Mar 13, 2009

kisah janggut dan operasi subversif di Selangor

Ini cerita tentang persidangan dewan Undangan Negeri Selangor yg berlangsung sejak 10 Mac 2009 lalu dan akan tamat pada 17 Mac 2009 ini. Kali ini saya tak lah terlalu rajin masuk ke dalam dewan untuk mengikuti persidangan kali ini, hanya mengikuti di lobi dewan atau di ruang Annex dewan undangan.

Semalam pula heboh sedikit apabila cerita ini dan ini disiarkan. Ada kawan sms, "haramjadah punye anak toyo", dan banyak lagi respon2 berkaitan insiden ini. Dan lewat malam tadi sempat ayahanda Pak Abu bercerita sedikit tentang insiden ini, katanya pada awalnya bekas MB ini dilihat agak casual, tetapi akhirnya ia berubah menjadi emosional dan berlakulah insiden janggut itu ditarik atau mungkin hanya dipegang sedikit (sebab saya rasa janggutnya lebih pendek di'trim' berbanding janggut saya). Dan bagi Pak Abu, insiden ini dilihatnya sebagai cubaan bekas MB ni untuk pre-empt sekiranya kes penyelewengan yang didedahkan itu mempunyai kes dan isterinya boleh disabitkan dengan apa-apa tuduhan. So dia nak bubuh siap-siap kalau jadi apa2 pada isteri atau diri dia sendiri, semua tu berpunca daripada pendedahan Pak Abu.

Kalau tak bersalah, buat apa gertak2 orang macam tu, gentleman lah sikit. Saya ingat dia dah agak kepanasan sikit sebab 2-3 hari sidang dewan kali ni, banyak pendedahan dibuat oleh ahli2 dewan Pakatan Rakyat, betul2 kena godam dia kali ni. Dan hari ni, di ruang Annex dewan undangan, ada 4 orang SB dari IPK Selangor datang. Dan salah seorang wartawan yg membuat liputan insiden ni telah 'bersuai kenal' dengan SB ni. Ni semua cubaan untuk harass wartawan yg membuat liputan sepanjang persidangan kali ini dan khususnya yg melibatkan dengan bekas MB tersebut.

'Tamu' dari IPK Selangor mengawasi para wartawan dan orang awam

Sebentar tadi pula satu usul dibentang berkaitan satu operasi subversif yg digelar oleh ahli2 dewan. Dibentangkan satu kertas kerja atau minit mesyuarat tak salah saya, berkenaan satu program yang dirangka oleh Jabatan Pembangunan Negeri Selangor dengan objektif untuk menjatuhkan kerajaan negeri Selangor Pakatan Rakyat dan meningkatkan sokongan kepada kerajaan Persekutuan. Memang gerakerja ini adalah bermotif politik dan bukan untuk pembangunan negeri dan rakyat Selangor. Sebab ahli2 dalam taskforce ini adalah antaranya Majlis Keselamatan Negara dan Suruhanjaya Pilihanraya (apa kaitan SPR dlm pembangunan negeri??)

Usaha ini jelas satu penyalahgunaan kuasa dan satu bentuk pelanggaran konsep federalisme dalam perlembagaan persekutuan dan menampakkan ketidakmatangan berpolitik. Mungkin semangat kejatuhan kerajaan Pakatan di Perak cuba diambil dan mensasarkan kerajaan Pakatan di Selangor pula. Memang mereka ni yg kuat berpolitik, bila diajak berbahas dan berbincang secara hujah di dalam dewan undangan, hanya 2-3 orang saja yg ada, yg lain ponteng tak masuk sidang. Sibuk politik nk menjatuhkan kerajaan negeri yg sah, dan sibuk juga politik pemilihan parti mereka tak lama lagi. Alamatnya rakyat yg jadi mangsa...

YB ADUN Hulu Kelang membahas usul (kt lobi dewan je)

0 comments: