Dec 22, 2010

Takut itu Ibarat Fatamorgana

إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءهُ فَلاَ تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
Sesungguhnya mereka itu tidak lain hanyalah syaitan yang menakut-nakuti (kamu) dengan kawan-kawannya (orang-orang musyrik Quraisy), kerana itu janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepada-Ku, jika kamu benar-benar orang yang beriman.(Ali Imran:175)
Ketakutan itu ibarat fatamorgana, suatu yang dari jauh kita lihat seperti suatu yang benar, tetapi hanyalah ilusi semata-mata. Ia tidak wujud sama sekali, sekadar satu bayang-bayangan yang membataskan kita. Pun begitu siapa yang tidak punyai rasa takut? Seseorang yang melepasi tembok ketakutan dalam dirinya, maka saya yakin dia akan menjangkau ke satu tahap manusia yang lain daripada yang sebelumnya.


Berlebih lagi jika yang ditakutkan itu adalah terhadap terjejasnya atau berlakunya sesuatu terhadap keselamatan diri atau keluarga dan juga atas pendapatan dan sumber rezekinya. Senang cerita takut periuk nasinya terjejas, walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa, walau apa pun yang terjadi, Putrajaya mesti kita pertahankan (eh termelalut pula!!)

Namun sifatnya manusia itu khususnya seorang da'i yang pasti menempuh pelbagai ujian dan cabaran, sifat takut ini pasti membelenggu diri.

Al-Ustaz Fathi Yakan memetik hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Bukhari, Ahmad dan at-Tirmizi:-
"Orang yang paling banyak mengalami ujian (bala') ialah para Anbiya', kemudian yang lebih mulia, kemudian yang lebih mulia. Seseorang diuji mengikut agamanya. Jika dia kuat berpegang dengan agamanya maka ujiannya adalah hebat (kuat). Jika agamanya lembut maka ujian adalah mengikut kadar agamanya itu. Ujian akan terus menimpa seseorang sehinggalah dia membiarkannya berjalan bebas di atas muka bumi"
Kerana menurut ilmu Usul Fiqh, setiap manusia yang bernyawa itu adalah mukallaf dan mempunyai taklifan tertentu. Walaupun taklifan atau bebanan itu disyaratkan suatu yang mesti boleh dipikul oleh seseorang itu, namun tidaklah semua yang membebankan itu tidak diwajibkan atas manusia. Kerana Allah ta'ala tidak membebankan seseorang melainkan dengan upayanya:
لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya (Al-Baqarah:286)
مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ
Allah tidak hendak menyulitkan kamu (Al-Maidah:6)
Dan sampai satu tahap untuk kita mengendurkan diri daripada ikatan harakah dan dakwah, Al-Ustaz Mustafa Masyhur pernah mengingatkan kita bahawa; "jamaah boleh berjalan dengan pertolongan Allah, sama ada dengan penyertaan kita atau penyertaan orang lain. Dalam hal ini kita bukan sayang kepada saff jamaah, tetapi sayang kepada diri kita sendiri dan kepada orang yang kita kasihi agar jangan terputus daripada mendapat berkat dan kebaikan jamaah"

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
Hai orang-orang yang beriman, barang siapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.(Al-Maidah:54)
Dan akhirnya, penerangan dan perbahasan tentang sabda Nabi SAW oleh Ustaz Imran Al-Malizi inilah yang pasti menjadi ingatan semua!! (yang tak hadir, minta maaflah kena dapat 'ijazah' daripada ustaz dulu :)

(( تعس عبد الزوجة ))
"Binasalah orang yang menjadi hamba kepada isterinya"(Bukhari)
Wallahua'lam bisowab...moga ada manfaatnya perkongsian ini...

0 comments: