Sep 17, 2009

Cabaran beribadah Ramadhan ini

Ramadhan dah sampai ke penghujung. Hanya tinggal beberapa hari saja lagi dan beberapa malam saja lagi untuk kita memanfaatkan dengan sebaiknya peluang ganjaran daripada Allah ta'ala.

Tahun ini cabaran di bulan Ramadhan ini agak berlainan. Hasrat untuk meningkatkan amal di 10 malam akhir dengan aktiviti tahunan iaitu beri'tikaf di masjid tidak berjalan dengan begitu baik. Kebiasaannya jam 12 malam saya akan keluar menuju ke masjid-masjid di sekitar Hulu Klang ini atau ke Masjid UIA, tapi tahun ni semuanya bermula lebih lewat daripada itu.

Semuanya disebabkan si anak-anak, Insyirah dan Ilhan masing-masing menjadi segar bugar menjelang lewat malam. Kuat sungguh stamina mereka bermain dan tidak mahu tidur. Akhirnya saya sendiri tertidur ketika menidurkan Insyirah dan terjaga beberapa ketika selepas itu. Macam kisah dalam filem Pendekar Bujang Lapok pula bilamana Sudin, Aziz dan Ramlee masing-masing berusaha untuk bangun dari bilik tidur untuk bertemujanji dengan anak Pendekar Mustar. Begitulah saya berusaha bangun dan keluar rumah tapi dihalang oleh rengekan Insyirah yg meminta baring di sebelahnya sehingga dia tertidur.

Tak mengapa asalkan kita dapat bangun dan menghidupkan malam-malam akhir Ramadhan ini. Malam 27 Ramadhan yg kalau mengikut ada sesetengah hadis sahih telah disebut secara jelas dan spesifik oleh Rasulullah SAW adalah malam Al-Qadr telahpun berlalu. Namun pandangan2 yg menyatakan bahawa tiada sesiapa pun yg mengetahui bilakah malam yg dijanjikan ganjaran 1000 bulan amal itu perlu juga dipegang. Maka baki-baki malam Ramadhan ini sebaiknya tidak disiakan.

Insya-Allah tahun depan jika diberi kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan lagi, bolehlah usaha beri'tikaf ini ditingkatkan. Ilhan pun insya-Allah dah besar dan tak menangis-nangis lagi macam sekarang bila nak tidur. Insyirah pun insya-Allah dah besar dan tak terlalu susah nak ditidurkan.

Jadi bolehlah kami sekeluarga beri'tikaf di mana-mana masjid tahun depan, insya-Allah. Sebagai percubaan, esok malam akhir Ramadhan kami nak beri'tikaf di Masjid UIA (masjid yg mesra kanak-kanak dan juga baby) dan paginya terus bertolak balik ke kampung....semoga madrasah Ramadhan ini bukan saja mendidik kita tetapi juga perkenalan untuk anak-anak mengenali dan mendekati surau, masjid, puasa, solat. Ramadhan Kareem..

0 comments: