Dec 21, 2009

Mutiara Berharga Dr Yusuf Al-Qardhawy

Penuh sesak Masjid Shah Alam semasa Prof Dr Yusuf Al-Qardhawy hadir menyampaikan syarahan perdana beliau. Malaysiakini sebut 4,000 orang, tapi bagi saya paling sedikit hadir ialah 10,000 orang!! Walaupun saya tiba sedikit lewat sejurus sesudah solat Maghrib, ruang yang ada hanyalah betul2 di hadapan jemaah muslimah dan menatap skrin putih yg disediakan. Tapi bagus juga ruang itu, puas melihat paparan skrin yg besar dan cukup luas untuk Insyirah bermain!!

Jemaah muslimin

Dr Yusuf Al-Qardhawy dalam syarahannya telah menyampaikan beberapa perkara penting yg wajib kita hayati dan praktiskan. Beliau menceritakan tentang peristiwa hijrah dan menekankan kepada perlunya meneliti sumber sahih tentang peristiwa ini. Yang mana akhirnya dijelaskan KESABARAN Rasulullah dalam menyebarkan dakwah adalah kemenangan pertama umat Islam.

إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita." Maka Allah menurunkan ketenangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.(At-Taubah:40)

Seterusnya disebut tentang Islam adalah agama yg berasaskan faham berJEMAAH, Al-Quran juga menegaskan semangat berjamaah ini. Kita disarankan oleh Rasulullah untuk berjemaah, di mana Nabi SAW temui ciri-ciri berjamaah seperti sanggup mempertahankan Nabi seperti mempertahan kaum mereka sendiri di kalangan Aus dan Khazraj. Maka peristiwa hijrah adalah titik permulaan terbangunnya masyarakat Islam yg pertama.

Jemaah muslimat

Kemudian asas pembinaan masyarakat Islam di Madinah adalah dengan pembinaan masjid, pembinaan pasar dan mempersaudarakan Ansar dan Muhajirin. Dikisahkan tentang perihal Abdul Rahman bin Auf dipersaudarakan dengan Saad bin Rabi'. Saad menawarkan isterinya kepada Abdul Rahman, namun ditolak dengan baik dan hanya diminta bantuan untuk beliau ke pasar dan memulakan perniagaan pertamanya. Dan akhirnya diriwayatkan Abdul Rahman bin Auf menjadi orang Islam terkaya dan sering membantu perjuangan Nabi SAW menegakkan Islam. Ketika beliau meninggal, harta yg ditinggalkannya banyak dan diceritakan bagaimana ketulan-ketulan emas tinggalannya terpaksa dibelah dengan kapak!

Prof Dr Yusuf Al-Qardhawy

Masyarakat Islam yang dibentuk oleh Nabi SAW ini adalah masyarakat yg memaparkan perilaku yg sangat luhur dan mulia. Bagaimana satu kisah di mana Abuzar memanggil seseorang dengan panggilan, "Wahai Anak Hitam" dan didengari oleh Rasulullah. Lantas Rasulullah menegur Abuzar kerana masih mempunyai sifat jahiliyyah. Mendengar teguran Nabi, Abuzar terus baring dan menyelak bajunya dan meminta sahabat yg dihinanya tadi untuk membalas perbuatan beliau.

Juga kisah pengakuan zina oleh Ma'iz dan Al-Ghamidiyyah yang sangat masyhur itu yg sekaligus menepis dakwaan yg mengatakan Islam itu begitu keras sekali menghukum pesalah dan zalim pula hukumannya.

Diterjemah oleh Ustaz Abd Ghani Shamsuddin

Dan yg akhir pelajaran yg disampai dan amat ditekankan oleh Dr Yusuf Al-Qardhawy adalah perihal fitnah. Diambil kisah Ifk iaitu fitnah ke atas Ummul Muslimin, Aishah r.a. Bagaimana golongan munafik berperanan besar dalam penyebaran fitnah ini. Dan disebut juga bagaimana seorang budak yg dipelihara oleh Saidina Abu Bakar ra sendiri turut sama memanjangkan lidah fitnah tersebut, maka tidak hairanlah jika seseorang yg rapat dengan kita boleh tanpa segan silu melancarkan fitnah ke atas kita.

Golongan munafik ini menganggap fitnah ini sesuatu yg mudah, namun di sisi Allah, fitnah ini adalah satu perkara yg sangat besar dan mengundang azab yg pedih. Tambahan pula, jika suatu tuduhan itu tidak disertai dengan 4 orang saksi, maka penuduh itu adalah dianggap kazibun, iaitu pembohong.

Puas dua org puteri ni main di ruang solat masjid yg luas

Syarahan yg beliau sampaikan ini dilihat mempunyai makna tersendiri kerana di awal syarahannya, beliau ada menyebut nama sahabatnya iaitu Anwar Ibrahim yg dikhabarkan sehari sebelum itu, seorang bapak menteri agama telah menghadap istana memohon agar org bernama Anwar Ibrahim ini tidak berucap sebelum syarahan oleh ulama' tersohor ini. Namun Syeikh menyampaikan isi syarahannya yg sekiranya difahami dengan mendalam adalah bertujuan membela sahabatnya ini.

Juga keesokan harinya Syeikh sendiri ke Ibu Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut untuk meluangkan masa dengan seorang lagi sahabatnya, Tok Guru Abd Hadi Awang. Dan ada lagi catatan2 penting yg dikongsikan oleh Ustaz Imran dalam pertemuan ini, ada catatan penulisannya dalam Harakah Jumaat ini.

Secara tak sengaja bertembung dengan beliau semasa laluan beliau nak pulang

Dan ketika di masjid Shah Alam itu, mata saya ternampak wajah penguasa agama negeri Selangor di belakang Syeikh. Waah, kali ini beliau berkopiah, tidak seperti biasa bersongkok hitam. Terdetik dalam hati saya, tidak pula ditangkap Syeikh ini kerana menyampaikan syarahan agama tanpa tauliah ya??? Nakal betul pandangan saya terhadap penguasa agama negeri Selangor ini belakangan ini.

Di akhir majlis ini dapat saya bertemu dengan sahabat-sahabat yg dah lama tak bertemu. Lucu melihat gelagat Solah yg sangat-sangat manja dengan ayahnya. Dan juga melihat keriangan yg amat sangat pada kedua-dua Insyirah dan Ilhan dapat bermain-main di ruang solat masjid yg amat luas itu. Dari jauh lagi dah boleh cam suara Ilhan menjerit dan bunyi Insyirah berlari tanpa henti-henti itu!!

Agak jelas keuzuran beliau

Dec 19, 2009

Awal Muharram dan Islam

Alhamdulillah dipanjangkan umur lagi ke tahun baru hijriyyah 1431H, buat bekal ilmu dan amal menuju ke akhirat dunia kekal abadi.

Awal Muharram seperti biasa disambut dengan sambutan Maal Hijrah di hari cuti umum. Dan pastinya menarik apabila ulama' tersohor, Prof Dr Yusuf Al-Qardhawy diundang ke Malaysia untuk menerima Anugerah Tokoh Maal Hijrah.

Dan lebih seronok lagi apabila mendapat kesempatan mendengar Syarahan Perdana beliau di Masjid Negeri Selangor, Shah Alam pada malam ini, insya-Allah peluang sebegini tak akan dilepaskan.

Timb. YDP Agong, Sultan Abd Halim dalam ucapan semasa sambutan Maal Hijrah semalam juga telah menyebut tentang meletakkan kepentingan syariat mengatasi segala perkara yang lain kerana dengan itu kita akan terselamat daripada pelbagai gangguan, tohmahan, pergeseran dan perpecahan. Kenyataan yg sangat baik, moga-moga ada susulan daripada apa yg diucapkan ini.

Banyak juga isu-isu semasa umat Islam di Malaysia ini yang disentuh oleh Sultan-sultan dan Raja-raja belakangan ini. Juga menarik untuk dilihat keluhan Raja Perlis tentang label Perlis negeri Wahabi. Elok juga untuk direnung semula pergeseran dua kelompok pegangan ini kerana apa yg selalu dibangkitkan adalah perkara-perkara ranting dan furu' pada pandangan saya. Maslahah perpaduan ummah itu lebih penting.

Dan sikap keterbukaan dan berlapang dada lah yg paling tepat apabila baginda menyeru supaya muzakarah dilakukan dan jangan diambil tindakan mahkamah apabila suatu tuduhan dilemparkan kepada pihak yg dituduh, kerana jika tidak, penyelesaiannya tak akan kunjung tiba.

Saya pula, dek tidak menemankan ayahanda YB Pak Abu ke perasmian sebuah lagi masjid di Klang, mendapat Jumaat pertama di tahun baru ini di bawah panas terik matahari 1.15 petang! Surau bertaraf Solat Jumaat itu sedang dalam pembinaan tambahan, maka ruang solatnya mengecil. Berasak-asaklah anak kariah di situ, tambahan pula hari cuti. Habis lencun baju dan kain pelikat dibuatnya mendengar khutbah tok khatib yg sentimental, namun cukup mengesankan.

Mungkin hikmah peristiwa hijrah Rasulullah dan kaum Muhajirin di tengah panas terik matahari ditunjuk dan dirasai semalam, ku bersyukur pada-Mu Ya Allah!! (ayat penyejuk hati, dan juga badan!!)

Dec 13, 2009

Manual Mentadbir Rumah Allah

Semasa perasmian Masjid Bandar Diraja Klang di tengah-tengah bandar Klang baru-baru ini, perkara yg menangkap pendengaran saya dari ucapan aluan penguasa agama Islam di negeri Selangor adalah berkaitan isu tauliah. Mungkin inilah peluang majlis rasmi yg turut dihadiri oleh Sultan Selangor, untuk disebut secara tegas perihal tauliah penceramah agama di negeri ini.

Adapun dalam ucapan perasmian oleh Tuanku Sultan, banyak disebut peranan masjid di dalam masyarakat dan juga betapa dengan terbinanya masjid yg indah dan gah ini akan menjadi 'mercu tanda' kepada Islam. Di samping itu, dipesan juga supaya jangan hanya masjid menjadi binaan yg indah dan gah di mata masyarakat, tetapi fungsi dan peranannya perlu diperkasakan.

Sejak proses pemilihan jawatankuasa masjid ditentukan oleh ahli-ahli qariah sesebuah masjid itu sendiri pada tahun lepas, pasti ada perubahan yg dapat dilihat. Kegiatan masjid sehari-harian menjadi imarah atas sebab pentadbir-pentadbir masjid itu sendiri berkelayakan dan mempunyai minat dan faham untuk memakmurkan rumah Allah itu.

Manual pentadbiran masjid itu dinyatakan sendiri oleh Allah dalam surah Taubah ayat 17-18:

مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَن يَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِينَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ
Tidaklah pantas orang-orang musyrik itu memakmurkan mesjid-mesjid Allah, sedang mereka mengakui bahwa mereka sendiri kafir. Itulah orang-orang yang sia-sia pekerjaannya, dan mereka kekal di dalam neraka.(Taubah:17)

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ Hanyalah yang memakmurkan mesjid-mesjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan salat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapa pun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.(Taubah:18)

Manual pentadbir-pentadbir masjid ini perlu difahami sepenuhnya oleh mereka yg telah diamanahkan ini. Sesungguhnya tidak dinafikan pentadbir masjid ini adalah golongan yg cintakan masjid dan secara individu dan peribadinya menepati ciri-ciri yg dinyatakan Allah dalam ayat di atas. Namun di sisi yg lain, iaitu terdekat dengannya iaitu ahli keluarganya tidak menghayati aspirasi yg sama dengan si ayah atau si suami mereka.

Tidaklah berat jika sekadar ahli keluarga tidak turut sama mencintai masjid sepertimana ketua keluarga mereka, namun seringkali terjadi si isteri atau si anak khususnya yg perempuan tidak menjaga batas2 aurat mereka. Pada pandangan saya ia adalah suatu yg tidak manis bagi seseorang yg hampir dengan rumah Allah tetapi ahli di rumahnya kelihatan secara zahirnya berlawanan dengan usaha yg dilakukannya di masjid.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.(At-Tahrim:6)

Berbalik kepada Masjid Bandara Diraja Klang itu, pembinaannya tertangguh selama hampir 4 tahun dengan kos cadangan asal adalah hampir 2 kali ganda daripada kos pembinaan yg diluluskan, menurut bekas Exco Agama Islam terdahulu. Juga cadangan asal ialah untuk masjid ini dibina di atas Sungai Klang, ala-ala masjid terapung. Namun atas sebab2 teknikal, ia hanya dibina di tebing sungai, syukur juga ada masalah teknikal, kalau hujan lebat, apa akan jadi pada masjid ini.

Namun begitu senibina dan hiasan dalamannya memang nampak cantik dan terasa gah dan bangga mempunyai sebuah masjid sedemikian. Cuma ruang solatnya agak kecil, ini antara persoalan utama dalam kebanyakan pembinaan masjid baru di negeri ini mutakhir ini. Pasti kos pembinaan yg tinggi telah pergi kepada hiasan dan peralatan lain berbanding keluasan ruang solat utama itu sendiri.

Dan disebabkan lokasinya yg strategik di tengah pusat bandar, ramailah jemaah sama ada tempatan ataupun warga asing. Sehingga makanan tengahari sempena majlis perasmian itu tidak cukup untuk menjamu semua yg hadir sama ada majlis perasmian mahupun solat jumaat.

Kesian juga saya lihat ramai yg kecewa pulang dengan tangan kosong dan perut kosong. Selesai makan, saya kembali ke atas untuk ke tandas dan kelihatan ruang tetamu-tetamu khas menjamu selera kelihatan meriah dan agak lapang. Pasti ada banyak makanan tambahan dan lebihan yg wajar dijamu juga kepada jemaah di bawah yg tidak berpeluang menikmati jamuan tengahari itu.

Pun begitu saya lihat kebanyakannya masih setia menunggu sehinggalah Sultan Selangor meninggalkan masjid itu. Dan pemerhatian saya, itupun yg diharapkan sangat dari awal majlis, iaitu untuk melihat sendiri dengan mata kepala mereka, wajah dan batang tubuh Sultan mereka.

Dec 10, 2009

BTN dan soal perkauman melampau

Kursus Biro Tata Negara (BTN) tiba-tiba heboh diperkatakan apabila kerajaan Negeri Selangor mula membantah pelaksanaannya ke atas kakitangan awamnya dan yg berkaitan. Jika sebelum ini banyak sudah diperkatakan tentang pengisian kursus ini, namun bila ia keluar daripada sebuah kerajaan Negeri yg sah, maka ia menjadi isu negara.

Apabila desakan supaya kursus ini dimansuhkan terus, kabinet membuat keputusan untuk merombak kurikulum kursus ini supaya ia benar-benar mencerminkan sifat dan aqidah 1Malaysia yang sedang dipegang oleh kerajaan kini. Dengan keputusan ini nampak sahih lah yang kursus BTN ini sememangnya mengandungi pengisian2 yg tidak sepatutnya disampaikan dan yg pasti bersifat perkauman Melayuwiyah Assobiyyah.

Kemudian berperang pula bekas memanda menteri dan seorang bapak menteri tentang keputusan untuk merombak kurikulum kursus ini. Tuduh-menuduh tentang siapa yg lebih perkauman, siapa bapak perkauman, kenyataan paling bodoh dan semuanya habis terkeluar seolahnya mereka berdua ini sememangnya sudah sekian lama mempunyai perselisihan. Dan akhirnya diakui juga bahawa parti keris itu sememangnya satu parti perkauman.

Dan seperti biasa bapak menteri ini selalu dibiar berhadapan berseorangan dengan kritikan bekas memanda menteri ini terhadap keputusan 'kerajaan'. Walhal keputusan merombak kurikulum kursus BTN ini adalah keputusan kabinet menteri, tetapi yg berperang dengan kritikan bekas memanda menteri ini adalah bapak menteri yg seorang ini saja. Apa pula pendirian memanda menteri dan timbalan memanda menteri 1Malaysia terhadap serangan terbaru ini...hairan juga, senyap saja.

Teringat saya dengan kursus BTN yg pernah saya hadir semasa masih menuntut di UTM dulu. Konon diwajibkan kursus ini kepada saya dan kami ketika itu bagi melayakkan diri menjadi AJK Haluan Siswa pelajar baru sesi pengajian akan datang. Selepas berbincang akan kemaslahatannya, kami pun turut serta menyertai kursus 5 hari 4 malam ini dengan pelbagai bekalan persiapan minda terhadap pengisian2 brainwash seperti yg biasa disebut di luar daripada kursus ini.

Dan ternyata sepanjang mengikuti kursus ini ternyata benarlah apa yg disebut-sebut di luar. Daripada ceramah ekonomi, keselamatan dan ada dua lagi modul yg tidak saya ingati, semuanya diisi dengan serangan-serangan kepada pihak pembangkang dan tokoh2 tertentu dalam negara ini dan yg pastinya bersifat perkauman Melayuwiyah Assobiyyah ditambah lagi dengan lagu yg pertama kali saya dengar dan 'terpaksa nyanyikan', Anak Kecil Main Api.

Dalam satu kesempatan memanggil seorang jurulatih di kediaman jurulatih, ternampak saya bahan2 risalah berbaur perkauman serta seolah bahan2 kempen pilihanraya untuk parti dacing dan parti keris. Makin yakinlah saya yg kursus BTN ini sememangnya senjata ampuh untuk membasuh pemikiran dan fahaman peserta kursus.

Satu modul terakhir yg tidak akan saya lupakan dalam kursus BTN ini yg begitu keras menerapkan semangat perkauman adalah 'permainan' jual-beli tawar-menawar sebuah kapal layar. Kami diminta melukis sebuah kapal layar di atas sehelai kertas dan selepas itu diminta untuk menjual kapal layar itu kepada rakan peserta yg lain dengan harga yg paling tinggi. Ketika dewan hingar dengan proses tawar-menawar tersebut, satu lagu klasik Melayu yg mendayu-dayu dimainkan sebagai lagu latar.

Saya dan teman-teman, Che Mat Khomeini, Humaidi Botol dan lain-lain sudah sedar tentang 'permainan' ini hanya duduk di tempat kami tanpa melakukan proses jual-beli tersebut. Sehinggalah jurulatih memecah suasana hingar tersebut dengan menyalahkan peserta2 yg sedang berjual beli itu sebagai begitu murah sekali menjual maruah dan harga diri bangsa Melayu. Macam2 lagilah yg di'khutbah'kan dengan penuh emosi sambil memainkan sentimen Melayu di ambang bahaya dan lain-lain.

Kami memerhati sekian banyak peserta lain mula teresak-esak dan tersedu-sedan tanda proses membasuh pemikiran mereka supaya bersifat perkauman (atau istilah bapak menteri, bloody racist) sudah berjaya menguasai sebahagian para peserta. Dan lebih teruk lagi ada seorang peserta yg tidak dapat mengawal emosi marahnya kepada bangsa lain, seperti dirasuk mencapai sebatang kayu dan mula mengamuk, entah apa dan kepada siapa yg nak diamuknya.

Begitulah betapa perkaumannya kursus BTN ini dan mudahnya sentimen perkauman ini menyerap ke dalam pemikiran para peserta. Sokongan saya kepada digantikan saja kursus ini kepada kursus lain yg lebih baik modul dan pengisiannya.