Jun 28, 2009

meneroka penguasaan terhadap media baru

Blog, Facebook, Youtube, WebTV dan pelbagai media komunikasi baru kini menjadi fenomena dan sumber informasi alternatif di kalangan masyarakat.

Pendedahan terhadap media baru ini dan seterusnya menguasainya pasti merupakan satu kunci ke arah menguasai pasaran sumber maklumat yang semasa dan terkini. Pasaran yang amat luas untuk melebarkan rangkaian untuk dakwah, politik, ukhuwwah dan banyak lagi.

Dengan kemahiran2 ini, individu-individu biasa juga mampu menjadi seorang wartawan dalam erti kata melalui media baru ini. Kalau untuk menerbitkan akhbar dan stesen TV dan radio memerlukan belanja yg teramat besar dan pastinya hanya golongan tertentu sahaja boleh melakukannya, tetapi tidak dengan media baru ini. Ada istilah Frugality yg saya pelajari tentang ini.

Namun penguasaan terhadap media sahaja tidak mencukupi. Aspek-aspek asas penulisan dan pelaporan juga perlu dipakejkan bersama dengan kemahiran menguasai media baru ini.

Seorang penulis pasti mempunyai potensi diri yg tersendiri, yg unik yg menjadi daya tarikan terhadap penulisannya sehingga boleh diterima oleh pembaca. Juga memiliki kebolehan untuk memerhati dan membezakan perkara yg boleh dan patut ditulis ataupun tidak serta berkesanggupan untuk berkongsi maklumat. Dari sini boleh dibezakan sama ada seseorang itu adalah seorang yg suka memberi atau yg suka menerima. Teringat trademark blogger terkenal Ust Hasrizal, "Erti Hidup Pada Memberi"

إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً أُولَـئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَلاَ يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah diturunkan Allah, yaitu Al Kitab dan menjualnya dengan harga yang sedikit (murah), mereka itu sebenarnya tidak memakan (tidak menelan) ke dalam perutnya melainkan api, dan Allah tidak akan berbicara kepada mereka pada hari kiamat dan tidak akan menyucikan mereka dan bagi mereka siksa yang amat pedih.
(Al-Baqarah:174)

Sesuatu penulisan juga mengambil kira audien pembacanya dan tidak ditulis sesuka rasa. Yang diambil kira adalah bahasa penulisan dan tahap pemikiran pembaca dan sewajarnya tidak sehingga mengorbankan prinsip seorang penulis. Tidak semua yg kita tulis itu memuaskan hati pembaca. Seperti cerita Abg Othman ketika dia 'bertempur' dengan pensyarah Kursus BTN di Perak,"pensyarah dah beri jawapan terhadap persoalan En. Othman, tapi En. Othman tak bolehlah nak argue lagi sehingga jawapannya sama macam apa yg En. Othman hendak". Bak hadith Nabi SAW, "Berbicaralah dengan manusia bersesuaian dengan kemampuan akal mereka"

Persiapan ilmu, nilai dan seni komunikasi yg baik merupakan asas kepada idea penulisan dan kewartawanan kontemporari. Bengkel dua hari oleh teman-teman Institut Kajian Dasar dan TV Selangor banyak memberi pendedahan dan perkongsian ini. Jangan lupa saya untuk bengkel lanjutan!! Dan pasti ada seorang penulis profesional sebuah majalah tersohor ingin memberi buah pemikiran yg kritis lagi tajam atas posting ini.

Jun 22, 2009

menghormati tamu itu tanda beriman

Kebiasaan adat dan adab kesopanan seseorang apatah lagi seorang Muslim itu adalah apabila menerima tetamu ke rumah, pasti akan dilayan dengan baik. Apatah lagi apabila yg datang itu adalah seorang pemimpin.

Kebiasaannya juga tuan rumah akan menghidangkan sedikit minuman dan makanan sebagai tanda meraikan tetamu. Atau sekiranya tetamu itu mendesak supaya tidak menghidangkan apa2 kerana mungkin kesuntukan masa atau baru saja minum di luar, barulah tuan rumah tidak menyediakan apa2.

Jarang pula berlaku tuan rumah tidak menyediakan minuman kepada tamunya dan berkata kepada tamunya, "minta maaf, saya tak boleh sediakan minuman kepada tuan kerana duit saya ini untuk kegunaan rumah dan keluarga saya sahaja..."

Tetapi inilah yg berlaku kira-kira setahun lepas. Ketika itu saya bersama ayahanda Pak Abu ke satu majlis dialog di sebuah surau di dalam DUN Hulu Kelang. Dialog itu diadakan selepas solat Maghrib di ruang utama surau tersebut. Agendanya adalah untuk 'membuat tuntutan politik' kepada wakil rakyat yg baru dilantik di kawasan itu.

Selain tuntutan2 terhadap kandungan manifesto pilihanraya yang masih belum tertunai (ketika itu Pakatan baru menerajui pentadbiran Selangor selama 3 bulan!!) tuntutan juga adalah terhadap pembaikan infrastruktur dan kemudahan awam di kawasan perumahan dan surau tersebut yg sudah berpuluh tahun tidak diselesaikan oleh pentadbiran terdahulu.

Jelas sekali nada permintaan pada malam tersebut amat berbaur politik serta cuba menjatuhkan kredibiliti wakil rakyat yg baru dilantik itu. Manakan tidak, jawatankuasa surau tersebut semuanya bertaraf otai2 berlevel atuk saya yg karat berdengung cap dacing dan kerisnya. Nampak seperti mereka hendak mengenakan ayahanda Pak Abu yg bertaraf anak di kalangan mereka.

Selesai tuntutan dinyatakan dan jawapbalas diberikan oleh YB, di penghujung majlis itu pengerusi majlis mengumumkan, "malam ni kita tak sediakan apa2 jamuan atau minuman, sebab duit peruntukan surau ni hanya digunakan untuk kegunaan dan program2 surau, harap maklum". Hebat dan beradab sungguh bukan?

Banyak juga mulut2 jemaah surau yg tidak berpuas hati dengan keputusan dan layanan yg diberikan kepada seorang tetamu dan seorang pemimpin masyarakat, bahkan ada yg sanggup mengeluarkan perbelanjaan sendiri untuk sedikit jamuan sekiranya surau benar2 tidak mahu melayan tetamu yg diundang itu. Begitulah berbudi dan berbahasanya masyarakat kita dalam melayan tetamu dek hanya perbezaan pandangan politik.

Yang membuat saya terimbau kenangan pahit ini adalah kerana minggu lepas sekali lagi kami turun untuk majlis berbuka puasa di surau itu. Sekadar majlis berbuka puasa yang hidangan dan kelengkapannya dibawa sendiri oleh pejabat YB, kemudian solat maghrib dan majlis bersurai. Itupun dalam jawapan balas surat pengerusi surau kepada pejabat YB, "jangan berpolitik di dalam surau, hormati hati dan perasaan penduduk setempat, pastikan kebersihan tempat dan peralatan" dan beberapa item lagi yang diberikan peringatan awal sebelum majlis bermula, sungguh tinggi prejudis mereka kepada org yg berbeza fahaman politik dengan mereka.

Anak pak imam, Saad yg OKU itu dengan bengangnya menyatakan kepada saya akan kandungan surat itu sebagai "kuang ajar kan??" Takpelah Saad, orang dah tak suka tetamu datang nak buat macam mana.

Walaubagaimanapun seingat saya inilah tempat dengan pengalaman paling buruk dalam meladeni tetamu di dalam DUN Hulu Kelang. Tempat2 lain yg rata2nya juga masih berbeza pandangan politik pun masih boleh menghormati tetamu atas dasar sesama Islam. Orang kafir Quraish semasa jahiliah pun apabila didatangi tetamu akan melayani tetamu itu tanpa soal selama 3 hari, hanya selepas hari ketiga mereka akan bertanya tujuan dan arahala tetamu itu.

Dalam kitab Hadith 40 Imam Nawawi di dalam Hadith yang ke-15 bermaksud:-
Dari Abu Hurayrah radiyallahu 'anh bahawa Rasulullah sallallahu 'alayhi wa sallam bersabda: Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia berkata akan yang baik atau hendaklah ia diam. Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia muliakan jirannya. Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia muliakan tamunya. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.
Sedikit syarah hadith ini yg saya nak petik, "Memuliakan tetamu adalah salah satu dari kesopanan Islam dan menjadi budi pekerti Nabi sallallahu 'alayhi wa sallam dan baginda pada hadith tersebut telah menegaskan hubungan keimanan dengan memuliakan tetamu itu.

Memuliakan tetamu bererti melakukan kebaikan kepadanya sebagai orang yg datang, dan melayaninya dengan cara yg sopan sesuai dengan keadaannya serta memberikan jamuan menurut kadar yg dapat disediakan"

Moga Allah pelihara kita dan seterusnya tergolong dalam kalangan yg beriman atas tuntutan memuliakan tetamu dan tidak atas perbezaan fahaman politik yg menghalang kita untuk memuliakan tamu, Insya-Allah...

Jun 15, 2009

Al-Fatihah untuk Ustaz Fathi Yakan

Al-Fatihah untuk Almarhum Al-Ustaz Fathi Yakan
Lebanon bids farewell to head of Islamic Action Front
Lebanon bid on Sunday farewell to the head of the Islamic Action Front Sheikh Dr. Fathi Yakan who passed away one day ago.
Sunday, 14 June 2009 13:24

 

World Bulletin / News Desk

Lebanon bid on Sunday farewell to the head of the Islamic Action Front Sheikh Dr. Fathi Yakan who passed away one day ago, Al Manar TV said. 

He was 76 years old. 

The Islamic Action Front announced Saturday the death of Yakan. In a statement, the Front said Yakan passed away on Saturday afternoon in Hotel Dieu Hospital, where he was admitted on Friday night. 

Hezbollah said in a statement, "it mourned Yakan as one of the most prominent intellects and unity advocates in the Islamic nation." 

"The Islamic nation feels severe pain and serious loss for the loss of this great scholar" 

"While Hezbollah offers the deepest condolences and consolations to the Islamic Action Front and the leadership of the Muslim Brotherhood throughout the world and the family of this late great leader," the statement concluded. 

Who is Yakan? 

Dr. Fathi Yakan is a prominent Islamic scholar and caller. he was born in Tripoli, north of Lebanon, on the 9th of February 1933. 

With a Ph.D. in Arabic and Islamic Studies, Sheikh Yakan was among the pioneers of the Islamic movement in the 1950s. He was also the General Secretary of the Lebanese Al-Jamaa Al-Islamiya from 1962 until 1992 when he won his seat in the Lebanese parliament. 

Sheikh Yakan initiated a key role between ruling government and the opposition in a bid to end the rule crisis in the wake of the 2006 Israeli war on Lebanon. 

Dr. Yakan was married to Mrs Mona Haddad with whom he had established a private Islamic university (Al-Jinan University). He has four daughters and a son. 

Sheikh Yakan was known for his support for resistance movements in Lebanon and the Arab and Islamic worlds. 

He is the author of more than 35 books, some of them were translated into many languages, including: How do we call for Islam? Towards a unified global Islamic Movement. What does "I'm a Muslim" mean?

Jun 9, 2009

syura lebih kuat

فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ 
Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah-lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakal kepada-Nya.
(Ali Imran:159)

Tuntutan untuk berbincang dan bermusyawarah di dalam menentukan sesuatu keputusan adalah tuntutan yg jelas disebut di dalam Al-Quran. Amalan syura adalah satu amalan yg menjadi prinsip di dalam menentu dan membuat sesuatu keputusan di dalam Islam.

Amalan syura dan bermesyuarat kini sudah bersebati di dalam mana-mana organisasi dalam menentukan sesuatu keputusan. Dari sekecil-kecil perkara kepada sebesar-besar perkara yg melibatkan dasar sesuatu organisasi itu pastinya dimusyawarahkan terlebih dahulu.

Kerana di sana ada hikmah dan keberkatan yang bakal dikecapi sekiranya sesuatu perkara itu diputuskan secara syura dan jama'ie berbanding keputusan bersendiri. Teringat saya Ustaz Ismail Mustari di UTM ketika menyampai sebuah kuliah, "hatta nak beli kereta pun ana call ayah ana untuk minta pandangan/beri makluman..padahal apalah perlu dah besar begini pun masih perlu maklum pada ayah"

Dan sebaik kita bersetuju mengambil syura sebagai amalan di dalam berorganisasi, maka aturan dan adab bermusyawarah juga perlu ditekuni. Seringkali berlaku apabila ditetapkan sesuatu mesyuarat itu pada sekian waktu, tetapi terpaksa bermula lewat daripada yg ditetapkan. Keterikatan kita kepada waktu mula musyawarah yg longgar sebenarnya membuka ruang2 lompang lain lagi di dalam perjalanan syura tersebut seterusnya.

Penentuan agenda musyawarah dan fokus yg baik bagi setiap ahli syura juga adalah suatu syarat kepada kejayaan sesuatu musyawarah tersebut. Jika perkara ini tidak dititikberatkan, maka musyawarah tersebut akan menjadi kurang efektif dan dikhuatiri tiada keputusan yg bakal dicapai. Akhirnya musyawarah berakhir begitu saja dan ahli syura pulang tanpa sebarang direction mahupun sebarang tindakan yg perlu dilaksanakan.

Maka kedudukan pengerusi kepada syura tersebut adalah penting. Pengerusi adalah pihak yg sepatutnya mengawal perjalanan musyawarah. Tiada musyawarah dalam musyawarah, ini pastinya menyakitkan hati kerana ahli syura tidak fokus kepada perbincangan. Namun kedudukan ini tidaklah membuatkan seseorang pengerusi itu terlalu berkuasa untuk mengimposekan sesuatu keputusan walaupun mendapat bantahan besar ahli syura.

Dan di akhirnya apabila sesuatu keputusan syura sudah dibuat, tiada siapa yg berhak atau layak untuk meminda keputusan tersebut sesuka hati tanpa mendapat persetujuan ahli-ahli syura sebelumnya. Kerana walaubagaimanapun keputusan tersebut, ia tetap sudah disyurakan dan syura pasti ada keberkatan padanya.

Untuk kes ini, Tok Guru Mursyidul Am telah menegaskan yg beliau tidak suka meminda keputusan muktamar tahun lalu yg bersetuju untuk memperteguhkan Pakatan Rakyat. Full stop. Dan yg terkini, 'gegak gempita' kerajaan perpaduan (yg dibaca oleh tv3 sebagai kerajaan campuran) sebenarnya tiada dalam ucapan dasar Tok Guru Presiden. Jadi apa yg nak dihebohkan, syura muktamar tahun lalu masih digunapakai, syura muktamar baru2 ni pun jelas dan langsung tak menyebut apa yg dihebohkan itu.

Jadi seperti yg CikguPa seru hari ini adalah suatu yg patut dan keputusan sebesar ini yg melibatkan dasar tidak akan ditentukan oleh lontaran idea seseorang. Pastinya akan ada muktamar khas bagi menjalankan prinsip syura sekiranya benar2 idea kerajaan perpaduan ini betul2 hendak dilaksanakan (yg pasti ada pelbagai pandangan pro dan kontra daripada muktamirin).

Dan akhirnya syuralah yg akan menentukan, apa yg nak dirisaukan, betapa pentingnya prinsip ini di dalam Islam sehingga Allah menamakan surah ke 42 di dalam Al-Quran dengan nama As-Syuraa.

وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ 
Dan (bagi) orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan salat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan musyawarah antara mereka; dan mereka menafkahkan sebagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.
(
As-Syura:38
)

Jun 8, 2009

penguncup bahasa yang menyeksa bangsa

Isu bahasa dan PPSMI nampak terus hidup dan diperjuangkan. Dan nyatanya Sasterawan Negara Dato A Samad Said pula makin cekal membantah dasar pendidikan ini.


Beliau bersama Pengerusi Gerakan Mansuh PPSMI, Dato Hassan Ahmad terbaru menerima Anugerah Pejuang Bahasa sempena Muktamar PAS di Shah Alam. Semasa pengerusi penilaian, Prof Emeritus Abdullah Hasan membacakan keputusan penilaian panel penilaian, menyebut tentang perjuangan mereka terutamanya dalam isu PPSMI dan pedih gas pemedih mata dalam himpunan PPSMI baru-baru ini.

Dan sebelum itu Dato A Samad juga membacakan puisi Suara Dari Dinding Dewan semasa muktamar Pemuda di Melewar.
Angkasa, samudera, saham dan jentera
gunung-ganang ilmu tak terlidah bangsamu
dikata yakin wira bangsa
Lalu terkuak gerbang pustaka, bahasaku
menjadi pengembara turun melata ke lurah
garang sesekali hanya demi pilihan raya

Kalau ditanya pintu dan jendela
lantai, genting dan anak tangga
(kalau takhta bahasa itu masih ada)
kalau jujur dihujah sejarah dengan warkah
dan watikah (kalau sejarah benar ada, juga masih dipercaya);
pintu dan jendela
lantai dan genting, juga anak tangga
tetap juga bersepi, termengah
meniup bara api mimpi
kerlip kebingungan empat dekad ini

Bahasa yang akan terus berkata
(detak nafas yang tak wajar kalah)
bahasa itu ada dalam dewan ini 
Tulen. Letih. Genting

Bahasa itu akan terus berkata
tentang lara dan luka bangsa
Luka itu ada dalam dewan ini 
Ikhlas. Pedih. Gering
Entah tinggi bahasa sasteranya memang sukar nak dimengertikan. Sehinggalah timbul istilah "penguncup bahasa" yang sememangnya tak pernah terlintas di fikiran untuk menggambarkan pihak2 yg memperkenal dan seterusnya melaksanakan dasar PPSMI ini. Tapi mendengar pembacaan puisi oleh Dato A Samad Said malam itu sudah cukup menggambarkan ketinggian bahasa dan sasteranya. Dan akhirnya di dalam puisi yang panjang yang ditulis pada Mei-Jun 1996 itu;
Benarkan sesekali aku berduka
nelayan yang terlalu mengasihi bangsa,
benarkan lukanya didera samudera.
Dan usah datang mencarinya
sebelum dan sesudah pilihan raya
ia telah tergelongsor jauh ke lurah
jaring kebingungan tenat bahasa.

Empat dekad bahtera bangga
anak cucu wajar menduga
mereka khusyuk atas sejadah
depan Al-Quran mereka bertanya:
Buah ranum pada tangkai
bahasa gugur dari hati
sekali janji, sekali nafi;
sekali pancang, sekali pincang,
iktibar apakah semua ini?
Beberapa malam sebelum itu, saya mendengar satu slot bicara buku dalam radio di tengah perjalanan ke Melewar. Pengulas buku itu membangkitkan perihal zaman ketamadunan Islam ketika budaya ilmu sedang memuncak di Kota Baghdad dan sebagainya, begitu banyak sekali buku-buku yang dibawa dan diterjemah ke dalam bahasa pertuturan orang di Kota Baghdad.

Membuktikan bahawa penguasaan sesuatu bidang ilmu itu lebih baik di dalam bahasa ibundanya. Tambah pula subjek sains dan matematik. Tiada aspek pengukuhan bahasa yang diperlukan di dalam subjek2 ini. Dianalogikan lagi, "kalau nak perhebat silat sendeng, kenapa perlu perbaiki skill kungfu?", begitu sinis pengulas buku itu.

Dan akhirnya "bahasa jiwa bangsa" itu akan menjadi "bahasa seksa bangsa"..katanya Dato A Samad Said lagi...