, individu-individu biasa juga mampu menjadi seorang wartawan dalam erti kata melalui media baru ini. Kalau untuk menerbitkan akhbar dan stesen TV dan radio memerlukan belanja yg teramat besar dan pastinya hanya golongan tertentu sahaja boleh melakukannya, tetapi tidak dengan media baru ini. Ada istilah Frugality yg saya pelajari tentang ini.

Namun penguasaan terhadap media sahaja tidak mencukupi. Aspek-aspek asas penulisan dan pelaporan juga perlu dipakejkan bersama dengan kemahiran menguasai media baru ini.

Seorang penulis pasti mempunyai potensi diri yg tersendiri, yg unik yg menjadi daya tarikan terhadap penulisannya sehingga boleh diterima oleh pembaca. Juga memiliki kebolehan untuk memerhati dan membezakan perkara yg boleh dan patut ditulis ataupun tidak serta berkesanggupan untuk berkongsi maklumat. Dari sini boleh dibezakan sama ada seseorang itu adalah seorang yg suka memberi atau yg suka menerima. Teringat trademark blogger terkenal Ust Hasrizal, "Erti Hidup Pada Memberi"

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً أُولَـئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah diturunkan Allah, yaitu Al Kitab dan menjualnya dengan harga yang sedikit (murah), mereka itu sebenarnya tidak memakan (tidak menelan) ke dalam perutnya melainkan api, dan Allah tidak akan berbicara kepada mereka pada hari kiamat dan tidak akan menyucikan mereka dan bagi mereka siksa yang amat pedih.
(Al-Baqarah:174)

Sesuatu penulisan juga mengambil kira audien pembacanya dan tidak ditulis sesuka rasa. Yang diambil kira adalah bahasa penulisan dan tahap pemikiran pembaca dan sewajarnya tidak sehingga mengorbankan prinsip seorang penulis. Tidak semua yg kita tulis itu memuaskan hati pembaca. Seperti cerita Abg Othman ketika dia 'bertempur' dengan pensyarah Kursus BTN di Perak,"pensyarah dah beri jawapan terhadap persoalan En. Othman, tapi En. Othman tak bolehlah nak argue lagi sehingga jawapannya sama macam apa yg En. Othman hendak". Bak hadith Nabi SAW, "Berbicaralah dengan manusia bersesuaian dengan kemampuan akal mereka"

Persiapan ilmu, nilai dan seni komunikasi yg baik merupakan asas kepada idea penulisan dan kewartawanan kontemporari. Bengkel dua hari oleh teman-teman Institut Kajian Dasar dan TV Selangor banyak memberi pendedahan dan perkongsian ini. Jangan lupa saya untuk bengkel lanjutan!! Dan pasti ada seorang penulis profesional sebuah majalah tersohor ingin memberi buah pemikiran yg kritis lagi tajam atas posting ini.

Jun 22, 2009

menghormati tamu itu tanda beriman

Kebiasaan adat dan adab kesopanan seseorang apatah lagi seorang Muslim itu adalah apabila menerima tetamu ke rumah, pasti akan dilayan dengan baik. Apatah lagi apabila yg datang itu adalah seorang pemimpin.

Kebiasaannya juga tuan rumah akan menghidangkan sedikit minuman dan makanan sebagai tanda meraikan tetamu. Atau sekiranya tetamu itu mendesak supaya tidak menghidangkan apa2 kerana mungkin kesuntukan masa atau baru saja minum di luar, barulah tuan rumah tidak menyediakan apa2.

Jarang pula berlaku tuan rumah tidak menyediakan minuman kepada tamunya dan berkata kepada tamunya, "minta maaf, saya tak boleh sediakan minuman kepada tuan kerana duit saya ini untuk kegunaan rumah dan keluarga saya sahaja..."

Tetapi inilah yg berlaku kira-kira setahun lepas. Ketika itu saya bersama ayahanda Pak Abu ke satu majlis dialog di sebuah surau di dalam DUN Hulu Kelang. Dialog itu diadakan selepas solat Maghrib di ruang utama surau tersebut. Agendanya adalah untuk 'membuat tuntutan politik' kepada wakil rakyat yg baru dilantik di kawasan itu.

Selain tuntutan2 terhadap kandungan manifesto pilihanraya yang masih belum tertunai (ketika itu Pakatan baru menerajui pentadbiran Selangor selama 3 bulan!!) tuntutan juga adalah terhadap pembaikan infrastruktur dan kemudahan awam di kawasan perumahan dan surau tersebut yg sudah berpuluh tahun tidak diselesaikan oleh pentadbiran terdahulu.

Jelas sekali nada permintaan pada malam tersebut amat berbaur politik serta cuba menjatuhkan kredibiliti wakil rakyat yg baru dilantik itu. Manakan tidak, jawatankuasa surau tersebut semuanya bertaraf otai2 berlevel atuk saya yg karat berdengung cap dacing dan kerisnya. Nampak seperti mereka hendak mengenakan ayahanda Pak Abu yg bertaraf anak di kalangan mereka.

Selesai tuntutan dinyatakan dan jawapbalas diberikan oleh YB, di penghujung majlis itu pengerusi majlis mengumumkan, "malam ni kita tak sediakan apa2 jamuan atau minuman, sebab duit peruntukan surau ni hanya digunakan untuk kegunaan dan program2 surau, harap maklum". Hebat dan beradab sungguh bukan?

Banyak juga mulut2 jemaah surau yg tidak berpuas hati dengan keputusan dan layanan yg diberikan kepada seorang tetamu dan seorang pemimpin masyarakat, bahkan ada yg sanggup mengeluarkan perbelanjaan sendiri untuk sedikit jamuan sekiranya surau benar2 tidak mahu melayan tetamu yg diundang itu. Begitulah berbudi dan berbahasanya masyarakat kita dalam melayan tetamu dek hanya perbezaan pandangan politik.

Yang membuat saya terimbau kenangan pahit ini adalah kerana minggu lepas sekali lagi kami turun untuk majlis berbuka puasa di surau itu. Sekadar majlis berbuka puasa yang hidangan dan kelengkapannya dibawa sendiri oleh pejabat YB, kemudian solat maghrib dan majlis bersurai. Itupun dalam jawapan balas surat pengerusi surau kepada pejabat YB, "jangan berpolitik di dalam surau, hormati hati dan perasaan penduduk setempat, pastikan kebersihan tempat dan peralatan" dan beberapa item lagi yang diberikan peringatan awal sebelum majlis bermula, sungguh tinggi prejudis mereka kepada org yg berbeza fahaman politik dengan mereka.

Anak pak imam, Saad yg OKU itu dengan bengangnya menyatakan kepada saya akan kandungan surat itu sebagai "kuang ajar kan??" Takpelah Saad, orang dah tak suka tetamu datang nak buat macam mana.

Walaubagaimanapun seingat saya inilah tempat dengan pengalaman paling buruk dalam meladeni tetamu di dalam DUN Hulu Kelang. Tempat2 lain yg rata2nya juga masih berbeza pandangan politik pun masih boleh menghormati tetamu atas dasar sesama Islam. Orang kafir Quraish semasa jahiliah pun apabila didatangi tetamu akan melayani tetamu itu tanpa soal selama 3 hari, hanya selepas hari ketiga mereka akan bertanya tujuan dan arahala tetamu itu.

Dalam kitab Hadith 40 Imam Nawawi di dalam Hadith yang ke-15 bermaksud:-
Dari Abu Hurayrah radiyallahu 'anh bahawa Rasulullah sallallahu 'alayhi wa sallam bersabda: Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia berkata akan yang baik atau hendaklah ia diam. Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia muliakan jirannya. Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia muliakan tamunya. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.
Sedikit syarah hadith ini yg saya nak petik, "Memuliakan tetamu adalah salah satu dari kesopanan Islam dan menjadi budi pekerti Nabi sallallahu 'alayhi wa sallam dan baginda pada hadith tersebut telah menegaskan hubungan keimanan dengan memuliakan tetamu itu.

Memuliakan tetamu bererti melakukan kebaikan kepadanya sebagai orang yg datang, dan melayaninya dengan cara yg sopan sesuai dengan keadaannya serta memberikan jamuan menurut kadar yg dapat disediakan"

Moga Allah pelihara kita dan seterusnya tergolong dalam kalangan yg beriman atas tuntutan memuliakan tetamu dan tidak atas perbezaan fahaman politik yg menghalang kita untuk memuliakan tamu, Insya-Allah...

Jun 15, 2009

Al-Fatihah untuk Ustaz Fathi Yakan

Al-Fatihah untuk Almarhum Al-Ustaz Fathi Yakan
Lebanon bids farewell to head of Islamic Action Front
Lebanon bid on Sunday farewell to the head of the Islamic Action Front Sheikh Dr. Fathi Yakan who passed away one day ago.
Sunday, 14 June 2009 13:24

 

World Bulletin / News Desk

Lebanon bid on Sunday farewell to the head of the Islamic Action Front Sheikh Dr. Fathi Yakan who passed away one day ago, Al Manar TV said. 

He was 76 years old. 

The Islamic Action Front announced Saturday the death of Yakan. In a statement, the Front said Yakan passed away on Saturday afternoon in Hotel Dieu Hospital, where he was admitted on Friday night. 

Hezbollah said in a statement, "it mourned Yakan as one of the most prominent intellects and unity advocates in the Islamic nation." 

"The Islamic nation feels severe pain and serious loss for the loss of this great scholar" 

"While Hezbollah offers the deepest condolences and consolations to the Islamic Action Front and the leadership of the Muslim Brotherhood throughout the world and the family of this late great leader," the statement concluded. 

Who is Yakan? 

Dr. Fathi Yakan is a prominent Islamic scholar and caller. he was born in Tripoli, north of Lebanon, on the 9th of February 1933. 

With a Ph.D. in Arabic and Islamic Studies, Sheikh Yakan was among the pioneers of the Islamic movement in the 1950s. He was also the General Secretary of the Lebanese Al-Jamaa Al-Islamiya from 1962 until 1992 when he won his seat in the Lebanese parliament. 

Sheikh Yakan initiated a key role between ruling government and the opposition in a bid to end the rule crisis in the wake of the 2006 Israeli war on Lebanon. 

Dr. Yakan was married to Mrs Mona Haddad with whom he had established a private Islamic university (Al-Jinan University). He has four daughters and a son. 

Sheikh Yakan was known for his support for resistance movements in Lebanon and the Arab and Islamic worlds. 

He is the author of more than 35 books, some of them were translated into many languages, including: How do we call for Islam? Towards a unified global Islamic Movement. What does "I'm a Muslim" mean?