Aug 9, 2009

pemikiran politik dari timbangtara

Saya ada membaca kisah ini sebelum ini dalam sebuah buku berkaitan sistem politik dalam negara Islam tulisan Muhamed S El-Awa. Namun ia disegarkan lagi oleh Cikgu Radzi dalam penyampaiannya semasa tamrin semalam yg terus mengaitkannya dengan satu pemikiran politik yg perlu diambil kira oleh sekalian sa'asatul ibaad (yg sedang saya nikmati penulisannya)

Ia berkaitan kisah timbangtara (arbitration) di antara Khalifah ke-4, Saidina Ali dengan Muawiyah bin Abu Sufyan ketikamana pasukan Saidina Ali di ambang kemenangan di dalam Peperangan Siffin sebelum tentera Muawiyah menjunjung Al-Quran di hujung tombak sebagai tanda menghulur perdamaian.

Dalam proses timbangtara itu, Saidina Ali mewakilkan sahabat Nabi, Abu Musa Al-Asyaari manakala Muawiyah mewakilkan Amru bin Al-As. Hasil perbincangan yg dilakukan antara dua wakil pihak yg bertelagah ini, satu keputusan telah dicapai bersama, iaitu untuk 'melucutkan' jawatan kedua-dua Saidina Ali (yg ketika itu adalah Khalifah yg sah dibai'ah) dan Muawiyah (yg ketika itu adalah de facto Gabenor Damsyik yg dilantik oleh Saidina Uthman bin Affan)

Apabila tiba saat untuk mengumumkan keputusan tersebut, Amru bin Al-As menawarkan kepada Abu Musa untuk membuat pengumuman terlebih dahulu atas alasan Abu Musa mempunyai tahap keimanan dan pengorbanan yg lebih tinggi berbanding beliau. Lantas Abu Musa bangkit dan mengumumkan bahawa beliau dan Amru telah setuju melucutkan jawatan Ali dan Muawiyah dan memberikan jawatan khalifah kepada Abdullah bin Umar Al-Khattab kerana beliau tidak terlibat dalam peperangan tersebut.

Selepas itu Amru bin Al-As bangun dan menyatakan bahawa Abu Musa telah melucutkan Saidina Ali sedangkan aku telah memastikan kedudukan Muawiyah. Sebaik pengumuman ini dibuat oleh Amru, Abu Musa terus mempertikaikan Amru kerana didakwanya telah mengkhianati dan melakukan 'penipuan'. Maka berlakulah ketegangan di situ dalam banyak riwayat.

Namun apa yg ingin dikaji daripada peristiwa ini adalah apakah punca sebenar pertikaian di antara Saidina Ali dengan Muawiyah sehingga akhirnya berlaku timbangtara ini. Juga apakah sebenarnya locus standi kedua-dua pihak ini dan bagaimanakah personaliti Abu Musa dan juga mungkin Amru bin Al-As di dalam proses ini.

Riwayat yg banyak menyatakan pertikaian antara Ali dan Muawiyah adalah disebabkan pembunuhan Saidina Uthman yg mana Muawiyah (dan juga sahabat2 lain termasuk Ummul Mukminin Aisyah RA) menuntut agar si pembunuh Saidina Uthman dikenalpasti dan dikenakan hukum Qisas. Muawiyah yg ketika itu adalah Gabenor di Damsyik menuntut supaya urusan menghukum pembunuh Saidina Uthman diselesaikan terlebih dahulu sebelum urusan melantik dan memberi bai'ah kepada Khalifah dilakukan, oleh itu beliau enggan memberi ketaatan dan bai'ah kepada Saidina Ali yg telah dibai'ah oleh masyarakat Islam di Madinah.

Hujah Saidina Ali bahawa beliau adalah Khalifah yg sah. Tatkala Muawiyah tidak mahu menyatakan taat setianya kepada Khalifah, maka beliau telah melakukan satu kesalahan iaitu menentang Khalifah dan juga bai'ah yg diberikan oleh masyarakat Madinah kepada beliau. Maka orang ini wajib ditentang sepertimana Surah Hujurat ayat 49
وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
Dan jika ada dua golongan dari orang-orang mukmin berperang maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu dari kedua golongan itu berbuat aniaya terhadap golongan yang lain maka perangilah golongan yang berbuat aniaya itu sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah; jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah), maka damaikanlah antara keduanya dengan adil dan berlaku adillah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.


Justeru pertikaian sebenar yg berlaku antara kedua pihak ini adalah sama ada bai'ah kepada Saidina Ali patut diberi sebelum atau selepas tindakan dikenakan terhadap pihak yg membunuh Saidina Uthman. Dan bukannya atas sebab siapa yg lebih berhak menjadi Khalifah.

Tambahan pula sebaik sahaja Saidina Uthman dibunuh, jawatan Gabenor di Damsyik itu adalah atas hak Khalifah. Muawiyah sebelumnya dilantik oleh Saidina Umar Al-Khattab memegang jawatan itu dan terus disambung lantikannya oleh Saidina Uthman setelah Saidina Umar dibunuh. Apabila Saidina Ali diangkat menjadi Khalifah, riwayat menyatakan yg Saidina Ali belum mengesahkan jawatan Gabenor di Damsyik itu. Maka persoalan yg timbul adalah atas kapasiti apakah keputusan yg dicapai oleh Abu Musa dan Amru untuk melucutkan jawatan Ali dan Muawiyah? Keputusan melucutkan jawatan Saidina Ali sebagai Khalifah adalah logik, namun atas jawatan apakah Muawiyah itu hendak dilucut? Maka keputusan ini adalah tidak relevan jika mengambilkira kedudukan Muawiyah.

Dan yg terakhir yg menarik untuk dikaji adalah mungkin persoalan seorang sahabat Nabi, Abu Musa Al-Asyaari yg 'diperdaya' di dalam proses timbangtara ini. Persoalan ini sebenarnya adalah berlawanan dengan peribadi Abu Musa berdasarkan pengalaman2nya, kebijaksanaannya, kefahamannya terhadap Islam serta kepercayaan yg telah diberi semasa zaman Nabi SAW sendiri. Nabi telah melantik beliau sebagai Gabenor, Saidina Umar juga melantik beliau sebagai Gabenor di Basra, dan diteruskan oleh Saidina Uthman.

Dengan kefaqihan beliau dalam meriwayatkan lebih 360 hadith Nabi SAW yg meletakkannya sebaris dengan Umar Al-Khattab, Ali bin Abi Talib, Abdullah bin Mas'ud dan Umu Salamah, ditambah pula beliau adalah seorang hafiz Al-Quran semasa zaman Nabi SAW lagi.

Jadi persoalan beliau terlalu naif sehingga begitu mudah 'diperdaya' oleh Amru bin Al-As dalam proses timbangtara ini sebenarnya merupakan suatu persoalan pendekatan dan pemikiran politik yg diaturkan oleh Amru bin Al-As itu sendiri.

Kisah hidung patung gereja Kristian yg dihadapi oleh Amru bin Al-As sebagai seorang Gabenor kemudiannya wajar memberi gambaran perilaku tindakan dan pemikiran politik dalam proses timbangtara ini. Dan sememangnya suatu yg menarik untuk dikaji bagi menajamkan lagi ilmu siasah syar'iyah yg diresolusikan bersama tengahari tadi. Moga Allah bimbing kita ke jalan yg benar...

1 comments:

Urwah Saari said...

politik juga matter of perception..