Aug 31, 2009

ujian sakit ramadhan ini...

Lama tidak menulis apa-apa, semuanya kerana terlantar kesakitan, demam panas, batuk, selsema yang agak berat selama lebih 3 minggu. Alhamdulillah sebaik 1 Ramadhan lalu, keadaan saya beransur baik. Jadi sedikit perkongsian dan perkhabaran buat sahabat2 yg bertanya dan pasti tidak bertemu saya berminggu-minggu.

Dan sebaik masuk hari kedua demam panas saya, Ilhan pula kena demam campak. Teruk sungguh keadaan bagi seorang bayi yang belum cukup 6 bulan apabila diserang demam campak. Penuh muka, leher dan badannya dengan bintik-bintik merah yg besar. Malamnya hanya menangis, tidak tidur dan tidak juga menyusu. Mukanya pula masam mencuka, langsung tiada senyum riang seperti biasa, kesakitan pastinya!

Lembik dan tidak bermaya Ilhan

Beberapa hari selepas itu pula, kakak Insyirah pula dijangkiti demam yg sama. Keadaannya tidak begitu teruk dibandingkan dengan si adik. Mungkin antibodi bagi seorang budak berusia 2 tahun sedikit kuat berbanding adiknya. Bintik-bintik merahnya tidak begitu besar dan banyak berbanding Ilhan, tetapi dilihatnya tetap tidak selesa walaupun agak ceria berbanding Ilhan.

Insyirah taknak pakai baju..kegatalan satu badan

Dalam keadaan saya yg demam, batuk dan selsema, anak-anak yg sakit dijaga oleh ummi dan adik2nya (berminggu saya menumpang di rumah mertua atas permintaan ummi bagi memudahkan urusan beliau menjaga saya dan anak2 yg kesakitan). Dan demam campak mereka semakin reda dan mula kering selepas lebih seminggu. Bagi saya pula, setelah beberapa kali berulang ke klinik, memakan pelbagai jenis ubat, membuat x-ray dan juga ke hospital, alhamdulillah tiada apa-apa yg serius (termasuk tidak positif H1N1!) dikesan. Mungkin sekadar sedikit ujian kesakitan setelah sekian lama tidak sakit sebegini berat.

Ilhan mula ceria bila sakit sudah reda

Ya setiap kali menjelang Ramadhan ataupun di dalam bulan Ramadhan itu sendiri, saya akan diuji dengan sedikit ujian kesakitan. 2 tahun lalu ketika nak menyambut kelahiran Insyirah kira-kira seminggu sebelum Ramadhan, saya diserang sakit perut yg teruk. 2 tahun sebelum itu juga (ketika masih bujang) semasa berpuasa di bulan Ramadhan, juga diserang sakit gastrik yg teruk. Semuanya saya percaya sebagai satu ujian utk menguji tahap keimanan kita.

Selepas 3 hari kesihatan saya beransur baik dan keadaan Insyirah dan Ilhan juga semakin baik, ummi pula dijangkiti demam campak. Begitu cinta dan sayang sekali anak2 kepada umminya, ummi yg pernah kena demam campak semasa kecil pun masih boleh dijangkiti oleh demam anak2. Pohon kepada Allah agar saya tidak dijangkiti pula!

Itulah ujian sebenar Ramadhan kali ini, menjaga Insyirah dan Ilhan sementara menunggu ummi benar-benar pulih daripada demam yg dijangkiti daripada anak2. Kata seorang ustaz dalam tazkirahnya tempoh hari, orang yang sedang sakit itu sebenarnya di dalam rahmat Allah. Moga-moga sakit kami sekeluarga ini melimpahkan kami dengan rahmat dan kasih sayang Allah. Di samping memberi peluang memuhasabah kembali kehidupan ini.

Semoga semua cepat sihat agar Ramadhan kali ini boleh dimanfaat sepenuhnya dengan amal ibadah..Insya-Allah. Maaf juga tak dapat jemput berbuka puasa di rumah dan majlis iftar juga tak dapat dihadiri ummi dan anak2, taknak menyebarkan virus demam campak kepada orang lain. Terima kasih buat yg mendoa dan membantu urusan semasa kami sekeluarga sakit..

Insyirah rajin bertilawah sempena Ramadhan ini

4 comments:

armouris said...

info tentang demam campak kat sini - Demam Campak Berjangkit

AKUOKU said...

ALLAH, kesiannya.... semoga cepat sembuh dan ceria seperti biasa...

Muthanna Saari said...

armouris:terima kasih atas perkongsian
AKUOKU:insya-Allah cepat baik...komik gedung kartun bleh dapat mana? ada lagi ke?

AKUOKU said...

muthanna,
boleh call abg fendi. boleh sms akan di courier ke pintu rumah