Dec 30, 2008

Israel durjana

Semoga ALLAH melaknati Israel!!
Semoga ALLAH melaknati Ehud Olmert!!
Semoga ALLAH melaknati Tzipi Livni!!
Semoga ALLAH melaknati Ehud Barak!!

Ayuh kita berjalan ke Kedutaan US esok. Nyatakan sokongan kita kepada Palestin. Luahkan kebencian kita kepada kekejaman dan kedurjanaan Israel. ALLAHU AKBAR

Olmert - Perdana Menteri Negara Haram Israel

Livni - Menteri Luar Negara Haram Israel

Ehud Barak - Menteri Pertahanan Negara Haram Israel

Dec 25, 2008

Enakmen Ugama Bukan Islam - perlu dikaji semula?

Beberapa hari lepas, saya ikut serta dalam Taklimat Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Dikalangan Orang Islam) 1988 anjuran Jais dan Penasihat Undang2 Negeri Selangor. Tujuan taklimat ini diadakan saya kira adalah untuk memperkenal atau mengingatkan hadirin bahawa sudah ada satu enakmen yang digubal pada 1988 walaupun hingga kini masih belum digazetkan untuk pelaksanaan dan penguatkuasaannya.

Program seminar tu melibatkan Penasihat Undang2 Kerajaan Negeri Selangor dan jemputannya ialah Prof Salleh Buang (Profesor Tamu UTM) dan moderator ialah Tuan Zainurrijal (Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia).


Setelah diterangkan oleh Penasihat Undang2 tentang enakmen ugama bukan Islam ni, ia tak lain bertujuan untuk menyekat/mengawal pengembangan dakyah ugama selain Islam di kalangan orang Islam. Juga matlamatnya untuk mengekang sebarang bentuk penggunaan istilah dalam Islam digunakan oleh orang bukan Islam untuk menerangkan tentang ugama mereka. Antara istilah yang dinyatakan dalam enakmen ini adalah seperti; Allah, Rasul, Iman, Fatwa, Nabi, Syeikh, Dakwah, Ulama, Imam, Ibadah, Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillallah, Insyaallah dan beberapa yang lain (kalau begini, saya fikir Adun DAP Sekinchan lah yang pertama sekali boleh didakwa, sebab dia selalu sebut "syukur alhamduwillah..")

Dan apabila tiba sesi soaljawab, beberapa perkara dibangkitkan dan pandangan diutarakan. Audiens dari kalangan Pejabat Agama Daerah, NGO2 dan juga ADUN2 dan Ahli2 Parlimen Selangor. Yang saya minat untuk quote di sini adalah pandangan yang menyatakan undang2 ini dilihat terlalu mengongkong umat Islam itu sendiri. Seolahnya orang Islam itu terlalu mudah untuk dipengaruhi dan dicairkan pegangan aqidahnya. Walhal orang Islam itu sendiri punyai keimanan yang membentengi dirinya daripada diresapi dakyah2 yang cuba disebarkan oleh mubaligh2 ugama selain Islam ini. Persepsi audiens terhadap undang2 ini saya kira pastinya Islam ini adalah satu ugama yang opresif, menekan dan terlalu mengongkong. Pendekatan yang sepatutnya adalah dengan mendidik masyarakat Islam terhadap kefahaman Islam yang sebenar, bukan dengan menguatkuasakan undang2 opresif sebegini.

Pandangan seterusnya yang saya minat juga adalah bagaimana kerajaan negeri pada tahun 1988 dahulu yang menggubal undang2 ini, mereka tidak mahu orang Islam di negeri ini mendapat kefahaman Islam yang sebenar, tapi dalam masa yang sama mereka takut orang Islam ini keluar daripada Islam (murtad). Lalu diguballah undang2 ini, supaya orang Islam terus-menerus 'jahil' Islam yang sebenar, tetapi tidak sampai murtad! Menarik bukan?

Juga dinyatakan tentang penggunaan istilah ALLAH oleh ugama bukan Islam. Dinyatakan bahawa istilah ini merujuk kepada maksud Tuhan di dalam bahasa Arab. Semua orang Arab tidak kira ugama menggunakan Allah untuk merujuk kepada Tuhan. Maka sekiranya istilah Allah ini dihalang penggunaannya di kalangan orang bukan Islam, maka ia akan mengesahkan bahawa Allah itu adalah Tuhan untuk bangsa Arab, dan Islam itu ugama untuk bangsa Arab dan sekaligus menolak keimanan kepada Allah itu meliputi semua manusia tak kira bangsa, keturunana, bahasa, sempadan geografi dan sebagainya. Begitu lah sekiranya kefahaman saya terhadap pandangan beliau ini.

Juga untuk menyokong hujahnya, beliau petik ayat 40 surah Al-Hajj: "Yaitu orang-orang yang diusir dari kampung halamannya tanpa alasan yang benar, hanya kerana mereka berkata, "Tuhan kami ialah Allah." Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentu telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadah orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Allah pasti akan menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sungguh, Allah Maha Kuat, Maha Perkasa"

Saya tak baca lagi tafsir-tafsir tentang ayat ini, so carilah sendiri ye apa tafsiran ayat tersebut yang berkaitan dengan penggunaan istilah ALLAH. Tapi walau macamanapun, saya fikir ia satu wacana yang sangat menarik dan membina.

Dec 17, 2008

sehari sunat-menyunat

Kali terakhir yang saya ingat pasal sunat-menyunat ni ialah masa saya sendiri kena sunat, lebih kurang 20 tahun lalu (kat klinik kat kampung, sakit woo!!). Lepas tu ialah masa adik laki saya kena sunat. Lepas tu dah takde aktiviti sunat-menyunat yang berkaitan dengan saya mahupun ahli keluarga saya. Tapi hari ahad lepas satu program sunat-menyunat @ sunathon diadakan oleh pejabat pusat khidmat, so runner die takde lain la mesti pemuda.

Tu gamba atas tu ialah peserta pertama yang sedang menjalani 'eksperimen', cubela tengok semua pelatih perubatan tu khusyu' tengok doktor tu 'mengerjakan' adik tu. Agak-agak adik tu tekup muka sebab tengah tahan sakit ke, sebab malu abang2 tu khusyu' melihat?? Gamba courtesy dari bro Azhar.

Pendaftaran semua peserta adalah seramai 45 orang. Tapi di akhirnya jam 4.30 petang, cuma 40 orang yang berjaya disunatkan, yang lagi 4 orang belum cukup 'keazaman' untuk menjadi 'dewasa'. Kerja2 doktor di sebelah pagi agak lancar dan mudah, peserta2 pun semua masih macho dan berjaya disunatkan dengan lancar. Sehinggalah sampai tengahari, ada seorang peserta menangis meraung-raung, semua atau sebahagian besar peserta di sebelah petang makin susah nak disunatkan. Nampaknya psikologi masing-masing dah terganggu bila tengok seorang kawan mula menangis 'kesakitan'. Suasana dalam dewan macam orang kena histeria pun ada, gawat betul.

Rupanya itulah cabaran sebenarnya bila masuk program sunat beramai-ramai ni. Seorang menangis, yang lain pun rasa nak menangis. Dan bila dia dah tengok kawan2 disunatkan lebih awal, sama ada dia cakap besar menggelakkan kawan dia mengerut kesakitan ataupun memang psikologi dia sendiri dah terganggu bila tengok kawan dia disunatkan. Maka jadilah episod2 yang tidak terkawal di sebelah petangnya. So sepanjang hari tu, gelak pun ada, kesian pun ada melihatkan aksi-aksi adik2 ni disunatkan dan juga alasan2 yang diberi kepada mak bapak untuk mengelak disunatkan.

Kesimpulan saya dan Nadiah bila tengok suasana 'hiruk-pikuk' tu, kalau diizinkan Allah kami dapat anak lelaki, biarlah dia disunatkan seawal usia bayi lagi. Tak payah susah2 fikir nak hantar bersunat :-)

Dec 7, 2008

Tanah runtuh - catatan 2 dan Salam Eidul Adha

Tiada apa sangat yang saya lakukan hari ini. Entah kenapa kepala agak pening, walaupun selepas berbuka puasa hari wukuf hari ni, sakitnya agak lambat surut. Namun sepanjang hari terutamanya lewat petang tadi, bunyi helikopter agak kuat. Terasa seperti helikopter sedang mendarat di atas bumbung rumah, hingga bunyi bilah kipasnya pun dapat didengari.

Operasi menyelamat kejadian tanah runtuh hari ini banyak memindahkan penghuni2 yang terperangkap di atas bukit menggunakan helikopter. Melintasi SK Hulu Kelang melalui laluan MRR2 pagi tadi, orang ramai banyak memperlahankan kenderaan, bukan apa cuma nak melihat helikopter yang besar2 mendarat di padang sekolah berkenaan.

Mendengar laporan berita sebentar tadi, nampaknya mangsa yang dikhuatiri tertimbus juga sudah tiada. Keadaan di sana juga sudah agak terkawal dengan laluan alternatif sedang diusahakan. Insya-Allah keadaan akan menjadi lebih baik dan segalanya akan selesai dengan segera. Cuma yang agak menakutkan ialah masih terdapat pergerakan tanah lagi, yang saya kira masih tidak menentu lagi dan berisiko besar terhadap kawasan2 sekitar.

Analisa berita televisyen juga sebentar tadi mempersoalkan mengapakah selepas 15 tahun kejadian Highland Towers, walaupun ketika itu sudah ada arahan untuk menghentikan pembangunan lereng bukit, pembangunan masih terus berjalan sehingga kini? Saya kira persoalan itu wajar diajukan kepada pihak2 berkuasa yang meluluskan pelan2 pembangunan berisiko seperti itu.

Satunya pasti kerajaan negeri sepanjang 15 tahun lalu yang pastinya menerima permohonan dan melalui ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri telah meluluskan pembangunan sedemikian. Keduanya adalah pihak berkuasa tempatan (dalam kes ini MPAJ) yang memberi kelulusan terhadap segala jenis permohonan pemaju, kebenaran merancang, kebenaran membina, pelan, CF dan segala macam kelulusan berkaitan sesebuah projek pembangunan. Seperti yang saya coret sebelum ini, pemaju ni dia kira untung dia saja. Ada permintaan, ada tanah, permohonan lulus, dia buatlah pembangunan. Yang masalahnya ialah pihak yang meluluskan permohonan ni, patutnya teliti dengan baik lokasi pembangunan dan seterusnya pemantauan dan penguatkuasaan harus dilaksanakan. Saya kira di sinilah sepatutnya siasatan dilakukan. Adanya unsur RASUAH? Saya tak berani nak tuduh, tapi sepanjang hampir 9 bulan kerajaan negeri Selangor yang baru ini, banyaklah cerita2 dikemukakan.

2 hari sebelum kejadian ini, sememangnya saya melalui jalan yang tertimbus itu untuk ke Taman Bukit Utama menghadiri satu mesyuarat/dialog bersama penduduk menemani YB Pak Abu. Dan 3 hari sebelum itu juga, kami meninjau beberapa projek di sekitar Taman Melawati. Di lereng-lereng Permatang Kuarza (yang telah digazet menjadi Taman Warisan Selangor). Semuanya sedang dalam pembinaan projek-projek perumahan mewah di atas bukit. Cantik memang cantik. Dari atas bukit boleh nampak semua, seluruh Kuala Lumpur pun boleh nampak. Gerun memang gerun, sebab memang pastinya bukit itu telah dipotong dan distruktur supaya rumah2 boleh dibina. Bahkan dari pondok kawalan keselamatan nak naik ke kawasan perumahan itu adalah bercerun hampir 45 darjah. Dan salah satu projek di Taman Melawati juga, sungai ditambak. Sekali lagi cantik memang cantik, tapi kalau Empangan Klang Gates dilepaskan airnya dengan kuantiti besar, adakah sungai yang sudah diubah itu mampu menampung air besar yang tiba?


Dan bila persoalan ditanya, tak boleh ke apa2 dilakukan sebelum berlaku sesuatu? Mengapa pembangunan berisiko sebegini tidak boleh dihentikan begitu saja? Yang saya pasti perjanjian dengan pemaju sudah ditandatangani, pastinya ada aspek perundangan yang perlu dilihat dan diambilkira. Dan pastinya pemaju tidak mahu berputih mata, manakala kerajaan negeri Selangor yang baru ini sedang mengharungi masa-masa yang mencabar untuk menangani dan menyelesaikan segala macam sampah kesilapan keputusan kerajaan yang lalu.

Semoga keputusan kerajaan negeri Selangor untuk tidak membenarkan sebarang pembangunan di kawasan cerun kelas 3 dan 4 boleh dijadikan satu asas yang baik. Dan iltizam yang tinggi untuk memelihara alam sekitar terutamanya bukit-bukau dan gunung-ganang yang menjadi pasak bumi akan dapat terus menjadi paksi pentadbiran kerajaan ini.

Mudah2an Allah mengampuni segala macam dosa2 kita dan mangsa2 yang terlibat sama ada langsung atau tidak langsung akan memperoleh sedikit keinsafan dari tragedi ini dan diberi kekuatan olehNya.

Selamat Hari Raya Eidul Adha. Moga semangat berkorban dapat kita ambil dan jadikan iktibar dalam kehidupan...AllahuAkbar walillahilhamd..

Tanah runtuh - catatan 1

Penat dan lewat malam tadi saya bermain futsal dengan kawan2. Subuh saya tadi dikejut oleh panggilan bro Zaharin bertanya tentang kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa. Alamak, ada tanah runtuh lagi ke, dekat rumah aku pula tu! Siap solat subuh, saya buka berita tv RTM1, ya memang sah ada tanah runtuh lagi jadi. Dalam 10 hari ni, bencana tanah runtuh saja jadi berita utama. Pertama di Ulu Yam, lepas tu di Jalan Semantan KL dan terkini di Hulu Kelang, tempat kami sekeluarga semua menetap dan bergiat.

Sempat juga saya menyelinap berhampiran tapak kejadian jam 11 pagi tadi. Dan ketika itu MB Selangor dan Exco serta ADUN2 kawasan Bukit Antarabangsa, Hulu Kelang dan Lembah Jaya baru selesai membuat tinjauan bersama Timbalan Perdana Menteri. Dari jauh dapat juga saya dilihat timbunan tanah runtuh yang sememangnya besar dan tinggi itu, agak mustahil kalau nak diikut akal dan pengukuran saya sebagai layman ini bahawa ada mangsa tertimbus masih mampu bernafas. Apapun kita doa agar yang masih tertimbus masih dapat diselamatkan dengan bantuan puluhan agensi2 kerajaan dan profesional serta ratusan anggota keselamatan dan penyelamat.

Orang ramai (termasuk saya lah tu!) memang ramai di kawasan tersebut. Suasana agak 'huru-hara' sikit disebabkan sesaknya kawasan tu. Bahasa mudahnye, "macam kiamat dah haa", tapi kalau itu pun orang dah kata macam kiamat, hari kiamat sebenar pasti lebih dahsyat, wal'iyazubillah. Dan petang tadi hujan turun dengan amat sangat lebat sekali, gerun saya nak fikir bagaimana operasi menyelamat nak dilaksanakan!!

Sebaik melihat keadaan ini, terus saya membuat keputusan untuk mengambil Nadiah dan Insyirah dari rumah saya yg jaraknya tidak jauh dari kawasan kejadian dan menetap sementara di rumah ayah. Tambah pula memikirkan access road ke rumah saya juga dikongsi bersama penduduk Bukit Antarabangsa.

Jika didengar berita radio dan tv, pasti akan mengimbau kembali segala kejadian tanah runtuh yang berlaku khusus di kawasan Ampang Ulu Kelang ini. Bukan sikit korban nyawa dan harta benda dalam tragedi2 ini, namun kejadian sama masih berulang. Dimaklumkan oleh Exco Perumahan Negeri Selangor bahawa kawasan tragedi ini adalah kawasan bercerun kelas 4, iaitu satu kelas di bawah kelas 5 yang sememangnya tidak sesuai untuk dijalankan pembangunan.

Akan tetapi saya fikir disebabkan lokasi kawasan Ulu Kelang ini agak strategik, iaitu hampir dengan Pusat Bandaraya Kuala Lumpur (kalau jalan clear, 5 minit je dah sampai KLCC), dihubungkan dengan Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) nak ke Utara, nak ke Pantai Timur, nak ke Selatan semuanya boleh terus ikut laluan ni, dan terkini dalam pembinaan Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (boleh terus sampai Jalan Duta, cepat ni!!), maka permintaan terhadap pembangunan perumahan adalah sentiasa tinggi. Tak hairanlah banyak orang-orang ternama pun mendiami kawasan ni.

Pembangunan perumahan terkini di kawasan Ulu Kelang ni adalah pembinaan rumah-rumah mewah di atas bukit-bukit di kawasan ini. Beberapa kali saya berpeluang menemani YB Pak Abu untuk meninjau kawasan pembangunan yang semuanya di atas bukit. Nilai rumah2 ni bukan seratus ke tiga ratus ribu, tapi sejuta ke tiga juta ringgit!! Dan kebanyakannya dibeli oleh warga asing, mane lagi, orang Singapore la!! Pemaju mana yang taknak untung, bila ada permintaan, apa pun sanggup dibuat. Potong bukit? Ratakan bukit? Luruskan sungai? Tambak sungai? Semua boleh, asal rumah mewah dapat dibuat. Akibatnya kejadian tanah runtuh seperti yang berlaku hari ni.

Tapi bagi rakyat kebanyakan seperti saya ni (yang sememangnya dari kecil membesar di kawasan Ulu Kelang ni), lokasi kawasan ini yang berdekatan dengan tempat kerja dan segala kemudahan yang lain adalah sebab utama mengapa kediaman di kawasan ini yang dicari. Biarlah atas bukit pun, asalkan tidak perlu jauh daripada tempat kerja. Mungkin begitu fikiran orang yang mendiami kawasan ini. Entah2 perumahan pangsapuri yang saya diami sekarang ini pun berada di kelas 3 atau 4 dan berisiko besar mengalami tragedi seperti di Bukit Antarabangsa, wal'iyazubillah mohon Allah jauhkan..

Dec 5, 2008

Kontroversi Masjid Kota Damansara...suatu masa lalu

Pagi tadi satu majlis perasmian masjid di Seksyen 5, Kota Damansara telah dilakukan oleh Tuanku Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin. Majlis ni juga dibuat bersempena dengan hari keputeraan Tuanku Sultan yang ke-63 pada tahun ni.

Ya ini lah Masjid Kota Damansara yang pernah menjadi tumpuan kontroversi satu ketika dulu. Isu azan, tuntutan memperlahankan suara azan, ISA ke atas Exco Kerajaan Negeri Selangor. Ya, inilah masjidnya. Saya pun tak perasan pada awalnya hingga diingatkan oleh abang. Yang pastinya isunya sudah sejuk dan senyap sekarang ni, walaupun laporan polis yang dibuat oleh pihak2 berkaitan masih belum diketahui hasilnya. Dan yang nyatanya, Sidang Dewan Undangan Negeri Selangor baru2 ini, sudah meluluskan satu usul mengutuk Ketua Pembangkang (bekas MB Selangor) yg kenyataannya telah menyebabkan Exco Kerajaan Negeri itu meringkuk dalam ISA selama 2 minggu.

Pada pengamatan saya, masjid ni taklah terlalu besar. Agak kecil ruang dewan solatnya. Merujuk buku cenderahati, kosnya mencecah RM5juta, dan pembinaannya memakan masa hampir 2 tahun sebelum mula digunakan Oktober lalu. Dalam ucapan Pengarah JAIS yang dapat saya tangkap ialah betapa pemikiran yang melihat syiar Islam seperti masjid ini adalah suatu yg harus menjadi prioriti utama. Dan menekankan betapa mustahaknya masjid menjadi zon bebas dan berkecuali dari sebarang parti politik (mungkin tekanan hebat menjelang musim pemilihan dan mesyuarat agung masjid seluruh Selangor awal 2009). Penekanan terhadap ruh dan memakmurkan masjid melalui majlis-majlis ilmu dan aktiviti-aktiviti untuk menarik masyarakat mendekati masjid dan menghayati dan mengamalkan ajaran Islam dengan sebenar-benarnya tidak saya nampak penumpuannya. Harapnya pentadbiran baru kerajaan negeri Selangor kali ni akan mengubah pemikiran serta membina kefahaman yang lebih tepat terhadap Islam dan konsep-konsep yang dibawanya.

Seperti yang dibaca pada pembukaan majlis oleh adik Mohd Hafiz (qari muda yang jadi johan peringkat antarabangsa baru-baru ni, huh pandai betul mengaji!!) dalam Surah At-Taubah ayat 17 dan 18 tentang ciri-ciri orang yang layak untuk mentadbir dan memakmurkan rumah Allah. Semoga lepas ni, masjid2 akan benar2 makmur dan imarah dan menjadi pusat kegiatan dan pembinaan akhlak dan syakhsiyah umat Islam seluruhnya, Insya-Allah.

Akhirnya, selesai majlis dan dijamu seluruh hadhirin yang datang, kami pun pulang. Perut kenyang, dapat cenderahati surah Yaasin pula, hard-cover tu!! Betul2 besar belanja majlis yg Sultan datang ni!

Dec 2, 2008

Ekspedisi me'rabat' Bukit Tabuh

Selepas perancangan lebih 3 bulan untuk program mendaki Bukit Tabuh ni, termasuklah 2 kali survey trek dan lokasi, akhirnya program yang dirancang berjalan dengan lancar Ahad lepas. Walaupun agak khuatir dengan cuaca hujan dan tak menentu akhir2 ni, tapi berkat doa dan solat hajat mana-mana AJK yang dimaqbulkan, cuaca cantik, program dapat diteruskan.

In fact dalam program sebenar kali ni, dengan 30 orang peserta, 10 orang urusetia dan 4 orang staf dari Pejabat Renjer Daerah Selangor Tengah, kami proceed ke satu lagi puncak yang tak pernah dijejaki sebelum ni. Sebab rasanya dah habis puncak dah yang kami boleh pegi, rupe-rupenye ada lagi yang boleh dicapai!! Itu pun sebab ada 2 orang peserta yang memang kaki 'rabat' bukit, memang extreme abis 2 orang tu.

Apapun yang akhirnya matlamat untuk mendekati golongan muda dan belia yang minat kegiatan rekreasi macam ni baru bermula. Banyak lagi kerja2 dan program2 yang boleh dirangka dan digiatkan lepas ni, InsyaAllah..

Muka ceria dan bertenaga sebelum naik bukit..

Hmm ni nak bersenam ke nak menari ni??

The longest 'Permatang Kuarza' in the world

Kampus UIA Gombak nun di sana

Sebahagian peserta bergambar di puncak

3 beradik (bukan 3 stooges!!) dan seorang sepupu..

Gaya meyakinkan bersama abang renjer hutan

Kediaman bekas Menteri Kewangan, Tun Daim

Cheers!!!