Apr 30, 2007

2 hari lagi di Kulim

Hari ni 30 April 2007, tak sampai 2 hari lagi aku akan berada di Kulim. Tak sedar masa berlalu, dah hampir 2 tahun aku bermastautin di Kulim/Padang Serai ni. Dan lepas mesyuarat agung kawasan pada 1 Mei di Sg Badak nanti, aku akan balik ke Selangor.

Mungkin ini sedikit coretan akhirku di Kulim mengimbau beberapa kenangan pahit dan manis sepanjang berada di negeri Kedah Jelapang Padi ini, walaupun Kulim ni lebih dikenali dengan kawasan perindustrian daripada pertanian.

Perkenalanku dengan Zamir apabila aku masuk menyewa dalam rumah sewa dia merupakan satu anugerah yang Allah kurniakan buatku. Tak terkata syukurku pada-Nya sebab mentaqdirkanku bertemu Zamir. Dari situ bermulalah apa yang memang ku impikan, iaitu untuk bersama-sama terlibat dalam gerakan Islam ini. Dari situ aku berkenalan pula dengan sahabat-sahabat DPPKPS seperti Arzahari, Badrol, Tolib, Azwan, Yahya, Nasri, Cikgu Lan, Asmady, Abg Zan, Rizal, Firdaus, Zulkarnain, Pon dan banyak lagi yang tak mampu ku sebut namanya satu persatu. Dan dari sini jugalah aku mula mengenali sahabat2 di peringkat Kawasan dan juga di Dewan Muslimat.

Bukan mendamba sebarang jawatan, pelantikan sebagai AJK DPPKPS itu ku terima dengan tekad untuk memberi yang terbaik dan memajukan jemaah. Tatkala aku baru nak berjinak-jinak dengan tugasan yang diberi serta baru nak membiasakan diri dengan sahabat-sahabat, panggilan kerja ke US selama 3 bulan merencatkan perancanganku. Setelah 3 bulan 'bercuti', aku pulang ke Kulim dengan harapan yang tinggi untuk berkhidmat sebanyak mungkin untuk jemaah.

Kurang lebih setahun aku cuba melaksanakan amanah yang tertanggung di bahu ini, dan dalam setahun ni banyak support dan dokongan yang aku dapat dari sahabat2 terutamanya dengan akhi Azwan yang alhamdulillah dah pulih daripada sakitnya. Ukhuwwah yang terjalin antara kami ni takkan aku lupakan. Khas untuk akhi Azwan, moga usaha gigih diteruskan, ana doakan kejayaan enta dalam semua lapangan hidup, Insya-Allah. Alhamdulillah pada 14 April 2007 lalu, aku tamatkan amanah lantikan ini semasa mesyuarat agung yang lalu. Aku doakan sahabat-sahabat sekalian dapat meneruskan usaha dakwah yang murni ini untuk kemenangan Islam dan keadilan di bumi Malaysia dan khususnya di kawasan Padang Serai ini.

Insya-Allah aku akan terus berkhidmat dan bergiat di lapangan ini di Selangor tanah tumpah darah ku pula. Sesungguhnya Padang Serai - Lunas - Merbau Pulas inilah tempat aku menimba pengalaman pertama dalam medan ini. Banyak lagi yang harus ku pelajari, moga-moga aku akan terus dapat bertemu kalian dalam mana-mana kesempatan yang akan datang.

Ya Allah jadikanlah pertemuan kami ini pertemuan yang dirahmati
Dan perpisahan kami selepas ini perpisahan yang terpelihara
Amiin...

Last day in Intel

Tanggal 27 April 2007 lalu aku meninggalkan Intel Kulim setelah hampir 2 tahun menimba pengalaman bekerja di situ.



Pengalaman hampir 2 tahun di sebuah syarikat multi-nasional seperti Intel ini banyak mengajarku pelbagai sisi sama ada aspek teknikal, teknologi, pengurusan, komunikasi dan sebagainya. Peluang berurusan dengan manusia dari seluruh dunia; Filipina, China, Costa Rica, Amerika, India memang satu pengalaman yang cukup berharga buat diriku ini.

Bukan sahaja Intel yang terkenal di seluruh dunia sebagai pelopor teknologi perkomputeran telah membuka mataku sebesar-besarnya, bahkan budaya kerja di sini yang menuntutku mengerah sepenuh kudratku. Juga di sini aku dapat berinteraksi dengan kawan-kawan Cina dan India, membuatkan aku benar-benar menjadi seorang bangsa Malaysia. Kawan-kawan sekerja inilah yang menjadi pengubat di kala segala perasaan 'down', geram, sakit hati dan sebagainya memuncak melayan kerenah customer di tempat kerja

Jika ditanya isteriku, pasti banyak yang kurang enak dengan tempat kerjaku ini. Apatah lagi ketika beliau baru berpindah ke sini, mmg banyak yang dilaluinya. Hingga Saiful Bakri sahabat kerjaku mencadangkan padaku agar Nadiah menulis sesuatu, dicadangkan tajuknya pula; "Pengalaman isteri seorang IT engineer". Aku tergelak sahaja mendengar, namun aku salut pada isteriku yang setia bersamaku selama aku di sini.

Tapi bagiku, suka dan dukaku akan sentiasa terpahat dalam memoriku dan akan sentiasa aktif menyegarkan memoriku sepertimana ligatnya processor "Conroe 2 Duo" yang pernah ku terlibat sama menghasilkannya satu ketika dulu...Terima kasih Intel!!

Kini 2 tahun berlalu, meninggalkan Intel dan sahabat sekerja bukan suatu yang mudah. Namun hidup kita harus diteruskan. Banyak lagi peluang di hadapan yang perlu dicapai, untuk ku kejar cita-citaku yang lebih tinggi. Moga hijrah ku ini merupakan suatu yang lebih baik untukku dan keluargaku serta yang lebih penting untuk agamaku. Bukankah kita ini diciptakan-Nya hanya untuk mengabdikan diri kepada-Nya? Hanya rahmat dan kasih-Nya kami dambakan....

Apr 23, 2007

Memorable Futsal

Sabtu lepas mungkin dikira buah penghabisan aku untuk sahabat-sahabat DPPKPS. Walaupun aku hanya bergelar bekas AJK DPPKPS, tapi aku ttp dipanggil untuk main futsal mewakili Padang Serai dlm Kejohanan Futsal Ukhuwwah Piala Ketua Pemuda PAS Negeri Kedah kat Gemilang Futsal, Sg Lalang, Sg Petani.

Dan Alhamdulillah berhasil juga main hari tu walaupun penat-penat dan habis lenguh betis ni seharian main, fully utilized kot, Padang Serai menang johan!! Mmg seronok main, dengan Bro. Badrol sebagai goallie, Bro Rizal dan Ad main defend, dan aku dan Azizul plak main serang, kami main sampai jadi johan dengan 18 gol score dan hanya 1 gol bolos, itupun masa final bolos satu. Juga Pak Ya dan Bro Al-Dikki main sbg simpanan cum tukang sorak setia, di samping Tuan Tolib Ketua Pemuda yang sentiasa tercegat di luar court tengok anak buahnya main.

Rasa seronok tu mmg ada sbb at least dapatlah buh nama Padang Serai sbg Johan Futsal 2007. Insya-Allah ni bukti geng-geng pemuda AJK Padang Serai mmg sungguh2 pemuda lah sebab masih upaya nak main sampai jadi johan, walhal pasukan lawan ada lagi yg lebih muda belia dari kami...

Dan aku lihat event-event macam ni mmg baik diteruskan bak kata Ust Musaddak, jarang Pemuda keluar dari program berbentuk kuliah, dalam dewan, wacana dan sebagainya, kali ni biar kita bersukan pula. Sebab kalau tak salah aku, As-Syahid Imam Hasan Al-Banna ada sebut tentang ciri pemuda yang mana tika di medan perang dialah panglima perang, tika di tikar solat dialah yang paling khusyu', tika di dewan kuliah dialah yang paling hebat berbahas dan tika di lapangan sukan, dia jugalah yang atlet....jadi alangkah bagusnya jika semua pemuda-pemuda penegak Islam mampu mempunyai versatility sebegini

Moga kerja buat Sabtu lepas ada membuahkan iman dan amal dalam kehidupan sehari-harian. Tahniah geng-geng Padang Serai..