Jan 15, 2009

kesedaran memperjuangkan isu Palestin itu lebih utama

Jumaat lalu sekali lagi himpunan membantah kedurjanaan Zionis Israel diadakan. Bilangan yang turut serta kali ini adalah lebih besar daripada beberapa siri himpunan sebelum ini. Dan nampaknya perarakan lebih teratur, peserta2 juga dipimpin dengan lebih baik. Walaupun pada awalnya pasukan keselamatan seolah mahu menghalang himpunan ini daripada berlangsung, tapi saya fikir jumlah yang ramai ini membuatkan mereka bertolak ansur untuk membenarkan himpunan ini berjalan dengan baik.

Nampaknya setelah hampir 3 minggu serangan berterusan ke atas Ghazza, semakin ramai masyarakat dunia yang sedar dan cuba memahami isu sebenar di Palestin @ di Ghazza itu. Semakin ramai juga yang mula membela masyarakat tertindas di Ghazza. Isunya sudah melebar menjadi isu kemanusiaan, isu jenayah perang, isu hak asasi manusia dan melangkaui sempadan isu agama mahupun isu tanah semata-mata. Masyarakat di Malaysia juga tak terkecuali, buktinya kehadiran ke himpunan2 sebegini semakin meningkat.


Semua kelompok masyarakat, individu2, pertubuhan2 turut sama membantah kedurjanaan Zionis ini. Dan saya kira masing2 ketika ini cuba menunjukkan kepedulian yang tinggi kepada rakyat Palestin. Tetapi dalam kita menzahirkan sikap prihatin kita terhadap isu ini, saya fikir perlu untuk kita 'bersama-sama' meramaikan sesuatu himpunan bantahan itu. Tak perlu ada dalam pemikiran yang program yang kita atur telah diambil alih oleh orang lain. Bukan kita saja yang simpati dengan rakyat Ghazza, tetapi semua orang simpati. Bukan kita saja yang atur program, tapi orang lain pun atur juga! Pokoknya, program tu berjalan dengan amat baik sekali dengan kerjasama semua(seperti yang berlaku Jumaat lepas...)

Malam itu pula di DUN Hulu Kelang, satu ceramah berkaitan Palestin dianjurkan. Beberapa orang penceramah merupakan ahli-ahli Parlimen dan ADUN Selangor telah dipanggil. Tapi yang buat saya nak kongsikan di sini ialah disebabkan ceramah ini telah dihalang oleh pasukan keselamatan untuk dijalankan. Petang sebelum ceramah, surat dihantar ke pejabat mengatakan permohonan permit ceramah telah ditolak (walaupun ceramah diadakan di premis persendirian yg sebenarnya permit tak diperlukan, tak tau siapa yang tak reti undang2 kat sini)

Dan malam tu, berpuluh-puluh anggota keselamatan dah mengepung kawasan pejabat. FRU pun ada, Black Maria pun ada. Semua access ke tempat ceramah dibuat sekatan. Mencabar juga ni. Tapi kami nekad juga untuk buat ceramah ni. Atas beberapa rundingan dengan polis tu, kami setuju buat ceramah di dalam pejabat (dalam pejabat ni berapa orang je boleh masuk??). Tak cukup dengan tu, polis minta speaker dibawa masuk dalam pejabat (siapa la yg boleh dengar kalau speaker dah buh kat dalam??). Dan yang akhir ialah semua hadirin yg datang kena masuk dalam premis pejabat, tang ni kami tak berapa enforce sangat (takkan nak suruh org yg datang tu berhimpit macam sardin dalam pagar tu?)

Akhirnya jam 11 malam, ketua polis tu sudah naik angin, sebab syarat ke-3 dia kami buat tak tau. Dia pun mengamuk la, siapa yg tak masuk dalam premis, dia nak tangkap. FRU dia pun dah siap berkawad dah dengan rotan, sedia nak membelasah orang yang tengah dengar ceramah Palestin (gila babi betul!!). Bila dah macam ni, barulah kami Unit Amal yang mmg standby dari awal ceramah kerah orang untuk masuk, yang taknak masuk mintak balik rumah. Akhirnya ceramah tamat tanpa sebarang insiden.

Bila ingat balik ketua polis tu mengamuk, "saya ni dah jadi macam orang bodoh je kat sini, dari tadi saya minta masuk dalam!!", pelik ada kelakar pun ada. Kesian betul puak-puak ni 'mendengar arahan'. Kat Israel, media mereka sendiri dihalang melaporkan berita tentang serangan di Ghazzah, di Malaysia ceramah penerangan Palestin pula dihalang.

Dan yang paling kelakar dan tak masuk akal pada malam tu ialah, alasan ketua polis tu untuk menghalang ceramah kami berlangsung ialah,"kami ikut arahan Menteri Besar Selangor supaya tiada ceramah di tempat terbuka diadakan". Sejak bila pula Ketua Polis Selangor dengar arahan daripada Menteri Besar? Negeri Pakatan Rakyat pula tu...bukanke Ketua Polis Negeri bosnya ialah Ketua Polis Negara?? Isk3, agak2la nak cari alasan tu....apapun moga usaha2 kita semua ni dalam membawa isu Palestin mendapat redha Allah, amiin..dan perjalanan kami malam tu ke Kuala Terengganu diisi dengan cerita macam orang bodoh polis2 itu...

p/s:jom turun lagi 23 Januari ni, insyaAllah Tuan Guru Hj Hadi Awang akan turun!!

1 comments:

ahl mujahideen wa syuhadaa' said...

huh! polis tu memang bendul, bak kata mama, kursus polis2 kat msia ni tak betul!