May 28, 2009

Bermusuh sebenar-benarnya dengan Israel Zionis

"Bila bermusuh kita buat cara bermusuh yang sebenar-benarnya". Pesan Ustaz Tantawi dalam satu forum perdana Sempena 61 Tahun Nakba Palestin di ruang utama Masjid Ridhuan yang penuh dengan hadirin pada minggu lepas. Forum turut disertai Ustaz Nik Abduh dan Ustaz Azman Shapawi dengan Ustaz Riduan Md Nor sebagai pengerusi.

Ruang dewan utama masjid penuh dengan jemaah

Hampir 5 bulan selepas serangan ganas Israel ke atas Ghazza, dunia agak sepi dengan isu-isu Palestin. Yang ada mungkin hanya kumpulan-kumpulan fokus tertentu yang sememangnya maudhu' perjuangannya adalah isu Palestin yang terus menyemarakkan isu Palestin di kalangan masyarakat dunia. Dan Mei 2009 telah genap 61 tahun peristiwa Nakba Palestin, sekurang-kurangnya masyarakat disegarkan semula dengan isu Palestin. Peristiwa tahun 1948 itu telah meragut ribuan nyawa, ribuan juga kehilangan tempat tinggal dan lebih 200 buah masjid dirobohkan atau dijadikan kelab malam.

Saya petik kenyataan Pengarah Palestine Centre of Excellence, Dr Hafidzi Md Noor:
Kebetulan bulan Mei ini genaplah ulangtahun peristiwa Nakbah yang ke 61. Peristiwa Nakbah atau ‘Malapetaka besar’ dalam Bahasa Arab secara rasminya diingati pada 15 Mei setiap tahun. Ia merujuk kepada pengistiharan Negara haram Israel pada 15 Mei atau disambut di Israel sebagai ‘Hari Kemerdekaan’ Israel setelah mereka memenangi peperangan ‘War of Independence’ (Peperangan bagi memperoleh kemerdekaan) ke atas wilayah Palestin yang mereka rampas dan kuasai dengan cara-cara penuh biadap dan kebinatangan. Apa yang berlaku, Negara Israel yang diistiharkan pada 15 Mei 1948 itu adalah kemuncak kepada penderitaan rakyat Palestin yang diusir dan terdedah kepada aksi-aksi terorisme, gerombolan bersenjata Yahudi yang di bekalkan oleh penjajah British.. Maka peristiwa Nakbah merujuk kepada pengusiran 800,000 rakyat Palestin dari rumah dan kampong halaman mereka lalu mencari perlindungan di wilayah sempadan Syria,. Lubnan, Tebing Barat, Jordan dan Semenanjung Gaza
Bila kita bercakap soal bermusuh dengan Yahudi Israel ini, saya hanya fikir untuk terus memboikot produk-produk Amerika dan Israel yang menyokong gerakan Zionis. Saya kira tindakan boikot yang sejak serangan ke atas Ghazza awal tahun ini digiatkan lagi sebenarnya telah memberi kesan yang tidak sedikit ke atas produk-produk ini.

Kalau diperhatikan syarikat makanan segera terkemuka antara yang sudah mula terkena kesan boikot ini. Kalau pada awal kempen boikot ini, setiap hari kenyataan dikeluarkan di suratkhabar untuk menafikan sokongan terhadap Zionis. Dan hari ini saya lihat iklan2 dan promosi penurunan harga jualan semakin rancak dilakukan. Daripada harga asal untuk satu hidangan bernilai hampir RM10, kini hanya RM5 boleh dinikmati hidangan tersebut. Pasti hebat kesan boikot ini kepada mereka hingga sebegitu banyak potongan harga terpaksa dilakukan.

Sebetulnya boikot ini seawal tahun 2000 sudah dilancarkan ketika gerakan Intifadhah bermula di Palestin. Seruan boikot ini sudah disahut ketika itu dan kembali digerakkan pada awal tahun ini. Kita pasti tidak lupa dengan fatwa Syeikh Prof Dr Yusuf Al-Qardhawi yg menyebut, "setiap ringgit yang dibelanjakan untuk produk Amerika/Israel, sama dengan sebutir peluru yg dibeli untuk menembak pejuang2 Palestin".

Kata Ustaz Tantawi, jika tidak cukup kuat fatwa itu, cuba kita bayang, "setiap ringgit yang dibelanjakan bererti kita memberi duit untuk membeli bom untuk dilepaskan kepada As-Syahid Syeikh Ahmad Yasin", juga, "setiap ringgit yang dibelanjakan bererti kita memberi duit untuk membeli bom untuk dilepaskan kepada As-Syahid Dr Abdul Aziz Rantissi".

Dan kata Ustaz Sallehuddin pula, kepada perokok-perokok yg mungkin tidak mengerti makna merokok itu satu pembaziran, teruskan merokok dan sedut semua asap2 rokok jangan dihembuskan dan telan semua abu2 dan putung sebagai tanda anda tidak membazir dan menyokong terus Israel dengan pembelian rokok setiap hari tanpa henti.

Yang menjadikan Yahudi laknat ini beriya untuk meruntuhkan Masjid Aqsa pada hari ini adalah atas aqidah mereka bahawa di bawah binaan Masjid Aqsa itu 'tersembunyi' bekas/bakul yang digunakan untuk menyimpan Nabi Musa a.s semasa dihanyutkan oleh ibunya sehingga singgah di Istana Firaun. Dan aqidah mereka juga menyatakan dengan tertemunya bekas ini akan membuatkan mereka menguasai dunia. Agak pelik juga bagaimana mereka boleh menganggap bekas tersebut ada di bawah binaan Masjid Aqsa.

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِي وَقَد تَّعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ 
Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada kaumnya: "Hai kaumku, mengapa kamu menyakitiku, sedangkan kamu mengetahui bahwa sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu?" Maka tatkala mereka berpaling (dari kebenaran), Allah memalingkan hati mereka; dan Allah tiada memberi petunjuk kepada kaum yang fasik
.(As-Saff:5)

May 22, 2009

Seribu satu alasan

Dalam pertemuan meja bulat (walaupun yg ada hanya meja empat segi) sebentar tadi, ada satu ucapan pengerusi majlis yg menarik minat dan mengimbau kenangan lama saya. Kebetulan pengerusi majlis itu orang Kedah dan banyak bergiat di Kedah sebelum ini, makanya banyaklah pengalaman beliau di Kedah yg dikongsikan bersama hadirin.

Katanya kita di Gombak ni Alhamdulillah diberi kemudahan oleh Allah untuk bergerak. Dari satu kawasan DUN ke kawasan DUN perjalanannya begitu mudah, sebabnya adalah Lebuhraya MRR2 yg takde tol menjadi laluan penghubung. Perjalanan dari Batu Caves ke Gombak Setia melangkau ke Hulu Kelang menjadi begitu cepat dan pendek perjalanannya. Kalau setakat 5-10 minit sebelum program memang tak ada masalah nak sampai.

Berbanding katanya di kawasan yg diberi contoh di Tanjung Malim tak salah, jarak perjalanan yg begitu jauh dari satu tempat ke satu tempat untuk berprogram. Masuk Felda dan sebagainya yg pastinya memakan masa perjalanan yg banyak hanya untuk menghadiri program di dalam kawasan yg sama.

Oleh itu atas kemudahan ini sepatutnya tiada alasan2 keuzuran yg bukan2 daripada menghadiri sesuatu program. Dan pada masa yg sama pengerusi majlis menghebahkan program2 terdekat yg memerlukan bantuan dan kehadiran daripada hadirin sebentar tadi. (kira serampang 2 mata la pengerusi ni)

Apapun yg mengimbau kenangan lama saya adalah ketika saya berhijrah ke Kedah kira-kira 4 tahun lalu semasa aktif bersama sahabat2 di Padang Serai. Secara demografinya Padang Serai ini terbahagi kepada 2 DUN, yg pertama ialah Lunas yg lebih bersifat bandar (di sini saya tinggal dan terletak kilang2 industri tempat saya bekerja) dan yg kedua ialah Merbau Pulas yg sifatnya adalah kampung.

Maka apabila ada saja program di kawasan Merbau Pulas, kecut perut juga nak menghadirkan diri. Sebabnya bila mengingatkan perjalanan ke sana sama ada ke Labu Besar, Bikan, Sg. Kob, Tmn Mutiara mahupun Desa Aman, jika tidak menggunakan jalan yg bersimpang siur di celah ladang kelapa sawit tebal yg 'gelap gelemat' dengan macam2 peristiwa yg diceriterakan kepada saya, alternatif lain adalah jalan 'lebuhraya' menuju ke Baling dan Kuala Ketil yg juga sentiasa membuatkan saya sentiasa memecut laju (untuk cepat sampai ke destinasi ataupun balik ke rumah).

Dan sifatnya program di sana adalah pada waktu malam selepas Isya' dan selagi jam belum sampai ke pukul 12 malam, jangan harap la nak balik awal. Itupun saya memandu kereta, banyak lagi sahabat2 di sana bahkan ada juga muslimat2 otai yg sekadar menunggang motosikal menempuh laluan yg saya gambarkan tadi di tengah larut malam. Hebat sungguh mereka ni. Saya? Tahanla 2 tahun kat sana, lepas tu pindah Selangor-KL, hehe dasar orang bandar!! Sekadar mengimbau kenangan bersama sahabat2 di Padang Serai...

Namun itulah realiti kehidupan yg telah dipilih. Kisah Sirah sahabat Rasulullah, Ka'ab bin Malik dan 2 orang sahabat yg tidak berangkat ke medan peperangan Tabuk sewajarnya menjadi pengajaran kepada kita tentang alasan2 yg boleh kita fikir dan cipta untuk menguzurkan diri. Moga ia menjadi peringatan kepada saya dan sahabat2 yg lain...

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ 
Hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu: "Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah" kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu? Apakah kamu puas dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit

إِلاَّ تَنفِرُواْ يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلاَ تَضُرُّوهُ شَيْئًا وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 
Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, niscaya Allah menyiksa kamu dengan siksa yang pedih dan digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudaratan kepada-Nya sedikit pun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu
(At-Taubah:38-39)

May 19, 2009

Perihal menegur, mengkritik dan menasihati

Imam Nawawi dalam kitab Hadis 40 ada memuatkan satu hadis yg begini maknanya, "Agama itu adalah Nasihat". Islam itu sendiri adalah satu agama nasihat-menasihati sekiranya berpandukan kepada Hadis di dalam kitab ini. Nasihat menasihati juga adalah satu perkara yg berkaitan dengan berbeza pendapat atau pandangan, ataupun ikhtilaf. Adakah ia satu yg tidak baik berbeza pendapat? Pasti tidak kerana dalam Islam kita mempunyai pelbagai perbezaan pendapat, yg nyatanya dalam kaedah Fiqh. Perbezaan pendapat telah melahirkan 4 mazhab Fiqh yg utama yg mana ia memperkayakan ilmu Usul Fiqh itu sendiri.

Bukankah juga dalam soal mengeluarkan pendapat, para ulama' yg mengeluarkan pendapat istilahnya mereka ini berijtihad dengan ilmu dan kefahaman mereka juga dijanjikan pahala? Jika benar dan tepat ijtihad mereka, maka 2 darjat untuk mereka. Adapun jika salah dan tidak tepat ijtihad mereka, mereka tetap mendapat 1 darjat atas pandangan dan ijtihad yg telah dikeluarkan itu. Ini semua jelas menunjukkan bahawa ikhtilaf itu adalah suatu yg dibenarkan dan diyakini sekiranya betul dan kena caranya, akan menguntungkan semua pihak yg berbeza pandangan itu.

Ini juga yg dikatakan sebagai adab ikhtilaf. Sekali kita berbeza pendapat, ia mesti didasarkan kepada ilmu dan fokusnya adalah kepada perkara pokok dan yg besar, tidak kepada perkara remeh dan ranting semata-mata. Dan dalam menyatakan pendapat kita, sikap selalu ingin menang harus kita buang agar kita lebih terbuka kepada pendapat pihak yg berbeza pendapat dengan kita. Dan saya kira adab yg paling penting sekali apabila kita berikhtilaf dengan sahabat, apatah lagi dalam satu jamaah ialah untuk kita hanya berbeza dalam pemikiran dan tidak dibawa perbezaan itu ke dalam hati, supaya ukhuwah yg terjalin selama ini tidak terjejas akibat kita menyatakan perbezaan pandangan kita secara terbuka.

Namun ini antara fenomena yg sukar kita hadapi. Ustaz Fathi Yakan dalam kitab Abjadiyyat nya yg sedang kami telaah sekarang ini menggariskan syarat terakhir dalam mengkritik atau menegur atau bahasa lembutnya menasihati seseorang adalah BERLAPANG DADA. Secara hakikatnya, adakah mudah untuk kita berlapang dada menerima secara terbuka sesuatu kritikan terhadap kita? Apalagi jika kritikan pedas yg memang betul2 kena tepat atas batang tubuh kita? Ia pasti suatu yg sukar jika kita tidak mempunyai sikap berlapang dada atas teguran dak kritikan sahabat. Dan memetik kata-kata Sasterawan Negara, A Samad Said, "telinga satu, berlidah dua". Maknanya banyak sangat dan pandai sangat bercakap mengkritik menghentam, tapi sukar sekali untuk mendengar dan menerima kritikan dan teguran.

Pernah sekali dalam satu mesyuarat agung di Kedah beberapa tahun lalu. Seorang ahli bangkit dan mengkritik dengan kritikan tajam dan amat pedas kepada kepimpinan. "Pemuda lembik, cheroi, tak buat keja, sibuk usung laptop sini sana, keja apa pun takdak". Begitulah lebih kurang teguran yg dibuat. Dan jika kita tidak berlapang dada dan tidak fikir yg kita pernah silap, pasti berlaku pertikaian hebat di situ. Lebih banyak kita mendengar dan terus memuhasabah buruk benar teguran itu, lebih banyak kebaikan yg boleh kita perbetulkan. Bukankah telinga kita dua dan mulut hanya satu? Jadi lebihkan mendengar, kurangkan bercakap, jika ia tidak mendatangkan manfaat.

Seringkali terjadi juga apabila kita mengkritik, orang yg dikritik itu akan berasa hati dan kadangkala dalam satu organisasi, orang itu akan membawa diri atau istilahnya merajuk. Apatah lagi sekiranya yg mengkiritik itu adalah Kaum Muda dan yg dikritik itu golongan otai2 @ Kaum Tua? Atau barangkali jika orang yg dikritik itu adalah yg empunya kuasa dan sukar menerima kritikan, maka yg mengkritik akan menerima balasan, sama ada diserang balas kritikan atau dipecat daripada kedudukan atau dalam konteks kerajaan Malaysia hari ini, disumbat ke dalam Akta celaka ISA. Itulah perihal menegur, mengkritik, menghentam atau yg lebih baik adalah menasihati, semua bergantung kepada niat dan tujuan sesuatu kritikan atau teguran itu dibuat.

Dan akhirannya, dari kitab Abjadiyyat itu juga, dipetik kata-kata Saidina Umar Al-Khattab, "Aku suka sekiranya kalian dapat menunjukkan kesalahan aku!!" Moga sikap lapang dada dan terbuka dapat kita praktiskan sebaik-baiknya.

May 12, 2009

Berapa dah score di Perak sekarang ni..

Beberapa hari lepas semasa sidang dun sarkis itu, ahli-ahli dewan ada yang mengangkat tangan speaker yg baru dilantik tanda kemenangan dan tanda kegembiraan. Dan sidang sarkis itu ditangguhkan ke satu tarikh yg lain dengan perkiraan kemenangan total dalam rampasan kuasa di Perak sudah diperolehi.

Mana tahu semalam mahkamah tinggi memutuskan Nizar Jamaluddin adalah yang berhak dan yg benar sebagai MB Perak, bukan yg merampas kuasa hari ini. Seorang teman bertanya macam mana Nizar boleh menang. Saya jawab kalau diikuti hujah kukuh yg dibawa Nizar dalam kes mahkamah itu, memang kes ini adalah terlalu straight forward, bagi saya seorang layman dalam bidang perundangan. Iaitu; 1) Nizar tidak meletak jawatan sebagai MB, 2) Tiada undi tidak percaya di dalam sidang dun (yg bukan sidang dun sarkis) dan hujah ketiga saya tak ingat pula. Oleh itu sememangnya jelas cara rampasan kuasa ini tidak dijalankan menurut undang-undang, oh lupa pula yg mereka ni memang tak hormat undang-undang.

Yang menariknya, berita ini sampai ke pengetahuan saya ketika saya berada di tengah KL dan dihubungi seorang teman Cina yg baru saya kenal beberapa hari atas urusan bersama Pak Abu di Hulu Kelang. Beliau begitu bersemangat memberitahu keputusan ini..."breaking news, breaking news, we won" begitulah seadanya. Juga selepas itu seorang yg juga baru saya kenal, dari Kesatuan Pekerja2 Zoo Negara juga menghubungi saya memberitahu keputusan ini. Nampaknya makin bertambah kenalan saya atas urusan2 bersama Pak Abu (tapi ni semua urusan khidmat masyarakat ya, seposen pun takde urusan bisnes) yg semuanya begitu bersemangat dan teruja untuk melihat parti dacing dan keris berkubur selepas ini.

Selepas keputusan ini, saya pun tak tahu lagi apa yg akan terjadi di Perak selagi dewan undangan tidak dibubarkan untuk memberi pilihan kepada rakyat Perak membuat keputusan siapa yg mereka mahu terajui kerajaan negeri. Perampas kuasa pasti tegar ingin mengekalkan kedudukan mereka yg baru sedikit kukuh selepas sidang dun sarkis baru-baru ini, kalau tidak jadilah mereka sejarah sebagai MB dan ahli exco yg paling pendek umurnya, tak sampai 100 hari, betul ke? Saya pun tak tahu kalau ada lagi sejarah yg lebih pendek sebelum ini.

Entah banyak kemungkinan boleh berlaku kalau nak difikirkan. Doa sajalah agar perkenan untuk pembubaran dun diberikan oleh sultan Perak. Biar rakyat Perak tentukan, tak usah menyusahkan lagi hidup rakyat Perak dan rakyat Malaysia seluruhnya dengan krisis2 perundangan dan pentadbiran yg tak sudah2. Kata beriya-iya nak OneMalaysia???

May 8, 2009

Alif mim nun wau..alif tendang wau = SARKIS

Tiada yg lebih menyakitkan hati dan menyedihkan selain daripada mengikuti perkembangan persidangan sidang DUN Negeri Perak siang tadi. Saya mengikuti satu persatu kejadian yg berlaku melalui malaysiakini, thestar online dan blog YB Khalil Idham Lim. Tiada istilah yg lebih tepat lagi nak digambarkan selain daripada persidangan tu umpama sebuah pertunjukan sarkis. Bahkan binatang-binatang dalam sarkis pun tahu peraturan-peraturan yg perlu dipatuhi.

Salut dan hormat saya kepada semua ahli dewan Pakatan dan terutamanya kepada Tuan Speaker, Sivakumar atas perjuangan hebat mereka mempertahankan hak dan mandat yang diberikan rakyat kepada mereka sepanjang sidang dewan siang tadi.

Tapi sidang DUN ini langsung tak mengikut peraturan-peraturan tetap sesebuah persidangan dun. Sekurang-kurangnya speaker yang dilantik secara sah itu perlu dihormati. Jika speaker menggunakan kuasanya melalui peraturan tetap dewan untuk menolak sesebuah usul, mengapa usul itu perlu dibentang dan diminta sokongan daripada ahli dewan lagi? Cuba kita bayangkan sekiranya ahli parlimen pembangkang cuba membawa satu usul di Dewan Rakyat, dan kebiasaannya akan ditolak oleh Pandikar Amin Mulia itu, adakah pernah berlaku ahli parlimen pembangkang itu membentangkan juga usul itu? Tiada!! Itu yang dinamakan mengikut peraturan, speaker mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak sesuatu usul. Tapi di Perak ni memang satu pertunjukan sarkis yang disajikan, sehingga speaker yang sah itu diseret dan diheret bagai seorang penjenayah!!

Dalam tempoh lebih 6 jam pergelutan berlaku untuk membuang speaker yg sah itu, saya tak tahu apa yang difikirkan oleh raja muda perak yang sedang menunggu untuk masuk ke dalam dewan bagi menyampaikan titah ucapan beliau. Adakah dia berasa malu dengan apa yg berlaku? Adakah dia terfikir mengapa perkara sebegini terjadi di negeri beliau? Adakah dia terfikir juga apa pula pandangan sama ada dalam negeri dan luar negeri terhadap kejadian ini? Atau adakah ada terdetik dalam hatinya, "..adakah dengan membubarkan dun adalah jalan penyelesaiannya??". Namun bagi saya dan mungkin kebanyakan pemerhati kejadian ini, ini adalah persoalan yang pasti terlintas sepanjang pergelutan yang seakan tiada kesudahannya siang tadi.

Namun bagi yang mungkin tidak minat dengan politik, mahupun yg langsung tak ambil pot dengan apa yg berlaku siang tadi. Mungkin dengan fikiran, "apelah diorang ni sibuk2 bergaduh2 mcm budak2, buat malu je". Perlu diingat bahawa krisis politik dan perundangan di perak ini dicetuskan oleh pihak yg merampas kuasa. Cuba kalau tidak berlaku sebarang rampasan kuasa seperti yg berlaku hari ini, semua rakyat perak mahupun malaysia boleh hidup dengan tenang tanpa sebarang konflik yg sebegini hebat. Lihat di Selangor, di Kedah, di Penang dan di Kelantan, semuanya berjalan dengan baik walaupun parti dacing tidak memerintah negeri. Tetapi di Perak, lain jadinya kerana parti dacing dan parti keris mabuk kuasa hingga menyusahkan hidup rakyat. Itu saja puncanya!!

Dan akhirnya, ini bukan pandangan yang bersikap assobiyyah perkauman, tetapi speaker baru yg dilantik oleh parti dacing boleh pula dari kalangan bukan melayu. Padahal diimbas kembali setahun yg lalu, ketika speaker perak dilantik dari orang bukan melayu, habis riuh satu negara atas pelantikan ini. Maknanya sejak perubahan kerajaan di perak ini kepada Pakatan, sekurang-kurangnya masyarakat sudah membuka mata dan pandangannya tidak lagi dibuat atas sentimen perkauman sahaja, dan ini hakikat yg terpaksa diakui oleh parti dacing apabila melantik speaker juga bukan dari kalangan bukan melayu. Bukankah ini satu kejayaan Pakatan dalam mengubah minda dan perspektif masyarakat Malaysia?

Nampaknya PM kita perlu belajar daripada kejayaan kerajaan Pakatan negeri Perak yg lebih dulu merealisasikan "OneMalaysia" nya itu terus kepada tindakan dan bukan semata-mata slogan retorik. Jika tidak teruslah parti keris itu sepertimana dialog filem P.Ramlee, Pendekar Bujang Lapok, "alif mim nun wau..alif tendang wau...sarkis!!"